MONTREAL - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si piloti vedli v jednotlivých částech okruhu a kdo byl v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady nejrychlejší na rovinkách?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)
Ideální kolo dnes v Q3 nedal dohromady nikdo, pokud by se to ale všem povedlo, na pole-position by nestál Rosberg, nýbrž jeho týmový kolega Hamilton - a to o 9 tisícin sekundy. Brit byl nejrychlejší v prvním sektoru, vítěz poslední Velké ceny Monaka ve druhém a ve třetím.
Nejvíce by si při tom polepšil Ricciardo, jenž měl v rukávu ještě 2 desetiny - startoval by hned za Mercedesy před svým týmovým kolegou Vettelem a oběma Williamsy. Téměř ideální kolo se podařilo Alonsovi, do elitní desítky by se mohl dostat i Magnussen, pokud by své nejlepší sektory poskládal do jediného kola.
Marussia na Sauber stále ztrácí kolem sekundy, stejně velký náskok má ale k dobru před Caterhamem, který je nejpomalejším týmem letošní sezóny. Kvalifikace byla jinak velmi vyrovnaná, v jejím průběhu čtvrt sekundy znamenal rozdíl i osm pozic.
V Q1 se obešly bez použití super-měkkých pneumatik Mercedes, Red Bull a dnes velmi konkurenceschopný Williams, který se cítil na třetí místo. Zítra si to chce rozdat o pódium s rakouskou mistrovskou stájí.
Nejrychlejší sektory (červeně) a skutečně dosažené časy (modře)
Motory Mercedes opět potvrdily svou sílu - nejrychlejších šest vozů na rovinkách bylo poháněno právě jimi, do první desítky se před McLareny dostaly oba vozy Toro Rosso s Renaulty.
Chilton s Marussií byl nejlepším zákazníkem Ferrari - 328,7 km/h. Jeho vůz však dobrou aerodynamikou neoplývá, chybějící přítlak byl znát, proto zajel až 18. nejrychlejší čas.
Opačně je na tom Red Bull: Vettel byl sice na rovince až 18. nejrychlejší (325,1 km/h), dokázal však vybojovat třetí místo, byl tedy nejlepší ze zbytku za Mercedesem. Rozdíly v rychlostech od 11. místa níže ale byly poměrně malé.
O hodně vyšší teploty než včera změnily chování pneumatik oproti tomu, co týmy zaznamenaly během prvních dvou tréninků, kdy pracovaly na nastavení, což bude mít také dopad na zítřejší strategie.
Přehled maximálních rychlostí
Degradace pneumatik i jejich opotřebení bylo nízko i za vysokých teplot na okruhu, který klade velký důraz na trakci. V kvalifikaci se dokonce zdálo, jako by měkká směs některým vyhovovala více, než super-měkká (např. Mercedes) - výsledkem byly velmi vyrovnané časy. Podobná situace se může opakovat i zítra.
Ve Velké ceně Kanady se očekávají strategie o jedné či dvou zastávkách, přičemž papírově rychlejší je ta druhá: po startu na super-měkké směsi přezout na měkkou v 13. a v 41. kole. Alternativou může být jediná zastávka ve 26. kole.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek po sobotních opravách:
Předsezónní testy ve Formuli 1 trvají pouhé tři dny, což podle některých jezdců není dostatečné. Zatímco inženýři získávají cenná data, piloti mají pocit, že strávili za volantem příliš málo času. Fernando Alonso a Carlos Sainz proto volají po změně a upozorňují na nesrovnalost s jinými vrcholovými sporty.
Lewis Hamilton se na tiskové konferenci F1 během posledního dne testování vyjadřoval optimisticky, avšak jeho nálada mohla být po závěrečném šachovnicovém praporku výrazně jiná.
Liam Lawson má za sebou svůj první oficiální test jako pilot Red Bullu. Po odchodu Sergia Péreze se mu podařilo porazit bývalého týmového kolegu z Racing Bulls, Jukiho Cunodu, v souboji o místo partnera Maxe Verstappena.
Dnes v Bahrajnu skončily třídenní předsezónní testy, přičemž nejrychlejší čas dnešního dne a testování zajel George Russell. Všem testovacím dnům dominuje čas Carlose Sainze.
Lewis Hamilton se ostře ohradil proti kritice Eddieho Jordana, který zpochybnil rozhodnutí Ferrari angažovat jeho namísto Carlose Sainze. Sedminásobný šampion Formule 1 dal jasně najevo, že ho podobné názory nezajímají, a poznamenal, že necítí potřebu reagovat na „starší, v konečném důsledku bílé muže“.
Studio Lego vytvořilo věrnou repliku v měřítku 1:1, která má upoutat pozornost a vzbudit nadšení před uvedením speciální stavebnice SF-24 Lego.
Lewis Hamilton, sedminásobný mistr světa Formule 1, čelí těžkému období, kdy se zdá, že vše, čemu věřil a za co se v posledních letech zasazoval, se během několika týdnů zhroutilo. Pilot Ferrari vyjádřil znepokojení nad kroky amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho administrativy, ale ujistil, že i nadále bude bojovat za rovnost a inkluzi.
Max Verstappen je s novým monopostem RB21 zatím spokojený, ale zároveň varuje svůj tým. Připomíná, že i loňské zimní testy vypadaly slibně, přesto se sezóna 2024 nevyvíjela podle očekávání.
Páteční předsezónní testy Formule 1 v Bahrajnu narušil kuriózní incident – trať musela být dočasně uzavřena červenou vlajkou poté, co se na ní objevilo rozbité okno.
Technický ředitel Red Bullu Pierre Waché zlehčil význam úprav, které tým plánuje otestovat v závěrečném dni testů v Bahrajnu.
Předsezónní testy v Bahrajnu pokračovaly i dnes, přičemž dopolední mírný déšť zpomalil testování na zhruba hodinu. Nejrychlejším jezdcem dne se stal Carlos Sainz ve voze Williams.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.