BARCELONA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Španělska předvedl Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem, nejblíže mu byl Jenson Button s McLarenem a třetí Daniel Ricciardo s Red Bullem. Smůla provázela Sebastiana Vettela, který kvůli výpadku elektriky zůstal stát na trati.
V Barceloně nás přivítalo slunečné počasí, které by nás mělo doprovázet po celý víkend. Týmy s sebou přivezly spoustu nových dílů. Ferrari i McLaren včera zlehčovali jejich význam a nikdo neočekává, že by dominance Mercedesu měla být narušena. Stříbrné šípy za největší hrozbu nepovažují Red Bull, který se rychle zlepšuje, ale právě Ferrari. Velká cena Španělska je milníkem sezóny - kde je rychlý tady, je obvykle rychlý i v dalších závodech.
Do prvního tréninku z rezervních jezdců nastoupil u Sauberu Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze a u Williamsu Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase. V 10 hodiny, kdy na obloze nebyl ani jeden mrak a teplota vzduchu i dráhy dosahovala 19 °C (vítr 0,4 m/s; vlhkost vzduchu: 53 %), jako první na trať vyrazil Ericsson následovaný Hülkenbergem, Kvjatem, Magnussenem a Massou.
Týmy budou hýřit aktivitou na dráze, potřebují si vyzkoušet mnoho nových dílů. Marussia oznamuje, že aerodynamická vylepšení nasadí na vůz Bianchiho, aby je mohla porovnat s výkonností původní konfigurace, s níž bude jezdit Chilton. Během prvních šesti minut všichni nainstalovali své vozy.
"Věříme v pokrok v několika oblastech - probíhají nějaké aerodynamické práce na zádi vozu a také spousta mechanických věcí, takže během dopoledne budeme dost zaneprázdněni, když budeme jezdit s různými díly na obou vozech. Máme nabitý plán testování a mechanických změn - hodně i na zavěšení, zejména v přední části vozu, a aerodynamiku vzadu," vysvětluje sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon.
Romain Grosjean v boxech - dočká se o víkendu Lotus konečně bodovaného umístění? (foto: Lotus F1 Team)
Kvjat zajíždí první měřené kolo - 1:37,986 min na tvrdých pneumatikách Pirelli. Týmy mají jako obvykle na prvních 30 min letos k dispozici jednu sadu navíc. V dalším kole se Rus zlepšuje na 1:36,471 min. Toro Rosso nepřivezlo tak rozsáhlé novinky - to hodlá nasazovat postupně v následujících čtyřech závodech.
Hamilton si po instalaci stěžuje na zaprášenou boxovou uličku a požaduje jednu změnu: "Nelíbí se mi tahle zrcátka. Chtěl bych se vrátit k těm původním, prosím." Kromě nich má nové přední křídlo, na vnitřní straně bočnic se objevuje další horizontální prvek, který odklání vzduch vzhůru. Mimochodem, Mercedes od Barcelony přejmenovává svůj vůz W05 na "F1 W05 Hybrid."
Kuriózní situaci se zpětným zrcátkem prožívá Pérez. Na levé straně mu upadlo, proto ho musí rukou přidržovat a zajet k opravě do boxů. Na vozech se objevuje často flow-vis pro měření proudění, zvýrazňuje novinky. V případě Alonsova Ferrari je potřísněná celá levá strana.
Force India novými díly i novým sponzorem - výrobcem vodky Smirnoff (foto: Sahara Force India)
Po 20 min jezdci předvádějí letmá kola: Alonso (1:28,770), Rosberg (1:29,623), Hülkenberg (1:29,695), Massa (1:29,866), Magnussen (1:30,300), Nasr (1:30,383), Ricciardo (1:30,530), Button (1:30,717) či Maldonado (1:31,022 min).
