Rémi Taffin, šéf traťových činností společnosti Renault Sport F1, která dodává své pohonné jednotky Caterhamu, Lotusu, Red Bullu a Toro Rosso, hovoří o zlepšeních, které v úvodu sezóny dosáhli.
Zpět v plné síleNa počátku sezóny jsme říkali, že budeme v zotavovacím módu a že budeme opět ve formě až od Velké ceny Kanady. V posledních čtyřech závodech jsme představili několik vylepšení a v Montrealu ten proces dokončíme. To nám dá první příležitost vidět, jak si na tom ve srovnání s konkurencí stojíme.
Máme několik nových dílů, které zde budou debutovat, navržené zejména pro větší spolehlivost. A jako v předchozích závodech připravujeme další vylepšení softwaru, což by mělo zlepšit ovladatelnost a management energie.
Problémy z Monaka vyřešenyNavíc jsme prošetřili důvody selhání v Monaku a přijali jsme opatření pro to, aby se už neopakovala. Obzvlášť jsme zkoumali Vettelův problém, který způsobila mechanická potíž s MGU-H.
Daný díl byl přepracován a díky dalším konečným kontrolám je nyní robustnější. Problémy s výfuky u vozů Toro Rosso byly týmem prošetřeny a nyní díky naší diagnostice a pochopení chování celého výfukového systému společně víme, jak se jim v budoucnu vyhnout.
V Montrealu bude kvůli nedostatku brzdění kladen důraz na MGU-HTento veškerý vývoj bude přínosem v Montrealu, jenž představuje letos zatím nejtěžší výzvu pro pohonné jednotky. Dlouhé rovinky vyžadují maximální výkon po velkou část (přes 55 %) kola, proto obrovsky zatěžují motor s interním spalováním. Očekávám, že spatříme rychlosti převyšující 330 km/hod, podobně jako v Barceloně - budeme tedy spoléhat na MGU-K a MGU-H, aby pomohly zlepšit jak maximální rychlost, tak i akceleraci.
Renault poprvé umožní svým zákazníkům využití maximálního výkonusvých pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)
Protože je zde ale jen několik zatáček pro rekuperaci energie přes MGU-K, bude to velmi těžké, protože auta během kola moc často nezpomalují. V důsledku toho bude důraz kladen na MGU-H, který rekuperuje energie prostřednictvím výfukových plynů.
Budeme potřebovat co nejvíce energie, protože se spotřebou zde budeme na limitu. Také budeme monitorovat to správné vyvážení mezi tradiční a elektrickou energií, abychom se rozhodli pro ten nejefektivnější způsob využití paliva v závodě.
I když víme, že konkurence je velmi silné, do Montrealu jedeme optimisticky naladěni, protože pro vítězství na dráze děláme vždy maximum. Realisticky musíme být pokorní, stále však půjde o velmi dobrý test toho, jak daleko jsme zašli od obtížného zimního testovacího období a kolik práce ještě zbývá odvést.
Nároky Montrealu na jednotlivé součástí pohonné jednotky (1 - nejlehčí; 5 - nejtěžší):- motor s vnitřním spalováním: 4- MGU-K: 3- MGU-H: 4- baterie: 2- spotřeba paliva: 3- rekuperace energie: 4
Max Verstappen se dostal zpět do hry o vítězství a jeho dalším cílem je dohnat 69bodovou ztrátu, aby získal svůj pátý titul mistra světa jezdců.
Lewis Hamilton po náročném víkendu v Baku varoval, že zbytek sezóny 2025 bude pro Ferrari složitý. Sedminásobný mistr světa upozornil, že tým bude mít problémy udržet krok s nejrychlejšími soupeři.
Cesta Charlese Leclerca a Carlose Sainze zpět do Monaka po Velké ceně Ázerbájdžánu nabrala nečekaný směr. Let, který měl oba piloty Ferrari dopravit domů, byl z provozních důvodů odkloněn do Itálie, čímž se jejich návrat poněkud zkomplikoval.
Australan Oscar Piastri sice drží vedení v šampionátu Formule 1, ale na okruhu v Baku na něj čekal tvrdý pád z výsluní. Jeho naděje na další body skončily hned v úvodním kole, kdy po nešťastné nehodě musel ze závodu odstoupit.
Christian Horner a Red Bull formálně uzavřeli kapitolu své spolupráce po dohodě o vyrovnání, která přišla více než dva měsíce po jeho odvolání z operativních funkcí. Tímto krokem se definitivně uzavírá dlouhá éra Hornera u týmu.
Lewis Hamilton se po závodě v Baku omluvil Charlesi Leclercovi za to, že mu nevrátil osmé místo v posledním kole.
Charles Leclerc v Baku obsadil deváté místo, přičemž jeho závod zkomplikoval problém s pohonnou jednotkou, který ho zpomalil hned v úvodu.
Mclaren v Baku zažil katastrofální víkend. Lando Norris se v Baku propadl na sedmou pozici kvůli pomalé výměně pravého předního kola v boxech.
Lídr šampionátu Oscar Piastri zažil v Baku katastrofální start do závodu, když už v prvním kole havaroval. Tento incident navíc navázal na řadu chyb, které Australan během víkendu v Ázerbájdžánu udělal, a výrazně mu zkomplikoval boj o body i vedení v šampionátu.
Carlos Sainz vybojoval své první pódium s Williamsem, když v Baku dojel třetí. Jeho výkon potvrdil, že tým se postupně zlepšuje, což jsou dobré vyhlídky do budoucna.
Max Verstappen suverénně vyhrál Velkou cenu Ázerbájdžánu před Georgem Russellem a Carlosem Sainzem, který slavil první pódium s Williamsem. Mclaren prožil jeden z nejhorších víkendů sezony.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.