Alain Prost přemýšlí o současné Formuli 1. Proč čelí s novými pohonnými jednotkami tak velké kritice? Nezašla ve změnách příliš daleko?
"Nemůžu říci, že se jedná zcela o úspěch, protože dochází k velké kritice, obzvlášť co se týče hluku," uvádí k letošní velké změně na poli pohonných jednotek. F1 přešla z "hlučných" 2,4litrových atmosférických V8 motorů na tišší 1,6litrová turba s přímým vstřikováním a pokročilými systémy pro rekuperaci energie (ERS).
Bývalý šampion tuto změnu ale schvaluje: "Stále si myslím, že to je výmluvou, protože se nedaří v mnoha jiných ohledech. Velkou výzvou je to, že veřejnost, lidé, fanoušci potřebuji pochopit, proč jsme přistoupili k této změně. V tomto případě není všechno v pořádku, protože vidí velkou změnu, ale moc dobře nechápou, proč jsme ji udělali."
Ke škodě podle velvyslance Renaultu a komentátora francouzské televize přispívá interní kritika lidí, jako je Bernie Ecclestone či Sebastian Vettel, kteří svými komentáři současné Formuli 1 spíše škodí.
"To je další problém. Máme tady spoustu kritiky, a to dokonce i ze strany jezdců. Nechci nikoho jmenovitě posuzovat, ale není to dobré. Nemyslím si, že byste měli kritizovat. Jste na jedné lodi a musíte přispět k tomu, aby to fungovalo," říká Prost.
Podle Alaina Prosta je velkým problémem i to, že současnou F1 kritizují samotní piloti (foto: Sahara Force India)
Všichni by se měli zaměřit na lepší propagaci v F1 a hovořit o ní v lepším světle: "Není to ničí chyba, ale přitom to je chybou všech. Když se podíváte na poslední dva roky, diváků ubylo. To víceméně znamená, že fanoušci možná nemají rádi F1 ve srovnání s minulostí."
"Na druhé straně ale nezískáváme nové diváky, mladší veřejnost. Možná to je těžší ji vysvětlovat dnes, než tomu bylo v minulé turbo éře. Možná je to tedy jiné a my nevíme, jak k tomu přistoupit," přemýšlí Francouz.
"Já F1 znám a se všemi těmi informacemi, které máte, mi závody přijdou velmi zajímavé. Ale přemýšlím, že kdybych ji dobře neznal a sledoval ji v TV - bylo by to něco, na co bych se rád díval? Nejsem o tom zcela přesvědčený.
Máme spoustu omezení, mnoho pravidel, a možná jsme zašli příliš daleko. Nyní nemáme žádná rizika. Musíte rozumět tomu, co se děje, ale ne tomu, že je vše dáno předem," dodává Prost pro Autosport.
Mercedes po slibném začátku sezony v Džiddě tvrdě narazil, když Russell a Antonelli dojeli až pátý a šestý. Šéf týmu Toto Wolff označil závod za „nejhorší výkon roku“ a tým nyní hledá příčiny propadu tempa.
Lando Norris po závodě v Džiddě upozornil, že McLaren nemá takový náskok, jak si někteří myslí. Britský jezdec navíc poprvé v sezoně přišel o vedení v šampionátu, když ho předstihl týmový kolega Oscar Piastri.
Max Verstappen sice odstartoval do závodu v Džiddě z pole position, ale nakonec se musel spokojit až s druhým místem. Na jeho výsledek měl zásadní vliv trest, který obdržel za incident v úvodním kole s novým lídrem šampionátu Oscarem Piastrim.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.