Chilton: Zákaz FRICu vozy zpomalí až o 7 desetin, nejvíce může být postižen Mercedes

Chilton, Max
Chilton, Max, foto: Manor Racing
Petr Hlawiczka 10. července 2014 06:20
Sdílej:

Podle pilota Marussie - Maxe Chiltona - by na zvažovaný zákaz FRIC systému zavěšení nejvíce doplatil Mercedes. O kolik vozy zpomalí a kdy jeho zákaz může mít naopak pozitivní vliv?

Mezinárodní automobilová federace jej chce zakázat od příštího týdne, kdy se jede Velká cena Německa, protože usoudila, že je v rozporu s článkem 3.15 Technických pravidel, protože v jeho světle by mohl být FRIC považován za pohyblivé aerodynamické zařízení (více zde).

"Slyšel jsem, že systém Mercedesu je velmi komplikovaný, takže by je to mohlo postihnout více," uvedl včera po testování Chilton.

Většinu svého času strávil jízdou bez FRIC systému, kterým jsou vybaveny už všechny týmy: "Měli jsme dát nové díly stranou, protože je systém FRIC prozkoumáván a my jsme si chtěli vyzkoušet, co dokážeme bez něj, pokud bude zakázán. Provedli jsme spoustu změn v nastavení a myslím, že jsme se toho hodně naučili."

A jaký byl krok zpět v oblasti zavěšení? "Nebylo to tak špatné, jak jsem si myslel. Bude záležet na okruhu. V Silverstone to vyvážení vozu moc nenarušilo, ke konci dne jsme se dostali tam, kde jsme původně byli, což je celkem povzbuzující," popisuje jezdec Marussie.

Na některých tratích by návrat k zavěšení bez FRICu podle něj mohl být dokonce přínosem: "Bude to mít dopad, na některých okruzích více, na jiných méně. Dle simulací se rozdíl pohybuje od sedmi po pár desetin, takže přesně to vědět nebudete, dokud se opravdu nedostanete na okruh a nevyzkoušíte to. Ale z jízdy bez něj plynou také zisky."

Záď Marussie při včerejšímu testování bez FRIC zavěšení (foto: Marussia F1 Team)

"Má to co do činění s maximální rychlostí a typem zatáček, protože se to pohybuje v závislosti na tom, jakou rychlostí jezdíte pro poskytnutí optimální rychlosti na rovinkách, takže si myslím, že to ovlivní spíše rychlejší než pomalejší okruhy.

Zisky pramení z toho, že je bez něj auto lehčí a můžete jezdit výše, což není nejlepší pro přítlak, ale je to lepší pro obrubníky. Když tedy máte okruh, kde chcete jezdit zeširoka přes obrubníky, pak je to takhle lepší," vysvětluje Chilton.

Témata:
Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.