Motorsport není a nikdy nebyl levnou záležitostí. Vzhledem k tomu, že se velké týmy vzpírají rozpočtovým stropům, tak malé týmy přišly s alternativními návrhy. FIA má teď do 30. června čas opatření zakomponovat do pravidel.
Týmy Red Bull, Ferrari, Mercedes, McLaren a Williams se svorně vyjádřily proti zavedení rozpočtových stropů v F1. To se ale nelíbí menším týmům, které to nechtějí ale nechat jen tak vyšumět. S hrozbou stížnosti u Evropského soudu pro soutěží právo si chtěly týmy Marussia, Caterham, Sauber a Force India vynutit zavedení nějakého omezení platného pro všechny. Vzhledem k tomu, že je jasné, že velké týmy nikdy na žádný návrh omezení nákladů nepřistoupí, tak skupina menších týmů navrhla alternativní řešení.
Vývoj jen do 1. červenceV principu by se mělo jednat o pět opatření, která by měla přibrzdit závody ve vývoji a s nimi spojené vysoké náklady. Nejprve by mělo být dovoleno vyvíjet aktuální auta jen do 1. července. Jen díly, které by byly homologovány před tímto datem, by mohly být na vozy nasazeny až do konce sezony.
To by mělo dát týmům na jednu stranu dost času na vyřešení konstrukčních chyb v návrzích vozů a na stranu druhou také dost času na koncentraci se na vývoj nového auta. Je to zvláště paraelní vývoj nového a starého vozu v druhé půlce sezony, který je dost nákladný, zvláště pro malé týmy pak představuje těžké období.
Méně větrného tunelu, více CFDDále by mělo být po technické přejímce během závodních víkendů zakázáno dopravovat nové díly letecky na okruh. Na autech by se tak smělo objevit jen to, co bylo v pátek ráno homologováno delegátem FIA. Tím by se zamezilo zásobování novými díly soukromými tryskáči nebo v příručních zavazadlech členů týmů.
Dále by mělo dojít k omezení času stráveného ve větrném tunelu a to ze 60 na 40 hodin týdně. Dovoleno by tak bylo jen pět osmi hodinových směn od pondělí do pátku. Týmům by pak bylo dovoleno větrný tunel pronajímat zákaznickým stájím z jiných závodních sérií. Větrný tunel je totiž dražší než CFD simulace (více od CFD simulacích psal Petr Hlawiczka zde, zde a zde). Inženýři by tak v budoucnosti měli pracovat více ve virtuálním než reálném větrném tunelu.
Nejenom dva týmy na chvostu bojují o přežití, situace není růžová ani u Sauberu
Závodní víkend by se smrskl do 2,5 dníDále by se mohl rozšířit list věcí, které mohou být stejné na více vozech. Teď si můžete kromě motorů a převedovek u ostatních týmů koupit v podstatě jen hydrauliku. Tento list by měl být teď rozšířen ještě o řízení, zavěšení kol a komponenty na podvozku. Závodní víkend by se měl zkrátit ze tří dní na dva a půl. Víkendový program by tak začínal až v pátek odpoledne. Ráno by byly vozy jen převzaty a jezdci by si odbyly svoje PR povinnosti. To by mělo dle propočtů vést k úspoře za nocleh pro 60 lidí.
Zpětné penalizace za starší proviněníFIA teď musí podané návrhy zvážit a případně je nějak zapracovat do pravidel. Pokud by byly odhlasovány do 30. června, tak by stačila nadpoloviční většina hlasů k tomu, aby byly platné už pro rok 2015. Vše po tomto termínu by totiž potřebovalo jednomyslný souhlas týmů.
Sportovní ředitel Force Indie, Bob Fernley, podporuje FIA v tom, aby už se do situace vložila. "Celé to bude mít smysl, jen když to bude rozumně kontrolováno a v případě porušení také potrestáno. Nejlepším kontrolním mechanismem jsou lidé, kteří mění týmy. Systém postihů musí být nastaven tak, že starší prohřešky budou trestány odebráním bodů v aktuální sezoně. Pak by to určitě zabolelo."
Charles Leclerc se ohlíží za sezonou 2025 s kombinací spokojenosti a kritického pohledu. Poté přinesl svůj pohled na budoucnost.
První sezona Lewise Hamiltona ve Ferrari byla poznamenána výzvami a adaptací na nový tým, přičemž výrazné úspěchy se objevily jen zřídka. Insideři odhalili, jaký je skutečný stav vztahů a atmosféra uvnitř týmu.
Třídenní akce McLaren F1 Teamu a společnosti Allwyn proměnila pražské Holešovice v interaktivní centrum Formule 1. Fanouškům nabídla bezplatný a otevřený pohled do světa F1.
Honda Racing poprvé poodhalila zvukovou identitu své pohonné jednotky pro Formuli 1 od roku 2026. Krátká zvuková ukázka nabízí autentický náhled na to, jaký projev budou mít monoposty nové generace
Lando Norris převzal v Taškentu trofej za titul mistra Formule 1 v sezóně 2025. Ceremoniál završil jeho úspěšnou sezonu a oslavil triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
Dosavadní prezident FIA si zajistil další čtyřleté funkční období v čele federace. Pokračuje tak kontinuita vedení jedné z klíčových institucí světového motorsportu.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.