David Coulthard se ve svém pravidelném sloupku pro UBS rozpovídal nejen o Arianu Neweym.
"Už nějakou dobu bylo jasné, že Ardian Newey potřebuje od Formule 1 pauzu. Touto cestou si Red Bull udržel jeho zkušenosti a udržel ho dál od svých rivalů. Grand Prix Kanady se postarala o důvod k mnohým debatám - nebo alespoň incident, který vyvolal většinu z nich - přišel Mercedes svým selháním o další double? Stálo tým z Brackley spoustu bodů to, že dovolil svým jezdcům tvrdě bojovat mezi sebou navzájem, ačkoliv se jejich monoposty přehřívaly?
Této debatě jsem se dlouze věnoval ve svém sloupku pro BBC. Ale v podstatě, ano, myslím, že stálo. Teď bude zajímavé sledovat, jestli se přístup Mercedesu změní, pokud by později v průběhu sezony vyvstala znovu podobná situace.
Je ale pravdou, že mnohem zajímavější novinka, co se důsledků pro paddock z dlouhodobé perspektivy týče, vyplula na povrch předtím, než v Montrealu zhasla startovní světla. Byla to novinka ohlašující, že Adrian Newey podepsal novou smlouvu s Red Bullem, i když to bude znamenat jeho ústup z Formule 1 a bude se věnovat jiným úkolům v rámci Red Bull Technology.
Adriana znám už dlouho, už z dob od Williamsu, pak z McLarenu a nakonec z Red Bullu, kde bych rád věřil tomu, že jsem byl poměrně nápomocný pro jeho získání. Už delší dobu bylo jasné, že si chce dát pauzu. Dokonce už v dobách McLarenu mluvil o America's Cupu a o možnosti se do toho nějakým způsobem zapojit, o testování jeho geniality v dalších sférách. Lidé často říkají, že mu měl McLaren nebo Williams dát podíl v týmu ve snaze si ho zavázat, ale nemyslím si, že by to udělalo nějaký rozdíl. Adrian není rád něčím vázán.
Adrian s Davidem v Bahrajnu 2006(foto: GEPA pictures GmbH)
Projekt Red Bullu mu dal novou jiskru do života, možnost postavit tým od píky. A změna pravidel v roce 2009 byla tím čistým papírem, který potřeboval k tomu, aby mu dal možnost znovu prokázat, že je tím nejpřednějším designérem této doby. Ale je faktem, že pravidla Formule 1 se stávájí stále více restriktivními a Adrian vždy toužil po kreativní volnosti, ve které by se mohl vyjádřit. Jeho neklid upozornil na vrcholy i pády velkých hráčů na pitlane. Například Ferrari by mu zaplatilo celým světem, jen aby pro ně pracoval.
Nakonec si ale myslím, že je to win-win situace pro Adriana i Red Bull. Adrian se bude moci věnovat novým projektům, bude tak moci znovuobjevit svoje mentální mojo a otestovat se v America's Cupu, pokud to je to, co unáší jeho loď. Red Bull si udrží jeho zkušenosti a vědomosti. A stejně důležité je také to, že ho udrží dále od svých rivalů. Bude fascinující sledovat, jaký efekt to bude mít na armádu Christiana Hornera.
Jejich rivalové budou doufat, že velkou, ale já si tím nejsem tak jistý. Adrian v továrně stejně pracoval jen čtyři dny z týdne. Části jeho zářivosti v Red Bullu bylo i to, jak dokázal kolem sebe postavit technické oddělení. A jako vždy v nějakém týmu, není to jen o jednotlivci. Toto je příležitost pro ostatní, aby vystoupili a prokázali, co umí, i když Adrian bude na vše paušálně dohlížet.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.