Mezinárodní automobilová federace hodlá zakázat hydraulicky propojené zadní a přední zavěšení (tzv. FRIC) již od Velké ceny Německa příští týden. Týmy již informovala o tom, že je nelegální.
Po celá léta přitom proti němu nic nenamítala, týmy FRIC zavěšení proto postupně zaváděly a složitě ladily. Prvním týmem, který v F1 tento nápad po zákazu aktivního zavěšení zavedl, byl Lotus v roce 2008 (tehdy ještě jako Renault).
Dnes už jej mají všechny týmy, ale Mercedes jej dokázal vylepšit a dostat na vyšší úroveň. Podle zpráv z paddocku provozuje nejsložitější systém a mohl by být zákazem postižen nejvíce. Před závodem v Hockenheimu najednou přichází změna: podle FIA je najednou nelegální, jak včera informovala v dopise týmy.
Charlie Whiting v něm píše: "Poté, co jsme shlédli a prostudovali téměř všechny současné návrhy propojeného systému předního a zadního zavěšení, tak jsme my - FIA - formálně došli k závěru, že může být zpochybněna legálnost takových systémů."
Technickému delegátovi FIA vadí zejména to, že tyto systémy zavěšení pomáhají řídit sklon vozu při brzdění a akceleraci a také náklony do stran v zatáčkách. FRIC systémy propojují přední a zadní zavěšení, aby udržovali v zájmu stabilní aerodynamiky a lepší výkonnosti konstantní světlou výšku během jízdy (více o něm zde). To by podle něj mohlo být v rozporu s článkem 3.15 technických pravidel.
Tento článek se týká pohyblivých aerodynamických zařízení. Staví mimo pravidla jakoukoliv část vozu, která ovlivňuje aerodynamiku, pokud není "pevně spojen s celkově odpruženou součástí vozu," tedy pokud nemá žádný stupeň volnosti.
Letošní vozy jsou postaveny kolem FRIC zavěšení, FIA však proti těmto systémůmhodlá již příští týden zakročit (foto: Red Bull Racing)
Zakázat ihned nebo odložit? Záleží na souhlasu všech týmůVzhledem k omezenému testování před závodem v Hockenheimu příští týden a k tomu, že kolem FRIC zavěšení jsou postaveny letošní vozy, je FIA ochotna s týmy jednat o odložení zákazu, pokud dojdou jednomyslné shody.
Whiting se týmů zeptá, zda jsou pro odklad zákazu až na příští rok spíše než okamžitě, tj. od Velké ceny Německa. S tím by ale museli souhlasit všichni, což v roztříštěné F1 po krachu FOTA, kde si každý hledí jen svých zájmů, může být problémem. Dokážu si představit, že týmy, které nemají tak kvalitní FRIC jako Mercedes - nebo jej nemají vůbec - nebudou s odkladem souhlasit.
V tom případě budou FRIC systémy zavěšení v Německu příští týden zakázány a kdokoliv by jej použil, bude povolán ke komisařům za porušování pravidel. To, že FIA otočila a považuje takové systémy nyní za nelegální, také otevírá týmům možnost od příštího závodu zažalovat svého soupeře za to, že používá nelegální řešení.
No FRIC &18 inch tyres would be very good for F1! For many technical reason, mainly aero, but it will bring teams closer together! "I LIKE"
— alex wurz (@alex_wurz) July 9, 2014
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.