Motorsport není a nikdy nebyl levnou záležitostí. Vzhledem k tomu, že se velké týmy vzpírají rozpočtovým stropům, tak malé týmy přišly s alternativními návrhy. FIA má teď do 30. června čas opatření zakomponovat do pravidel.
Týmy Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren a Williams se svorně vyjádřily proti zavedení rozpočtových stropů v F1. To se ale nelíbí menším týmům, které to nechtějí ale nechat jen tak vyšumět. S hrozbou stížnosti u Evropského soudu pro soutěží právo si chtěly týmy Marussia, Caterham, Sauber a Force India vynutit zavedení nějakého omezení platného pro všechny. Vzhledem k tomu, že je jasné, že velké týmy nikdy na žádný návrh omezení nákladů nepřistoupí, tak skupina menších týmů navrhla alternativní řešení.
Vývoj jen do 1. červenceV principu by se mělo jednat o pět opatření, která by měla přibrzdit závody ve vývoji a s nimi spojené vysoké náklady. Nejprve by mělo být dovoleno vyvíjet aktuální auta jen do 1. července. Jen díly, které by byly homologovány před tímto datem, by mohly být na vozy nasazeny až do konce sezony.
To by mělo dát týmům na jednu stranu dost času na vyřešení konstrukčních chyb v návrzích vozů a na stranu druhou také dost času na koncentraci se na vývoj nového auta. Je to zvláště paraelní vývoj nového a starého vozu v druhé půlce sezony, který je dost nákladný, zvláště pro malé týmy pak představuje těžké období.
Méně větrného tunelu, více CFDDále by mělo být po technické přejímce během závodních víkendů zakázáno dopravovat nové díly letecky na okruh. Na autech by se tak smělo objevit jen to, co bylo v pátek ráno homologováno delegátem FIA. Tím by se zamezilo zásobování novými díly soukromými tryskáči nebo v příručních zavazadlech členů týmů.
Dále by mělo dojít k omezení času stráveného ve větrném tunelu a to ze 60 na 40 hodin týdně. Dovoleno by tak bylo jen pět osmi hodinových směn od pondělí do pátku. Týmům by pak bylo dovoleno větrný tunel pronajímat zákaznickým stájím z jiných závodních sérií. Větrný tunel je totiž dražší než CFD simulace (více od CFD simulacích psal Petr Hlawiczka zde, zde a zde). Inženýři by tak v budoucnosti měli pracovat více ve virtuálním než reálném větrném tunelu.
Nejenom dva týmy na chvostu bojují o přežití, situace není růžová ani u Sauberu
Závodní víkend by se smrskl do 2,5 dníDále by se mohl rozšířit list věcí, které mohou být stejné na více vozech. Teď si můžete kromě motorů a převedovek u ostatních týmů koupit v podstatě jen hydrauliku. Tento list by měl být teď rozšířen ještě o řízení, zavěšení kol a komponenty na podvozku. Závodní víkend by se měl zkrátit ze tří dní na dva a půl. Víkendový program by tak začínal až v pátek odpoledne. Ráno by byly vozy jen převzaty a jezdci by si odbyly svoje PR povinnosti. To by mělo dle propočtů vést k úspoře za nocleh pro 60 lidí.
Zpětné penalizace za starší proviněníFIA teď musí podané návrhy zvážit a případně je nějak zapracovat do pravidel. Pokud by byly odhlasovány do 30. června, tak by stačila nadpoloviční většina hlasů k tomu, aby byly platné už pro rok 2015. Vše po tomto termínu by totiž potřebovalo jednomyslný souhlas týmů.
Sportovní ředitel Force Indie, Bob Fernley, podporuje FIA v tom, aby už se do situace vložila. "Celé to bude mít smysl, jen když to bude rozumně kontrolováno a v případě porušení také potrestáno. Nejlepším kontrolním mechanismem jsou lidé, kteří mění týmy. Systém postihů musí být nastaven tak, že starší prohřešky budou trestány odebráním bodů v aktuální sezoně. Pak by to určitě zabolelo."
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.
Toto Wolff se zastal Lewise Hamiltona po jeho vlažném startu ve Ferrari. Podle šéfa Mercedesu neztratil britský pilot nic ze své výjimečnosti – jen prochází přirozeným procesem adaptace na nový tým a nové výzvy.
Max Verstappen přijel do Miami se zprávou o čerstvě narozené dceři Lilly a vylepšeným vozem RB21. Na víkendové Velké ceně tak čelí nejen novým výzvám na trati, ale i těm rodičovským – a zvládá je s úsměvem i pomocí špičkové techniky.
Tým Alpine zatím v letošní sezoně formule 1 zůstával v oblasti technických vylepšení výrazně pozadu. Před Velkou cenou Miami se ale v boxech objevil pozoruhodný detail – dvě různé konfigurace přídě a předního křídla, které mohou naznačovat možné změny v aerodynamickém přístupu stáje.
Teprve osmnáctiletý Kimi Antonelli šokoval svět formule 1, když si v Miami vyjel první místo na startu sprintu – a dočkal se gratulace od samotného Lewise Hamiltona. Mladý Ital tak zazářil jako největší překvapení dosavadní sezony.
Mladý talent Kimi Antonelli z Mercedesu zazářil v kvalifikaci na sprintový závod Velké ceny Miami, když v dramatickém finiši překonal lídra šampionátu Oscara Piastriho a vybojoval si pole position.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.