Mezinárodní automobilová federace hodlá zakázat hydraulicky propojené zadní a přední zavěšení (tzv. FRIC) již od Velké ceny Německa příští týden. Týmy již informovala o tom, že je nelegální.
Po celá léta přitom proti němu nic nenamítala, týmy FRIC zavěšení proto postupně zaváděly a složitě ladily. Prvním týmem, který v F1 tento nápad po zákazu aktivního zavěšení zavedl, byl Lotus v roce 2008 (tehdy ještě jako Renault).
Dnes už jej mají všechny týmy, ale Mercedes jej dokázal vylepšit a dostat na vyšší úroveň. Podle zpráv z paddocku provozuje nejsložitější systém a mohl by být zákazem postižen nejvíce. Před závodem v Hockenheimu najednou přichází změna: podle FIA je najednou nelegální, jak včera informovala v dopise týmy.
Charlie Whiting v něm píše: "Poté, co jsme shlédli a prostudovali téměř všechny současné návrhy propojeného systému předního a zadního zavěšení, tak jsme my - FIA - formálně došli k závěru, že může být zpochybněna legálnost takových systémů."
Technickému delegátovi FIA vadí zejména to, že tyto systémy zavěšení pomáhají řídit sklon vozu při brzdění a akceleraci a také náklony do stran v zatáčkách. FRIC systémy propojují přední a zadní zavěšení, aby udržovali v zájmu stabilní aerodynamiky a lepší výkonnosti konstantní světlou výšku během jízdy (více o něm zde). To by podle něj mohlo být v rozporu s článkem 3.15 technických pravidel.
Tento článek se týká pohyblivých aerodynamických zařízení. Staví mimo pravidla jakoukoliv část vozu, která ovlivňuje aerodynamiku, pokud není "pevně spojen s celkově odpruženou součástí vozu," tedy pokud nemá žádný stupeň volnosti.
Letošní vozy jsou postaveny kolem FRIC zavěšení, FIA však proti těmto systémůmhodlá již příští týden zakročit (foto: Red Bull Racing)
Zakázat ihned nebo odložit? Záleží na souhlasu všech týmůVzhledem k omezenému testování před závodem v Hockenheimu příští týden a k tomu, že kolem FRIC zavěšení jsou postaveny letošní vozy, je FIA ochotna s týmy jednat o odložení zákazu, pokud dojdou jednomyslné shody.
Whiting se týmů zeptá, zda jsou pro odklad zákazu až na příští rok spíše než okamžitě, tj. od Velké ceny Německa. S tím by ale museli souhlasit všichni, což v roztříštěné F1 po krachu FOTA, kde si každý hledí jen svých zájmů, může být problémem. Dokážu si představit, že týmy, které nemají tak kvalitní FRIC jako Mercedes - nebo jej nemají vůbec - nebudou s odkladem souhlasit.
V tom případě budou FRIC systémy zavěšení v Německu příští týden zakázány a kdokoliv by jej použil, bude povolán ke komisařům za porušování pravidel. To, že FIA otočila a považuje takové systémy nyní za nelegální, také otevírá týmům možnost od příštího závodu zažalovat svého soupeře za to, že používá nelegální řešení.
No FRIC &18 inch tyres would be very good for F1! For many technical reason, mainly aero, but it will bring teams closer together! "I LIKE"
— alex wurz (@alex_wurz) July 9, 2014
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.