Sotva byly testy uprostřed sezóny letos zavedeny, týmy F1 už opět přemýšlejí o jejich zákazu i o dalších změnách, které by vedly ke snížení nákladů.
Vše se točí kolem snah o snížení nákladů. Týmy s FIA diskutují o zavedení standardizovaných částí monopostů, rozšíření pravidel tzv. "parc fermé," kdy se o závodních víkendech na vozech nesmí pracovat, a o snížení počtu zaměstnanců týmů účastnících se velkých cen. A tak není divu, že se mezi takovými návrhy objevil znovu i zákaz testování během sezóny.
Letos se týmy domluvily na čtyřech testech: dva se již uskutečnily (po závodech v Bahrajnu a ve Španělsku), další dva nás čekají (po Velké ceně Británie a Abú Zabí). Některé týmy sice vítají jejich přínos, jiní jsou však nespokojeni s neospravedlnitelným nárůstem výdajů a dodatečnou zátěží lidských zdrojů.
Kromě testů v sezóně také diskutují o omezení předsezónních testů příští rok. Vypadá to, že se dočkáme pouze dvou testů před úvodním závodem ročníku 2015. Týmy během nich také nechtějí testovat mimo Evropu, a tak to vypadá, že se dvakrát vypraví do Španělska místo do Bahrajnu, kde si reprezentativnější podmínky letos pochvalovalo i Pirelli.
Zatím se šéfové týmu shodují v tom, že snížení nákladů bude možné pouze prostřednictvím sportovních pravidel, nikoli díky nějakým dodatečným dohodám. To se zamlouvá i technickému ředitelovi Ferrari Jamesovi Allisonovi.
"Jednou z věcí, které jsme uvedli, bylo, že technická pravidla obecně nejsou tím nejšťastnějším řešením pro hledání úspor. Sportovní pravidla jsou v tomto ohledu obecně efektivnější. Pokud tedy mám vrhnout nějaké úsilí do diskusí, zřejmě největší množství peněz ušetříme, pokud se v našich snahách zaměříme na sportovní stránku," cituje Allisona Autosport.
Týmy vedou rozsáhlé diskuse o tom, jak v F1 dosáhnout přijatelného snížení nákladů(foto: Sahara Force India)
Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier zase varuje před příliš mnoha změnami v krátkém časovém období - podle něj vedou spíše ke zvýšení nákladů, než k opaku: "Musíme být opatrní. Čím více změn uděláme v pravidlech, tím více peněz potenciálně utratíme za přizpůsobení našeho byznysu novým pravidlům."
"Víme, že snaha udržet pravidla stabilní po několik let je nejlepším způsobem, jak peníze ušetřit. Zároveň vedeme několik rozsáhlých diskusí o formátu víkendu, ceně motorů, omezení aerodynamického tunelu, kde můžeme potenciálně ušetřit. Na tom se snažíme s ohledem na budoucnost dohodnout, ale nechceme jít do nějakých šílených rozhodnutí, protože bychom pak vytvořili opak toho, co si přejeme," dodává Boullier.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.