MONTREAL - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si piloti vedli v jednotlivých částech okruhu a kdo byl v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady nejrychlejší na rovinkách?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)
Ideální kolo dnes v Q3 nedal dohromady nikdo, pokud by se to ale všem povedlo, na pole-position by nestál Rosberg, nýbrž jeho týmový kolega Hamilton - a to o 9 tisícin sekundy. Brit byl nejrychlejší v prvním sektoru, vítěz poslední Velké ceny Monaka ve druhém a ve třetím.
Nejvíce by si při tom polepšil Ricciardo, jenž měl v rukávu ještě 2 desetiny - startoval by hned za Mercedesy před svým týmovým kolegou Vettelem a oběma Williamsy. Téměř ideální kolo se podařilo Alonsovi, do elitní desítky by se mohl dostat i Magnussen, pokud by své nejlepší sektory poskládal do jediného kola.
Marussia na Sauber stále ztrácí kolem sekundy, stejně velký náskok má ale k dobru před Caterhamem, který je nejpomalejším týmem letošní sezóny. Kvalifikace byla jinak velmi vyrovnaná, v jejím průběhu čtvrt sekundy znamenal rozdíl i osm pozic.
V Q1 se obešly bez použití super-měkkých pneumatik Mercedes, Red Bull a dnes velmi konkurenceschopný Williams, který se cítil na třetí místo. Zítra si to chce rozdat o pódium s rakouskou mistrovskou stájí.
Nejrychlejší sektory (červeně) a skutečně dosažené časy (modře)
Motory Mercedes opět potvrdily svou sílu - nejrychlejších šest vozů na rovinkách bylo poháněno právě jimi, do první desítky se před McLareny dostaly oba vozy Toro Rosso s Renaulty.
Chilton s Marussií byl nejlepším zákazníkem Ferrari - 328,7 km/h. Jeho vůz však dobrou aerodynamikou neoplývá, chybějící přítlak byl znát, proto zajel až 18. nejrychlejší čas.
Opačně je na tom Red Bull: Vettel byl sice na rovince až 18. nejrychlejší (325,1 km/h), dokázal však vybojovat třetí místo, byl tedy nejlepší ze zbytku za Mercedesem. Rozdíly v rychlostech od 11. místa níže ale byly poměrně malé.
O hodně vyšší teploty než včera změnily chování pneumatik oproti tomu, co týmy zaznamenaly během prvních dvou tréninků, kdy pracovaly na nastavení, což bude mít také dopad na zítřejší strategie.
Přehled maximálních rychlostí
Degradace pneumatik i jejich opotřebení bylo nízko i za vysokých teplot na okruhu, který klade velký důraz na trakci. V kvalifikaci se dokonce zdálo, jako by měkká směs některým vyhovovala více, než super-měkká (např. Mercedes) - výsledkem byly velmi vyrovnané časy. Podobná situace se může opakovat i zítra.
Ve Velké ceně Kanady se očekávají strategie o jedné či dvou zastávkách, přičemž papírově rychlejší je ta druhá: po startu na super-měkké směsi přezout na měkkou v 13. a v 41. kole. Alternativou může být jediná zastávka ve 26. kole.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek po sobotních opravách:
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.