Mezinárodní automobilová federace hodlá zakázat hydraulicky propojené zadní a přední zavěšení (tzv. FRIC) již od Velké ceny Německa příští týden. Týmy již informovala o tom, že je nelegální.
Po celá léta přitom proti němu nic nenamítala, týmy FRIC zavěšení proto postupně zaváděly a složitě ladily. Prvním týmem, který v F1 tento nápad po zákazu aktivního zavěšení zavedl, byl Lotus v roce 2008 (tehdy ještě jako Renault).
Dnes už jej mají všechny týmy, ale Mercedes jej dokázal vylepšit a dostat na vyšší úroveň. Podle zpráv z paddocku provozuje nejsložitější systém a mohl by být zákazem postižen nejvíce. Před závodem v Hockenheimu najednou přichází změna: podle FIA je najednou nelegální, jak včera informovala v dopise týmy.
Charlie Whiting v něm píše: "Poté, co jsme shlédli a prostudovali téměř všechny současné návrhy propojeného systému předního a zadního zavěšení, tak jsme my - FIA - formálně došli k závěru, že může být zpochybněna legálnost takových systémů."
Technickému delegátovi FIA vadí zejména to, že tyto systémy zavěšení pomáhají řídit sklon vozu při brzdění a akceleraci a také náklony do stran v zatáčkách. FRIC systémy propojují přední a zadní zavěšení, aby udržovali v zájmu stabilní aerodynamiky a lepší výkonnosti konstantní světlou výšku během jízdy (více o něm zde). To by podle něj mohlo být v rozporu s článkem 3.15 technických pravidel.
Tento článek se týká pohyblivých aerodynamických zařízení. Staví mimo pravidla jakoukoliv část vozu, která ovlivňuje aerodynamiku, pokud není "pevně spojen s celkově odpruženou součástí vozu," tedy pokud nemá žádný stupeň volnosti.
Letošní vozy jsou postaveny kolem FRIC zavěšení, FIA však proti těmto systémůmhodlá již příští týden zakročit (foto: Red Bull Racing)
Zakázat ihned nebo odložit? Záleží na souhlasu všech týmůVzhledem k omezenému testování před závodem v Hockenheimu příští týden a k tomu, že kolem FRIC zavěšení jsou postaveny letošní vozy, je FIA ochotna s týmy jednat o odložení zákazu, pokud dojdou jednomyslné shody.
Whiting se týmů zeptá, zda jsou pro odklad zákazu až na příští rok spíše než okamžitě, tj. od Velké ceny Německa. S tím by ale museli souhlasit všichni, což v roztříštěné F1 po krachu FOTA, kde si každý hledí jen svých zájmů, může být problémem. Dokážu si představit, že týmy, které nemají tak kvalitní FRIC jako Mercedes - nebo jej nemají vůbec - nebudou s odkladem souhlasit.
V tom případě budou FRIC systémy zavěšení v Německu příští týden zakázány a kdokoliv by jej použil, bude povolán ke komisařům za porušování pravidel. To, že FIA otočila a považuje takové systémy nyní za nelegální, také otevírá týmům možnost od příštího závodu zažalovat svého soupeře za to, že používá nelegální řešení.
No FRIC &18 inch tyres would be very good for F1! For many technical reason, mainly aero, but it will bring teams closer together! "I LIKE"
— alex wurz (@alex_wurz) July 9, 2014
Lewis Hamilton opouštěl Interlagos po kvalifikaci s viditelným zklamáním, když se musel spokojit s 13. místem.
Lando Norris opět ukázal skvělou formu během napínavé kvalifikace na okruhu Interlagos. Britský jezdec naznačil, že v boji o titul mistra světa bude i nadále patřit mezi hlavní favority.
Oscar Piastri havaroval za mokrých podmínek na Interlagosu, což mu výrazně zkomplikovalo boj o titul a zvětšilo náskok jeho týmového kolegy v průběžném pořadí šampionátu.
Gabriel Bortoleto havaroval během brazilského sprintu a jeho vůz utrpěl vážná poškození. Pilot byl preventivně odeslán do lékařského centra .
Lando Norris v Brazílii zvládl napínavý sprint s bravurou, když odolal dravému útoku Kimiho Antonelliho a dojel si pro vítězství. Zatímco Brit potvrdil své mistrovské ambice, jeho největší soupeř v boji o titul Oscar Piastri skončil po nehodě mimo hru a způsobil přerušení závodu červenými vlajkami.
Lídr šampionátu Lando Norris odstartoval víkend v São Paulu ve velkém stylu, když si na legendárním okruhu Interlagos zajistil pole position pro sobotní sprint.
Lewis Hamilton se po závodě v Mexiku otevřeně vyjádřil k aktuálnímu dění ve Formuli 1 a poukázal na problém, který podle něj ovlivňuje férovost šampionátu.
Lando Norris prozradil, co mu dodává sebedůvěru v závěru sezóny 2025. Zdůraznil, že klíčová je pro něj vlastní forma a konzistence během závodních víkendů.
Max Verstappen komentuje aktuální dění v šampionátu a sdílí svůj pohled na situaci mezi jezdci Mclarenu.
Lando Norris mluvil o významu nadcházejícího závodu a jeho osobním pohledu na určité okruhy. Diskutoval také o historických vazbách týmu a tradici spojené s Brazílií.
Jos Verstappen naznačil, že v Red Bullu došlo k výrazné změně, kterou vnímá velmi pozitivně. Podle něj se tým nachází v jiné atmosféře než dříve.
Šéf týmu Racing Bulls Alan Permane zdůraznil, že tým se soustředí na podporu Liama Lawsona a jeho další rozvoj.