Britský komentátor F1, Martin Brundle, se ve svém pravidelném sloupku pro Sky Sports ohlíží za Velkou cenou Španělska.
Nedělní Velká cena Španělska byla pro Brundla jednou z nejlepších, kterou na okruhu v Barceloně viděl. "I když nebyla přímo ukázkově klasická, byla plná napětí. A většina soubojů, které se během závodu postupně tvořily, se na konci naplnila."
"Bylo o čem hovořit a užil jsem si komentování, přestože to vyžadovalo hodně představivosti během prostředního stintu, abych prokoukl různé strategie a jak se budou poměřovat. Bylo to zvlášť vidět v bitvě Mercedesů, kde Lewis Hamilton nakonec dokázal zvítězit a ujal se vedení šampionátu. To může rozhodnout o budoucím mistrovi světa."
Přestože Nico Rosberg hlásá, že jej jeho týmový kolega jen tak lehce psychicky nezlomí, frustrace je na něm znát. "Nikdy jsem neviděl, aby někdo stříkal šampaňské do obličeje svého týmového kolegy s takovým nasupením a frustrací, jako to právě udělal Nico. Vtipné," okomentoval například dění po závodě bývalý moderátor F1 pro BBC Jake Humphrey.
Ale že ani Hamilton není úplně odolný ukázal Brit během přenosu při komunikaci se svým závodním inženýrem, když se Mercedesu ne úplně povedla jeho zastávka v boxech. Je však jasné, že Hamilton má teď nad Rosbergem psychologickou převahu. Mnozí si také všimli, že vždy, když Hamilton Rosberga porazí, neopomene připomenout, jak to bylo náročné a jak byl jeho týmový kolega rychlý.
"Když měl letos Lewis nejlepší nastavení, vyhrál s přehledem, když je měl Nico, Lewis stejně zvítězil. Díky hladu a zabijáckému instinktu. Lewis vyhrál, když mohl a měl vyhrát Nico," hodnotí boj u Mercedesu Brundle. S tím Rosberg zajisté nemůže být spokojen.
"Nesmí to vzdát a musí na svého týmového kolegu opět tlačit až do cíle. Ví, že má na to, aby Lewise porazil a zbývá ještě spousta závodů, nic není ztraceno. To je shrnutí, ale on ví, že nyní potřebuje získat pozice na trati - lepší kvalifikační výsledky a starty. A musí se to stát v Monaku."
Radost a úsměvy - jak dlouho vydrží? (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Brundle nevidí v dohledu dobu, kdy bude Mercedes poražen a hádá, že není nemožné, že Stříbrné šípy vyhrají všechny letošní závody.
Připomněl, že během historie fanoušci F1 zažili hned několik ér dominance jednoho týmu - McLaren v osmdesátých letech, který vyhrál patnáct ze šestnácti závodů. Jako jediný tým historie se takto blízko přiblížil vítězství všech velkých cen. Ale kdo ví, možná je Mercedes letos dokáže překonat. Na začátku devadesátých let kraloval Williams a přelom století patřil Ferrari.
"Nemyslím, že je to striktně nejlepší pro F1, aby jeden tým takto dominoval, ale není to ani katastrofa, pokud se budou dít dvě věci: Nico musí tlačit na Lewise a Mercedes je musí nechat bojovat kolo na kolo. Vědí, že za to dostanou pochvalu, pokud jim to povolí a velkou kritiku, pokud přistoupí k týmové režii. Vidíme teď jeden tým závodit jako dvě odlišné a soupeřící jednotky a doufejme, že pochopí, že i kolize a kontakt je lepší než týmová režie," uvedl Brundle.
Ohlédl se také za situací ve Ferrari, kde se díky strategii před Kimiho Räikkönena dostal jeho týmový kolega Fernando Alonso. "Po závodě byla Kimiho nespokojenost evidentní a pochopitelná. Vypadá to, že strategie Ferrari byla navržena s cílem dostat Fernanda před Kimiho a to pro něj musel být šok."
"Podívejte se na to však z pohledu Ferrari. Oni musejí udržet Fernanda spokojeného, aby u nich zůstal. V jeho věku má jen jedno eso v rukávu, se kterým může hrát a ví, že to nesmí pokazit, až podepíše další smlouvu. Pokud odvádějí dobrou práci, jeho manažeři už začali vyjednávat s McLarenem a Mercedesem," domnívá se.
"Ale Mercedes nemá žádný důvod destabilizovat loď, mají smlouvy a ideální týmovou dvojici. A kvůli jejich společné historii existuje spousta překážek v návratu Fernanda do McLarenu." Podle něj ale Ferrari musí být aktivní, aby si Alonsa udrželo, snaží se, aby byl spokojený a proto oslovili velká jména jako Adrian Newey či Ross Brawn s nabídkou připojení se k italskému týmu.
Jako největšího rivala Mercedesu vidí Red Bull a jeho hlas pro závodníka dne patří Sebastianovi Vettelovi. "Konečně letos ožil. Pro Daniela Ricciarda to věští zlé věci, přestože ukazuje, že je schopen situaci zvládnout. Bylo hezké vidět Sebastiana chytit vítr, jak se probojovával polem zatímco si našel novou optimální závodní stopu pro předjíždění v zatáčce č.10. Poté mi se zlomyslným úsměvem řekl, že doufal, že se ostatní nedívají a že si nikdo nevšimne, kolik přilnavosti tam našel."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.