Vydá se Renaultu pro příští rok novou cestou a postaví pohonnou jednotku po vzoru Mercedesu? Remi Taffin to nevylučuje.
Mezi třemi v F1 momentálně zastoupenými výrobci pohonných jednotek je po 6 z 19 závodů letošní sezony jasný průběžný vítěz - Mercedes. Motory z Brixworthu mají na svém kontě před GP Kanady 6 vítězství a 4 nejrychlejší kola. Ferrari a Renault, jejichž letošním maximem je jedno nejrychlejší kolo u každého, jen velmi těžko drží s výkony agregátů se znakem trojcípé hvězdy krok. Italové a Francouzi za Němci zaostávají jak co se výkonů týče, tak i spolehlivosti.
Mezi všem jezdci má Mercedes doposud na kontě pět výpadků, monopost s pohonem Ferrari neviděl cíl devětkrát a monoposty s agregáty Renaultu sedmnáctkrát. Všechny tyto výpadky samozřejmě nejdou na vrub problému s motorem, ale je víc než jasné, že i tato statistika ukazuje, že především Renault na Mercedes ztrácí. Je třeba také vidět, že Mercedes a Renault pohonnými jednotkami zásobují čtyři týmy, zatímco Ferrari jen tři.
Takto vypadá aktuální pohonné ústrojí od Renaultu...(foto: Renault Sport F1)
Vyloženě se tedy nabízí otázka, s jakým konceptem pohonného ústrojí Francouzi půjdou do sezony následující? Budou ve Viry-Chatillon nadále spoléhat na svůj aktuální koncept a nebo přijdou s novou (samozřejmě v rámci pravidel) konstrukcí?
"V zimě toho můžete poměrně dost změnit, obzvlášť v první zimě [po změně pravidel]," říká šéf motorů u Renaultu, Remi Taffin. Zároveň nepopírá, že by se mohli nechat u svých soupeřů v některých oblastech inspirovat. "Podíváme se na to, co udělali naši konkurenti a prozkoumáme, jestli se to vyplatí." Jedno je u Renaultu jasné už teď: "Příští rok budeme mít novou pohonnou jednotku. Jestli bude kompletně jiná, to ještě není rozhodnuto."
...a takto jeho možný vzor od Mercedesu(foto: Mercedes AMG F1 Team)
V letošní sezoně mohou motory během závodu spotřebovat maximálně 100 kg benzínu. Pro další sezony se uvažovalo, že by se tato hranice snížila až na 95 kg. Nicméně pro rok 2015 zůstává vše při starém, jak Taffin potvrzuje: "Shodli jsme se na tom, že povolená spotřeba paliva se v příští sezoně nebude měnit."
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.