Podle pilota Marussie - Maxe Chiltona - by na zvažovaný zákaz FRIC systému zavěšení nejvíce doplatil Mercedes. O kolik vozy zpomalí a kdy jeho zákaz může mít naopak pozitivní vliv?
Mezinárodní automobilová federace jej chce zakázat od příštího týdne, kdy se jede Velká cena Německa, protože usoudila, že je v rozporu s článkem 3.15 Technických pravidel, protože v jeho světle by mohl být FRIC považován za pohyblivé aerodynamické zařízení (více zde).
"Slyšel jsem, že systém Mercedesu je velmi komplikovaný, takže by je to mohlo postihnout více," uvedl včera po testování Chilton.
Většinu svého času strávil jízdou bez FRIC systému, kterým jsou vybaveny už všechny týmy: "Měli jsme dát nové díly stranou, protože je systém FRIC prozkoumáván a my jsme si chtěli vyzkoušet, co dokážeme bez něj, pokud bude zakázán. Provedli jsme spoustu změn v nastavení a myslím, že jsme se toho hodně naučili."
A jaký byl krok zpět v oblasti zavěšení? "Nebylo to tak špatné, jak jsem si myslel. Bude záležet na okruhu. V Silverstone to vyvážení vozu moc nenarušilo, ke konci dne jsme se dostali tam, kde jsme původně byli, což je celkem povzbuzující," popisuje jezdec Marussie.
Na některých tratích by návrat k zavěšení bez FRICu podle něj mohl být dokonce přínosem: "Bude to mít dopad, na některých okruzích více, na jiných méně. Dle simulací se rozdíl pohybuje od sedmi po pár desetin, takže přesně to vědět nebudete, dokud se opravdu nedostanete na okruh a nevyzkoušíte to. Ale z jízdy bez něj plynou také zisky."
Záď Marussie při včerejšímu testování bez FRIC zavěšení (foto: Marussia F1 Team)
"Má to co do činění s maximální rychlostí a typem zatáček, protože se to pohybuje v závislosti na tom, jakou rychlostí jezdíte pro poskytnutí optimální rychlosti na rovinkách, takže si myslím, že to ovlivní spíše rychlejší než pomalejší okruhy.
Zisky pramení z toho, že je bez něj auto lehčí a můžete jezdit výše, což není nejlepší pro přítlak, ale je to lepší pro obrubníky. Když tedy máte okruh, kde chcete jezdit zeširoka přes obrubníky, pak je to takhle lepší," vysvětluje Chilton.
Lewis Hamilton vypadl už v Q1 poté, co mu byl smazán čas za překročení traťových limitů. Do Velké ceny Belgie tak odstartuje až ze 16. místa.
Andrea Kimi Antonelli opět vypadl už v Q1 a jeho čekání na průlomový výsledek ve Formuli 1 se prodlužuje. Naděje, které ho provázely do královské disciplíny, zatím zůstávají nenaplněné.
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.