Podle bývalého jezdce Formule 1 Davida Coultharda si piloti jízdu se současnou generací monopostů moc neužívají. Nelíbí se mu ani to, že jsou příliš tiché.
Kvůli změně v technických pravidlech přišli zhruba o pětinu přítlaku, kvůli tvrdším pneumatikám se snížila mechanická přilnavost, na druhou stranu ale dvojnásobně stoupnul krouticí moment nových hybridních pohonných jednotek.
Například Jenson Button nedávno v rozhovoru uvedl: "Nepochopte mě špatně: F1 je stále vrcholnou disciplínou motorsportu a je stále zábavná, ale tato auta se opravdu snadno neřídí. Když odeberete přítlak, můžete si myslet, že by to mohlo být vzrušující.
Problém ale je, že vám už neposkytují ani pneumatiky mechanickou přilnavost. Výjimkou bylo Monako, kde jsme jezdili na super-měkké směsi. Navíc máme hodně velký krouticí moment. Vypadá to, jako bych si dělal legraci, ale auta se na pneumatikách více a nedají se tak precizně řídit. Mezi mé oblíbené vozy určitě patřila jiná auta."
Coulthard, jenž nyní působí jako televizní komentátor, si u pilotů všímá i kritiky vůči zvuku nových motorů: "Nejsou spokojeni. Obchodníci to milují, protože jim to dává důvod k investování do F1, což plně chápu, ale piloti si jízdu s vozy letos neužívají."
"Nico [Rosberg] a Lewis [Hamilton] jsou zřejmě o něco spokojenější, protože mají lepší balík, ale i když s nimi hovoříte soukromě, tak říkají, že jízdní zážitek není tak čistý, jako býval," pokračuje bývalý pilot.
Motory jsou podle Davida Coultharda příliš tiché, ani jízdní zážitek z pohledu pilotů není podle něj takový, jako býval (foto: Daimler AG)
"Součástí toho celého zážitku z F1, když jste přijeli na trať, byl zvuk, který vás vzrušoval, a očekávání, jakmile jste ho slyšeli. Když jsem jako dítě jezdil do Silverstone, tak si vzpomínám postávání v zatáčce Stowe za mlhy. Z ní ráno vyjelo V12 Ferrari řízené Alesim a ten zvuk byl úžasný. Slyšeli jste, jak se blíží, a věděli jste, že to je Ferrari.
Projelo kolem a vy jste si řekli: "Wau!" Je to legrační, že máme rádi věci, které poškozují náš sluch, protože když manželka moc mluví, až nás z toho bolí uši, tak se nám to nezamlouvá. Ale u závodních aut, hudby, to je vše o zvuku a zážitku z něj.
Kdybyste šli na koncert Rolling Stones a oni by řekli, že dnes večer budou hrát jen akusticky, protože stárnou a už nechtějí všechen ten hluk, pak by dav oprávněně nebyl příliš spokojený. S F1 je to stejné. Slyšel jsem, že Monako bylo letos o 20 % tišší. Vůči fanouškům máme zodpovědnost. Budou o tom mluvit. Vědí, co chtějí," dodává Coulthard pro AOL.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.