David Coulthard se ve svém pravidelném sloupku pro UBS rozpovídal nejen o Arianu Neweym.
"Už nějakou dobu bylo jasné, že Ardian Newey potřebuje od Formule 1 pauzu. Touto cestou si Red Bull udržel jeho zkušenosti a udržel ho dál od svých rivalů. Grand Prix Kanady se postarala o důvod k mnohým debatám - nebo alespoň incident, který vyvolal většinu z nich - přišel Mercedes svým selháním o další double? Stálo tým z Brackley spoustu bodů to, že dovolil svým jezdcům tvrdě bojovat mezi sebou navzájem, ačkoliv se jejich monoposty přehřívaly?
Této debatě jsem se dlouze věnoval ve svém sloupku pro BBC. Ale v podstatě, ano, myslím, že stálo. Teď bude zajímavé sledovat, jestli se přístup Mercedesu změní, pokud by později v průběhu sezony vyvstala znovu podobná situace.
Je ale pravdou, že mnohem zajímavější novinka, co se důsledků pro paddock z dlouhodobé perspektivy týče, vyplula na povrch předtím, než v Montrealu zhasla startovní světla. Byla to novinka ohlašující, že Adrian Newey podepsal novou smlouvu s Red Bullem, i když to bude znamenat jeho ústup z Formule 1 a bude se věnovat jiným úkolům v rámci Red Bull Technology.
Adriana znám už dlouho, už z dob od Williamsu, pak z McLarenu a nakonec z Red Bullu, kde bych rád věřil tomu, že jsem byl poměrně nápomocný pro jeho získání. Už delší dobu bylo jasné, že si chce dát pauzu. Dokonce už v dobách McLarenu mluvil o America's Cupu a o možnosti se do toho nějakým způsobem zapojit, o testování jeho geniality v dalších sférách. Lidé často říkají, že mu měl McLaren nebo Williams dát podíl v týmu ve snaze si ho zavázat, ale nemyslím si, že by to udělalo nějaký rozdíl. Adrian není rád něčím vázán.
Adrian s Davidem v Bahrajnu 2006(foto: GEPA pictures GmbH)
Projekt Red Bullu mu dal novou jiskru do života, možnost postavit tým od píky. A změna pravidel v roce 2009 byla tím čistým papírem, který potřeboval k tomu, aby mu dal možnost znovu prokázat, že je tím nejpřednějším designérem této doby. Ale je faktem, že pravidla Formule 1 se stávájí stále více restriktivními a Adrian vždy toužil po kreativní volnosti, ve které by se mohl vyjádřit. Jeho neklid upozornil na vrcholy i pády velkých hráčů na pitlane. Například Ferrari by mu zaplatilo celým světem, jen aby pro ně pracoval.
Nakonec si ale myslím, že je to win-win situace pro Adriana i Red Bull. Adrian se bude moci věnovat novým projektům, bude tak moci znovuobjevit svoje mentální mojo a otestovat se v America's Cupu, pokud to je to, co unáší jeho loď. Red Bull si udrží jeho zkušenosti a vědomosti. A stejně důležité je také to, že ho udrží dále od svých rivalů. Bude fascinující sledovat, jaký efekt to bude mít na armádu Christiana Hornera.
Jejich rivalové budou doufat, že velkou, ale já si tím nejsem tak jistý. Adrian v továrně stejně pracoval jen čtyři dny z týdne. Části jeho zářivosti v Red Bullu bylo i to, jak dokázal kolem sebe postavit technické oddělení. A jako vždy v nějakém týmu, není to jen o jednotlivci. Toto je příležitost pro ostatní, aby vystoupili a prokázali, co umí, i když Adrian bude na vše paušálně dohlížet.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.