Sotva byly testy uprostřed sezóny letos zavedeny, týmy F1 už opět přemýšlejí o jejich zákazu i o dalších změnách, které by vedly ke snížení nákladů.
Vše se točí kolem snah o snížení nákladů. Týmy s FIA diskutují o zavedení standardizovaných částí monopostů, rozšíření pravidel tzv. "parc fermé," kdy se o závodních víkendech na vozech nesmí pracovat, a o snížení počtu zaměstnanců týmů účastnících se velkých cen. A tak není divu, že se mezi takovými návrhy objevil znovu i zákaz testování během sezóny.
Letos se týmy domluvily na čtyřech testech: dva se již uskutečnily (po závodech v Bahrajnu a ve Španělsku), další dva nás čekají (po Velké ceně Británie a Abú Zabí). Některé týmy sice vítají jejich přínos, jiní jsou však nespokojeni s neospravedlnitelným nárůstem výdajů a dodatečnou zátěží lidských zdrojů.
Kromě testů v sezóně také diskutují o omezení předsezónních testů příští rok. Vypadá to, že se dočkáme pouze dvou testů před úvodním závodem ročníku 2015. Týmy během nich také nechtějí testovat mimo Evropu, a tak to vypadá, že se dvakrát vypraví do Španělska místo do Bahrajnu, kde si reprezentativnější podmínky letos pochvalovalo i Pirelli.
Zatím se šéfové týmu shodují v tom, že snížení nákladů bude možné pouze prostřednictvím sportovních pravidel, nikoli díky nějakým dodatečným dohodám. To se zamlouvá i technickému ředitelovi Ferrari Jamesovi Allisonovi.
"Jednou z věcí, které jsme uvedli, bylo, že technická pravidla obecně nejsou tím nejšťastnějším řešením pro hledání úspor. Sportovní pravidla jsou v tomto ohledu obecně efektivnější. Pokud tedy mám vrhnout nějaké úsilí do diskusí, zřejmě největší množství peněz ušetříme, pokud se v našich snahách zaměříme na sportovní stránku," cituje Allisona Autosport.
Týmy vedou rozsáhlé diskuse o tom, jak v F1 dosáhnout přijatelného snížení nákladů(foto: Sahara Force India)
Závodní ředitel McLarenu Eric Boullier zase varuje před příliš mnoha změnami v krátkém časovém období - podle něj vedou spíše ke zvýšení nákladů, než k opaku: "Musíme být opatrní. Čím více změn uděláme v pravidlech, tím více peněz potenciálně utratíme za přizpůsobení našeho byznysu novým pravidlům."
"Víme, že snaha udržet pravidla stabilní po několik let je nejlepším způsobem, jak peníze ušetřit. Zároveň vedeme několik rozsáhlých diskusí o formátu víkendu, ceně motorů, omezení aerodynamického tunelu, kde můžeme potenciálně ušetřit. Na tom se snažíme s ohledem na budoucnost dohodnout, ale nechceme jít do nějakých šílených rozhodnutí, protože bychom pak vytvořili opak toho, co si přejeme," dodává Boullier.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.
Nico Hülkenberg věří, že tým Kick Sauber se stává vážným hráčem ve středu pole. Jak uvedl, od zavedení klíčových vylepšení ve Španělsku tým nepřetržitě zrychluje a získává na sebedůvěře i výkonnosti.
Šéf McLarenu Andrea Stella představil plány na technické vylepšení po testech na Silverstonu. Tým doufá, že novinky pomohou zvýšit výkon a konkurenceschopnost vozu.
Lewis Hamilton se zapojil do práce ve Ferrari, aby pomohl vyřešit zásadní slabinu vozu SF-25. Tým doufá, že díky jeho zkušenostem najde cestu k lepším výkonům.
Franco Colapinto zažívá složitý rok 2025, kdy místo očekávaného průlomu čelí nejistotě ohledně své budoucnosti v Alpine. Neustálé spekulace kolem sedačky mu komplikují cestu vzhůru.
Charles Leclerc byl po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie na sebe velmi naštvaný. Podle něj jeho výkon výrazně zaostal za očekáváním.
Oscar Piastri získal podporu od bývalého pilota F1 Jolyonna Palmera po penalizaci, která ho na Silverstonu připravila o vítězství. Palmer označil trest za příliš přísný a Piastriho manévr za férový.
Ferrari prožívá těžkou sezonu a italská média hlásí rostoucí tlak na šéfa týmu Freda Vasseura. Výsledky zaostávají za očekáváními, což vyvolává spekulace o nutnosti změn v řízení stáje. Vasseur tak čelí výzvě, jak tým rychle vrátit zpět na vrchol.
Red Bull má ve svých řadách talentovaného Arvida Lindblada, který se poprvé objevil ve světě F1 po boku Maxe Verstappena v Silverstonu. Mladý jezdec z F2 tak udělal významný krok směrem k možné budoucnosti v královně motorsportu.