Alain Prost přemýšlí o současné Formuli 1. Proč čelí s novými pohonnými jednotkami tak velké kritice? Nezašla ve změnách příliš daleko?
"Nemůžu říci, že se jedná zcela o úspěch, protože dochází k velké kritice, obzvlášť co se týče hluku," uvádí k letošní velké změně na poli pohonných jednotek. F1 přešla z "hlučných" 2,4litrových atmosférických V8 motorů na tišší 1,6litrová turba s přímým vstřikováním a pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS).
Bývalý šampion tuto změnu ale schvaluje: "Stále si myslím, že to je výmluvou, protože se nedaří v mnoha jiných ohledech. Velkou výzvou je to, že veřejnost, lidé, fanoušci potřebuji pochopit, proč jsme přistoupili k této změně. V tomto případě není všechno v pořádku, protože vidí velkou změnu, ale moc dobře nechápou, proč jsme ji udělali."
Ke škodě podle velvyslance Renaultu a komentátora francouzské televize přispívá interní kritika lidí, jako je Bernie Ecclestone či Sebastian Vettel, kteří svými komentáři současné Formuli 1 spíše škodí.
"To je další problém. Máme tady spoustu kritiky, a to dokonce i ze strany jezdců. Nechci nikoho jmenovitě posuzovat, ale není to dobré. Nemyslím si, že byste měli kritizovat. Jste na jedné lodi a musíte přispět k tomu, aby to fungovalo," říká Prost.
Podle Alaina Prosta je velkým problémem i to, že současnou F1 kritizují samotní piloti (foto: Sahara Force India)
Všichni by se měli zaměřit na lepší propagaci v F1 a hovořit o ní v lepším světle: "Není to ničí chyba, ale přitom to je chybou všech. Když se podíváte na poslední dva roky, diváků ubylo. To víceméně znamená, že fanoušci možná nemají rádi F1 ve srovnání s minulostí."
"Na druhé straně ale nezískáváme nové diváky, mladší veřejnost. Možná to je těžší ji vysvětlovat dnes, než tomu bylo v minulé turbo éře. Možná je to tedy jiné a my nevíme, jak k tomu přistoupit," přemýšlí Francouz.
"Já F1 znám a se všemi těmi informacemi, které máte, mi závody přijdou velmi zajímavé. Ale přemýšlím, že kdybych ji dobře neznal a sledoval ji v TV - bylo by to něco, na co bych se rád díval? Nejsem o tom zcela přesvědčený.
Máme spoustu omezení, mnoho pravidel, a možná jsme zašli příliš daleko. Nyní nemáme žádná rizika. Musíte rozumět tomu, co se děje, ale ne tomu, že je vše dáno předem," dodává Prost pro Autosport.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.