BARCELONA - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton si připsal nejrychlejší čas i ve druhém pátečním tréninku. Nejblíže mu byl Nico Rosberg, který potvrzuje převahu Mercedesu. Druhým nejrychlejším týmem je Red Bull, což doložil rychlým kolem Daniel Ricciardo. Jeho týmový kolega Sebastian Vettel se kvůli problémům s elektroinstalací odpoledne neukázal.
Do druhého tréninku se zapojili všichni závodní piloti včetně Gutiérreze (Sauber) a Bottase (Williams), kteří dopoledne propůjčily své monoposty rezervním jezdcům. Kvůli závadě na elektroinstalaci ale chyběl mistr světa Sebastian Vettel, jehož vůz na dráze najednou vypnul. Problémy s chlazením ERS měl Rosberg, ty se Mercedesu naštěstí podařilo včas vyřešit.
Je to velká rána pro stáj z Milton Keynes, přesto se očekává, že německému týmu bude nejblíže. U Ferrari je patrná nedostatečná trakce na výjezdu z pomalých zatáček, v prvním tréninku to bylo znatelné zejména u Räikkönena.
Na výkony své stáje dohlíží Montezemolo, který by měl večer promluvit k novinářům. Francouzská média píší, že by mu po sezóně mohl Alonso uprchnout k Mercedesu, přestože má se Scuderií smlouvu platnou až do roku 2016. To roztočilo vír spekulací o tom, že by pak Rosberg mohl skončit místo Buttona u McLarenu a Vettel v Maranellu.
Jako první se na trať vydal Ericsson s Caterhamem následovaný piloty Lotusu. Tento tým vypadá podstatně lépe než v předchozích podnicích, vůz E22 s pohonnou jednotkou Renault se zdá být mnohem lépe ovladatelnější.
Jezdci se ihned ženou do letmých kol - Maldonado: 1:29,275; Grosjean: 1:30,574; Gutiérrez - 1:31,780; Bianchi: 1:32,146 min. Po 12 min se na čele objevil znovu Hamilton - 1:27,448 a 1:27,061 min. Teplota vzduchu stoupla na 23 °C, asfalt díky slunečnému počasí na 44 °C.
Nico Rosberg vyráží na tvrdých pneumatikách na trať, za ním nové stojany Ferrari(foto: Mercedes AMG F1 Team)
Ráno s Williamsem jezdil Felipe Nasr, který poté přeskočil do vozu GP2 a odjel s ním další trénink. Tým podle něj udělal s FW36 další pokrok, i když mu na zádi ve vyšších rychlostech stále schází přilnavost. Pokusy s nastavením mu zabránili, aby se v časech na kolo přiblížil ke konci dopolední části svému krajanovi Massovi.
Po půl hodině se podařilo Sauberu opravit brzdy, s nimiž měl dopoledne problém Van der Garde, když nemohl dostatečně zpomalit Sutilův vůz před první zatáčkou a jen těsně minul bílou zídku. Mimo auto se v tu chvíli nacházel Button, kterému McLaren přesouval zátěž v jeho voze více dopředu.
Ricciardo jako první přezul na středně-tvrdou směs pneumatik a hned zajel o sekundu rychlejší kolo, čímž se dočasně vyhoupnul do čela klasifikace - 1:26,509 min. Hlásil nedotáčivost, kterou vystřídala přetáčivost. Zdá se tedy, že se zatím trápí s vyvážením.
Na měkčích pneumatikách se na čtvrtou příčku posouvá Maldonado, jemuž na Red Bull schází 8 desetin - 1:27,866 min. Na první a druhé místo se však krátce na to dostávají Mercedesy: Hamilton (1:25,524) a Rosberg (1:25,973 min). Alonso se dostává na čtvrtou pozici se ztrátou 1,5 sekundy.
Nico Hülkenberg s Force Indií VJM07 (foto: Sahara Force India)
V polovině druhého tréninku přecházely týmy na jízdy s větším množstvím paliva. Technické potíže se objevily u Lotusu: "Problém s motorem! Zdá se, že je stejný jako dopoledne," hlásil rádiem Grosjean.
Mercedes bude mimochodem příští týden v rámci testování v Barceloně zkoušet novou koncovku výfuku ve tvaru trumpety. Cílem je vylepšit zvuk motoru - prvotní testy totiž ukázaly výrazný nárůst decibelů. V rámci Strategické skupiny F1 panuje jednomyslná shoda v tom, že F1 musí být hlučnější.
FIA poskytne tři akustické inženýry, kteří pomůžou výrobcům. První krok podnikne Mercedes, který jejich řešení vyzkouší příští týden. Zvuk by měl být někde na půl cesty mezi současnými V6 a loňskými V8 motory.
Experti FIA tento systém již prověřili ve svých laboratořích. Koncovka výfuku ve tvaru trubky či megafonu nemění pouze hlučnost, ale i jeho celkové zabarvení zvuku. Zda s ním budou spokojeni i fanoušci, to se teprve ukáže.
Kimi Räikkönen na svého týmového kolegu stále ztrácí (foto: Scuderia Ferrari)
Při dlouhých jízdách bylo Hamiltonovo tempo nejlepší i nejkonzistentnější. Ricciardo ztrácel průměrně kolem 6 desetin. Maldonado po 21 ujetých kolech dostal otázku na stav pneumatik. "Jsou úplně hotové," odpovídá Venezuelan. Tým mu poté hlásil poruchu převodovky a povolal jej do boxů.
O vzrušení se v samotném závěru postarla ještě Vergne, který v zatáčce č. 3 přišel o pravé zadní kolo. Čtyři minuty před koncem zde vlály žluté vlajky - jeho Toro Rosso STR9 muselo být odklizeno.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Zdá se, že největších pokroků v Barceloně dosáhli McLaren a Lotus, jehož dodavatel pohonných jednotek - Renault Sport F1 - si stěžuje na pozdní platby svých zákazníků. Týmy, které před nimi doufaly, že ukrojí něco z náskoku Mercedesu, mají smůlu. Vůz F1 W05 Hybrid je opět suverénně nejrychlejší a Hamilton favoritem na nedělní vítězství.
Přehled nejlepších sektorů, jejich součtu a maximálních rychlostí
Přehled všech kol: zde (PDF).
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.