Alain Prost přemýšlí o současné Formuli 1. Proč čelí s novými pohonnými jednotkami tak velké kritice? Nezašla ve změnách příliš daleko?
"Nemůžu říci, že se jedná zcela o úspěch, protože dochází k velké kritice, obzvlášť co se týče hluku," uvádí k letošní velké změně na poli pohonných jednotek. F1 přešla z "hlučných" 2,4litrových atmosférických V8 motorů na tišší 1,6litrová turba s přímým vstřikováním a pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS).
Bývalý šampion tuto změnu ale schvaluje: "Stále si myslím, že to je výmluvou, protože se nedaří v mnoha jiných ohledech. Velkou výzvou je to, že veřejnost, lidé, fanoušci potřebuji pochopit, proč jsme přistoupili k této změně. V tomto případě není všechno v pořádku, protože vidí velkou změnu, ale moc dobře nechápou, proč jsme ji udělali."
Ke škodě podle velvyslance Renaultu a komentátora francouzské televize přispívá interní kritika lidí, jako je Bernie Ecclestone či Sebastian Vettel, kteří svými komentáři současné Formuli 1 spíše škodí.
"To je další problém. Máme tady spoustu kritiky, a to dokonce i ze strany jezdců. Nechci nikoho jmenovitě posuzovat, ale není to dobré. Nemyslím si, že byste měli kritizovat. Jste na jedné lodi a musíte přispět k tomu, aby to fungovalo," říká Prost.
Podle Alaina Prosta je velkým problémem i to, že současnou F1 kritizují samotní piloti (foto: Sahara Force India)
Všichni by se měli zaměřit na lepší propagaci v F1 a hovořit o ní v lepším světle: "Není to ničí chyba, ale přitom to je chybou všech. Když se podíváte na poslední dva roky, diváků ubylo. To víceméně znamená, že fanoušci možná nemají rádi F1 ve srovnání s minulostí."
"Na druhé straně ale nezískáváme nové diváky, mladší veřejnost. Možná to je těžší ji vysvětlovat dnes, než tomu bylo v minulé turbo éře. Možná je to tedy jiné a my nevíme, jak k tomu přistoupit," přemýšlí Francouz.
"Já F1 znám a se všemi těmi informacemi, které máte, mi závody přijdou velmi zajímavé. Ale přemýšlím, že kdybych ji dobře neznal a sledoval ji v TV - bylo by to něco, na co bych se rád díval? Nejsem o tom zcela přesvědčený.
Máme spoustu omezení, mnoho pravidel, a možná jsme zašli příliš daleko. Nyní nemáme žádná rizika. Musíte rozumět tomu, co se děje, ale ne tomu, že je vše dáno předem," dodává Prost pro Autosport.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.