MONTREAL - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jak si piloti vedli v jednotlivých částech okruhu a kdo byl v kvalifikaci na Velkou cenu Kanady nejrychlejší na rovinkách?
Nejkratší první sektor začíná na startovní/cílové rovince, obsahuje úvodní dvojici pomalých zatáček a středně rychlou šikanu 3/4, kde je důležitý aerodynamický přítlak a správné vyvážení vozu. Končí 145 m před zatáčkou č. 6.
Druhý sektor má podobný charakter - opět pomalá dvojice zatáček 6/7 s důrazem na dobrou trakci a středně rychlá šikana 8/9 s výjezdem opět těsně kolem zdi.
Poslední třetí sektor začíná před brzděním do vlásenky, 190 m před jejím vrcholem. Po níž následuje 1 km dlouhá rovinka s měřením maximálních rychlostí (speed trap) - 250 metrů před poslední šikanou 13/14 na výjezdu lemovanou "Zdí šampionů."
Další přehled technických parametrů okruhu najdete zde.
Mapa okruhu v Montrealu (zdroj: FIA)
Ideální kolo dnes v Q3 nedal dohromady nikdo, pokud by se to ale všem povedlo, na pole-position by nestál Rosberg, nýbrž jeho týmový kolega Hamilton - a to o 9 tisícin sekundy. Brit byl nejrychlejší v prvním sektoru, vítěz poslední Velké ceny Monaka ve druhém a ve třetím.
Nejvíce by si při tom polepšil Ricciardo, jenž měl v rukávu ještě 2 desetiny - startoval by hned za Mercedesy před svým týmovým kolegou Vettelem a oběma Williamsy. Téměř ideální kolo se podařilo Alonsovi, do elitní desítky by se mohl dostat i Magnussen, pokud by své nejlepší sektory poskládal do jediného kola.
Marussia na Sauber stále ztrácí kolem sekundy, stejně velký náskok má ale k dobru před Caterhamem, který je nejpomalejším týmem letošní sezóny. Kvalifikace byla jinak velmi vyrovnaná, v jejím průběhu čtvrt sekundy znamenal rozdíl i osm pozic.
V Q1 se obešly bez použití super-měkkých pneumatik Mercedes, Red Bull a dnes velmi konkurenceschopný Williams, který se cítil na třetí místo. Zítra si to chce rozdat o pódium s rakouskou mistrovskou stájí.
Nejrychlejší sektory (červeně) a skutečně dosažené časy (modře)
Motory Mercedes opět potvrdily svou sílu - nejrychlejších šest vozů na rovinkách bylo poháněno právě jimi, do první desítky se před McLareny dostaly oba vozy Toro Rosso s Renaulty.
Chilton s Marussií byl nejlepším zákazníkem Ferrari - 328,7 km/h. Jeho vůz však dobrou aerodynamikou neoplývá, chybějící přítlak byl znát, proto zajel až 18. nejrychlejší čas.
Opačně je na tom Red Bull: Vettel byl sice na rovince až 18. nejrychlejší (325,1 km/h), dokázal však vybojovat třetí místo, byl tedy nejlepší ze zbytku za Mercedesem. Rozdíly v rychlostech od 11. místa níže ale byly poměrně malé.
O hodně vyšší teploty než včera změnily chování pneumatik oproti tomu, co týmy zaznamenaly během prvních dvou tréninků, kdy pracovaly na nastavení, což bude mít také dopad na zítřejší strategie.
Přehled maximálních rychlostí
Degradace pneumatik i jejich opotřebení bylo nízko i za vysokých teplot na okruhu, který klade velký důraz na trakci. V kvalifikaci se dokonce zdálo, jako by měkká směs některým vyhovovala více, než super-měkká (např. Mercedes) - výsledkem byly velmi vyrovnané časy. Podobná situace se může opakovat i zítra.
Ve Velké ceně Kanady se očekávají strategie o jedné či dvou zastávkách, přičemž papírově rychlejší je ta druhá: po startu na super-měkké směsi přezout na měkkou v 13. a v 41. kole. Alternativou může být jediná zastávka ve 26. kole.
Stav jednotlivých součástí pohonných jednotek po sobotních opravách:
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.