Hamilton v Barceloně kraloval i odpoledne, nejblíže mu byl Rosberg. Vettel vůbec nevyjel

Pirelli
Pirelli, foto: Pirelli
Petr Hlawiczka 9. května 2014 15:30
Sdílej:

BARCELONA - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton si připsal nejrychlejší čas i ve druhém pátečním tréninku. Nejblíže mu byl Nico Rosberg, který potvrzuje převahu Mercedesu. Druhým nejrychlejším týmem je Red Bull, což doložil rychlým kolem Daniel Ricciardo. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel se kvůli problémům s elektroinstalací odpoledne neukázal.

Do druhého tréninku se zapojili všichni závodní piloti včetně Gutiérreze (Sauber) a Bottase (Williams), kteří dopoledne propůjčily své monoposty rezervním jezdcům. Kvůli závadě na elektroinstalaci ale chyběl mistr světa Sebastian Vettel, jehož vůz na dráze najednou vypnul. Problémy s chlazením ERS měl Rosberg, ty se Mercedesu naštěstí podařilo včas vyřešit.

Je to velká rána pro stáj z Milton Keynes, přesto se očekává, že německému týmu bude nejblíže. U Ferrari je patrná nedostatečná trakce na výjezdu z pomalých zatáček, v prvním tréninku to bylo znatelné zejména u Räikkönena.

Na výkony své stáje dohlíží Montezemolo, který by měl večer promluvit k novinářům. Francouzská média píší, že by mu po sezóně mohl Alonso uprchnout k Mercedesu, přestože má se Scuderií smlouvu platnou až do roku 2016. To roztočilo vír spekulací o tom, že by pak Rosberg mohl skončit místo Buttona u McLarenu a Vettel v Maranellu.

Jako první se na trať vydal Ericsson s Caterhamem následovaný piloty Lotusu. Tento tým vypadá podstatně lépe než v předchozích podnicích, vůz E22 s pohonnou jednotkou Renault se zdá být mnohem lépe ovladatelnější.

Jezdci se ihned ženou do letmých kol - Maldonado: 1:29,275; Grosjean: 1:30,574; Gutiérrez - 1:31,780; Bianchi: 1:32,146 min. Po 12 min se na čele objevil znovu Hamilton - 1:27,448 a 1:27,061 min. Teplota vzduchu stoupla na 23 °C, asfalt díky slunečnému počasí na 44 °C.

Nico Rosberg vyráží na tvrdých pneumatikách na trať, za ním nové stojany Ferrari(foto: Mercedes AMG F1 Team)

Ráno s Williamsem jezdil Felipe Nasr, který poté přeskočil do vozu GP2 a odjel s ním další trénink. Tým podle něj udělal s FW36 další pokrok, i když mu na zádi ve vyšších rychlostech stále schází přilnavost. Pokusy s nastavením mu zabránili, aby se v časech na kolo přiblížil ke konci dopolední části svému krajanovi Massovi.

Po půl hodině se podařilo Sauberu opravit brzdy, s nimiž měl dopoledne problém Van der Garde, když nemohl dostatečně zpomalit Sutilův vůz před první zatáčkou a jen těsně minul bílou zídku. Mimo auto se v tu chvíli nacházel Button, kterému McLaren přesouval zátěž v jeho voze více dopředu.

Ricciardo jako první přezul na středně-tvrdou směs pneumatik a hned zajel o sekundu rychlejší kolo, čímž se dočasně vyhoupnul do čela klasifikace - 1:26,509 min. Hlásil nedotáčivost, kterou vystřídala přetáčivost. Zdá se tedy, že se zatím trápí s vyvážením.

Na měkčích pneumatikách se na čtvrtou příčku posouvá Maldonado, jemuž na Red Bull schází 8 desetin - 1:27,866 min. Na první a druhé místo se však krátce na to dostávají Mercedesy: Hamilton (1:25,524) a Rosberg (1:25,973 min). Alonso se dostává na čtvrtou pozici se ztrátou 1,5 sekundy.

Nico Hülkenberg s Force Indií VJM07 (foto: Sahara Force India)

V polovině druhého tréninku přecházely týmy na jízdy s větším množstvím paliva. Technické potíže se objevily u Lotusu: "Problém s motorem! Zdá se, že je stejný jako dopoledne," hlásil rádiem Grosjean.

Mercedes bude mimochodem příští týden v rámci testování v Barceloně zkoušet novou koncovku výfuku ve tvaru trumpety. Cílem je vylepšit zvuk motoru - prvotní testy totiž ukázaly výrazný nárůst decibelů. V rámci Strategické skupiny F1 panuje jednomyslná shoda v tom, že F1 musí být hlučnější.

FIA poskytne tři akustické inženýry, kteří pomůžou výrobcům. První krok podnikne Mercedes, který jejich řešení vyzkouší příští týden. Zvuk by měl být někde na půl cesty mezi současnými V6 a loňskými V8 motory.

Experti FIA tento systém již prověřili ve svých laboratořích. Koncovka výfuku ve tvaru trubky či megafonu nemění pouze hlučnost, ale i jeho celkové zabarvení zvuku. Zda s ním budou spokojeni i fanoušci, to se teprve ukáže.

Kimi Räikkönen na svého týmového kolegu stále ztrácí (foto: Scuderia Ferrari)

Při dlouhých jízdách bylo Hamiltonovo tempo nejlepší i nejkonzistentnější. Ricciardo ztrácel průměrně kolem 6 desetin. Maldonado po 21 ujetých kolech dostal otázku na stav pneumatik. "Jsou úplně hotové," odpovídá Venezuelan. Tým mu poté hlásil poruchu převodovky a povolal jej do boxů.

O vzrušení se v samotném závěru postarla ještě Vergne, který v zatáčce č. 3 přišel o pravé zadní kolo. Čtyři minuty před koncem zde vlály žluté vlajky - jeho Toro Rosso STR9 muselo být odklizeno.

Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)

Zdá se, že největších pokroků v Barceloně dosáhli McLaren a Lotus, jehož dodavatel pohonných jednotek - Renault Sport F1 - si stěžuje na pozdní platby svých zákazníků. Týmy, které před nimi doufaly, že ukrojí něco z náskoku Mercedesu, mají smůlu. Vůz F1 W05 Hybrid je opět suverénně nejrychlejší a Hamilton favoritem na nedělní vítězství.

Přehled nejlepších sektorů, jejich součtu a maximálních rychlostí

Přehled všech kol: zde (PDF).

Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.