Rémi Taffin, šéf traťových činností společnosti Renault Sport F1, která dodává své pohonné jednotky Caterhamu, Lotusu, Red Bullu a Toro Rosso, hovoří o zlepšeních, které v úvodu sezóny dosáhli.
Zpět v plné síleNa počátku sezóny jsme říkali, že budeme v zotavovacím módu a že budeme opět ve formě až od Velké ceny Kanady. V posledních čtyřech závodech jsme představili několik vylepšení a v Montrealu ten proces dokončíme. To nám dá první příležitost vidět, jak si na tom ve srovnání s konkurencí stojíme.
Máme několik nových dílů, které zde budou debutovat, navržené zejména pro větší spolehlivost. A jako v předchozích závodech připravujeme další vylepšení softwaru, což by mělo zlepšit ovladatelnost a management energie.
Problémy z Monaka vyřešenyNavíc jsme prošetřili důvody selhání v Monaku a přijali jsme opatření pro to, aby se už neopakovala. Obzvlášť jsme zkoumali Vettelův problém, který způsobila mechanická potíž s MGU-H.
Daný díl byl přepracován a díky dalším konečným kontrolám je nyní robustnější. Problémy s výfuky u vozů Toro Rosso byly týmem prošetřeny a nyní díky naší diagnostice a pochopení chování celého výfukového systému společně víme, jak se jim v budoucnu vyhnout.
V Montrealu bude kvůli nedostatku brzdění kladen důraz na MGU-HTento veškerý vývoj bude přínosem v Montrealu, jenž představuje letos zatím nejtěžší výzvu pro pohonné jednotky. Dlouhé rovinky vyžadují maximální výkon po velkou část (přes 55 %) kola, proto obrovsky zatěžují motor s interním spalováním. Očekávám, že spatříme rychlosti převyšující 330 km/hod, podobně jako v Barceloně - budeme tedy spoléhat na MGU-K a MGU-H, aby pomohly zlepšit jak maximální rychlost, tak i akceleraci.
Renault poprvé umožní svým zákazníkům využití maximálního výkonusvých pohonných jednotek (foto: Renault Sport F1)
Protože je zde ale jen několik zatáček pro rekuperaci energie přes MGU-K, bude to velmi těžké, protože auta během kola moc často nezpomalují. V důsledku toho bude důraz kladen na MGU-H, který rekuperuje energie prostřednictvím výfukových plynů.
Budeme potřebovat co nejvíce energie, protože se spotřebou zde budeme na limitu. Také budeme monitorovat to správné vyvážení mezi tradiční a elektrickou energií, abychom se rozhodli pro ten nejefektivnější způsob využití paliva v závodě.
I když víme, že konkurence je velmi silné, do Montrealu jedeme optimisticky naladěni, protože pro vítězství na dráze děláme vždy maximum. Realisticky musíme být pokorní, stále však půjde o velmi dobrý test toho, jak daleko jsme zašli od obtížného zimního testovacího období a kolik práce ještě zbývá odvést.
Nároky Montrealu na jednotlivé součástí pohonné jednotky (1 - nejlehčí; 5 - nejtěžší):- motor s vnitřním spalováním: 4- MGU-K: 3- MGU-H: 4- baterie: 2- spotřeba paliva: 3- rekuperace energie: 4
Rádiová komunikace Fernanda Alonsa v Džiddě odhalila, jak extrémně náročný je vůz Aston Martin AMR25 i pro mistra světa. „Tohle auto je neuvěřitelně náročné na jízdu,“ zaznělo z jeho vysílačky.
F1 Authentics pořádá aukci jedinečného předmětu pro fanoušky Maxe Verstappena. Závodní oblek, ve kterém Holanďan triumfoval na Velké ceně Miami 2023, bude dražen. Veškerý výtěžek z této aukce bude věnován organizaci Wings for Life, která se zaměřuje na výzkum zranění míchy.
Po třech odjetých velkých cenách se Liam Lawson znovu aklimatizoval v týmu Racing Bulls. Podle slov Novozélanďana i jeho francouzského týmového kolegy se mladý jezdec rychle zorientoval a je zpět ve své formě.
Sebastian Vettel ocenil Landa Norrise za odvahu otevřeně mluvit o svých pocitech. Podle něj tím mladý Brit inspiruje mladé lidi a stává se vzorem i mimo závodní trať.
Komise Formule 1 potvrdila, že nadále počítá s původně navrženými pravidly pro pohonné jednotky, nicméně zároveň zvažuje úpravy, které by jejich fungování a efektivitu mohly ještě vylepšit.
Helmut Marko po Velké ceně Saúdské Arábie zhodnotil výkony Red Bullu, porovnal tým s rostoucí konkurencí McLarenu a ocenil vývoj Yukiho Tsunody. Podle něj má Red Bull stále náskok, ale je nezbytné pracovat na detailech, pokud chce zůstat na vrcholu.
Lando Norris se naplno soustředí na boj o titul, když výrazně změnil životní styl a veškerou energii věnuje přípravě na závody. Přísný režim, důraz na fyzickou i psychickou kondici a konec večírků jasně ukazují jeho odhodlání stát se šampionem.
Tým Cadillac bude od roku 2029 používat motory General Motors, které získaly oficiální schválení jako dodavatel pro Formuli 1. Americká automobilka tak posílí své postavení v královně motorsportu a spojí vlastní značku i technologii.
Yuki Tsunoda mohl v Saúdské Arábii při správné strategii na tvrdých pneumatikách sahat po bodech. Jeho šance ale zhatily technické problémy po kolizi v prvním kole.
Aston Martin prochází těžkým obdobím, což se odráží na výkonech jeho jezdců. Zatímco Fernando Alonso pravidelně překonává limity vozu, Lance Stroll čelí špatným statistikám, včetně rekordu v počtu vyřazení v Q1, a musí dokázat, že zvládne uspět i v náročných podmínkách.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem navrhl na uvolněné místo po Robertu Reidovi další výraznou osobnost ze světa rallye. Jeho volba potvrzuje snahu přinášet do FIA více dlouholetých zkušeností z motorsportu.
Carlos Sainz se v roce 2025 stal klíčovým jezdcem pro Williams díky svým strategickým a technickým dovednostem. V Džiddě využil DRS k pomoci Alexi Albonovi a po náročném závodě v Bahrajnu zvolil opatrnější přístup, což týmu pomohlo posbírat důležité body.