Mezinárodní automobilová federace hodlá zakázat hydraulicky propojené zadní a přední zavěšení (tzv. FRIC) již od Velké ceny Německa příští týden. Týmy již informovala o tom, že je nelegální.
Po celá léta přitom proti němu nic nenamítala, týmy FRIC zavěšení proto postupně zaváděly a složitě ladily. Prvním týmem, který v F1 tento nápad po zákazu aktivního zavěšení zavedl, byl Lotus v roce 2008 (tehdy ještě jako Renault).
Dnes už jej mají všechny týmy, ale Mercedes jej dokázal vylepšit a dostat na vyšší úroveň. Podle zpráv z paddocku provozuje nejsložitější systém a mohl by být zákazem postižen nejvíce. Před závodem v Hockenheimu najednou přichází změna: podle FIA je najednou nelegální, jak včera informovala v dopise týmy.
Charlie Whiting v něm píše: "Poté, co jsme shlédli a prostudovali téměř všechny současné návrhy propojeného systému předního a zadního zavěšení, tak jsme my - FIA - formálně došli k závěru, že může být zpochybněna legálnost takových systémů."
Technickému delegátovi FIA vadí zejména to, že tyto systémy zavěšení pomáhají řídit sklon vozu při brzdění a akceleraci a také náklony do stran v zatáčkách. FRIC systémy propojují přední a zadní zavěšení, aby udržovali v zájmu stabilní aerodynamiky a lepší výkonnosti konstantní světlou výšku během jízdy (více o něm zde). To by podle něj mohlo být v rozporu s článkem 3.15 technických pravidel.
Tento článek se týká pohyblivých aerodynamických zařízení. Staví mimo pravidla jakoukoliv část vozu, která ovlivňuje aerodynamiku, pokud není "pevně spojen s celkově odpruženou součástí vozu," tedy pokud nemá žádný stupeň volnosti.
Letošní vozy jsou postaveny kolem FRIC zavěšení, FIA však proti těmto systémůmhodlá již příští týden zakročit (foto: Red Bull Racing)
Zakázat ihned nebo odložit? Záleží na souhlasu všech týmůVzhledem k omezenému testování před závodem v Hockenheimu příští týden a k tomu, že kolem FRIC zavěšení jsou postaveny letošní vozy, je FIA ochotna s týmy jednat o odložení zákazu, pokud dojdou jednomyslné shody.
Whiting se týmů zeptá, zda jsou pro odklad zákazu až na příští rok spíše než okamžitě, tj. od Velké ceny Německa. S tím by ale museli souhlasit všichni, což v roztříštěné F1 po krachu FOTA, kde si každý hledí jen svých zájmů, může být problémem. Dokážu si představit, že týmy, které nemají tak kvalitní FRIC jako Mercedes - nebo jej nemají vůbec - nebudou s odkladem souhlasit.
V tom případě budou FRIC systémy zavěšení v Německu příští týden zakázány a kdokoliv by jej použil, bude povolán ke komisařům za porušování pravidel. To, že FIA otočila a považuje takové systémy nyní za nelegální, také otevírá týmům možnost od příštího závodu zažalovat svého soupeře za to, že používá nelegální řešení.
No FRIC &18 inch tyres would be very good for F1! For many technical reason, mainly aero, but it will bring teams closer together! "I LIKE"
— alex wurz (@alex_wurz) July 9, 2014
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.