Po půl hodině zůstává stát na dráze Vettel v zatáčce č. 5. Vystoupil z vozu a traťoví komisaři jeho vůz zatlačili do bezpečí. Mistr světa, jenž pro Barcelonu dostal staré šasi z předsezónních testů (více zde), má na kontě zatím až 15. nejrychlejší čas. Vynechání prvního tréninku ho v Barceloně může vyjít hodně draho - je třeba prověřit nejen staronové šasi, ale i spoustu nových dílů.
Co se mu přihodilo? "Elektrika v Sebově voze plně vypnula. Nejsme si jisti příčinou. Odpojilo to rádio i všechno ostatní. Doufejme, že jde o něco poměrně jednoduchého, abychom jej dostali brzy zpět, pokud se k nám vůz rychle dorazí," uvádí šéf týmu Christian Horner.
Do čela se mezitím prodraly oba Mercedesy: Lewis (1:28,028) a Nico (1:28,168 min). Rosberg ale poté zbytek tréninku stojí v garáži kvůli výměně chlazení ERS systému.
Vylepšený Mercedes - udrží si svůj velký náskok (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Lotus přidal na záď svého vozu E22 v centrální části 20cm široké křidélko (tzv. monkey seat), jehož uchycení však není uprostřed. Záď se tak stává ještě asymetričtější. O víkendu chce udělat další velký pokrok díky nové aerodynamice i vyššímu výkonu pohonné jednotky Renault. Výrobce ale ji ale nebude schopen využívat na 100 % až do závodu v Kanadě.
V Číně se nicméně posunul o znatelný kus kupředu a Grosjean dokonce mohl bojovat o body. V polovině prvního tréninku v Barceloně se Maldonado dostává na třetí místo - 1:28,744 min.
Po 54 min se do čela dostává Button (1:27,891 min). Hlásí sice, že v průběhu kola se jeho vůz stává nedotáčivým, podle jeho inženýra se však nic neděje: "To je dobrou zprávou - znamená to, že to zřejmě dělá to, co očekáváme."
Zdá se, že drobné aerodynamické změny McLarenu dobře fungují. Nasadil užší karosérii v zadní části, kvůli ramenu zavěšení v ní musel vyříznout otvor. Uprostřed se objevuje nové křidélko (monkey seat) a další prvky.
Jenson Button se v polovině tréninku ocitl na čele, nakonec jej ale překonal Hamilton(foto: McLaren Mercedes)
Alonso je zatím čtvrtý (1:28,128 min) a neočekává, že by najednou mělo jeho Ferrari stáhnout náskok Mercedesu: "Musíme být realisté vzhledem k pozici, ve které jsme. Máme velký výkonnostní deficit a chceme to změnit - nedojde k tomu ale tady nebo během dvou či tří velkých cen, protože na Mercedes ztrácíme celkem hodně. Máme nějaké nové díly, ale myslím, že nám nejvíce pomůže charakteristika okruhu - nemá příliš dlouhé rovinky."
Jeho Ferrari se v zatáčce č. 3 hodně naklání a mírně se vlní zleva doprava - Fernando má co krotit a tým mu na posledních 20 min nasazuje odlišné přední křídlo. Naproti tomu Red Bull zde vypadá skvěle a Ricciardo ji projíždí velmi rychle. Vůz se chová tak, jak si jezdec představuje.
Konfigurace okruhu, který klade důraz na aerodynamiku, by měla pomoci Red Bullu a Ferrari stáhnout něco z výkonnostního náskoku pohonných jednotek Mercedesu. Paddock opět navštěvuje Luca di Montezemolo, který udržuje svůj tým pod tlakem na zlepšení.
Van der Garde má po hodině problémy s brzdami při prudkém zpomalení do první zatáčky. Křičí do rádia, průjezd ale zvládá, byť jen tak tak míjí zeď.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
Ke konci piloti kroužili s větším množstvím paliva na opotřebovaných pneumatikách a McLarenpět minut před koncem překonal Hamilton o téměř 9 desetin sekundy. Třetí příčka patří Ricciardovi s Red Bullem, čtvrté místo domácímu Alonsovi.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí (v km/h)
Přehled všech kol: zde (PDF).
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.