BARCELONA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku před Velkou cenou Španělska předvedl Lewis Hamilton s vylepšeným Mercedesem, nejblíže mu byl Jenson Button s McLarenem a třetí Daniel Ricciardo s Red Bullem. Smůla provázela Sebastiana Vettela, který kvůli výpadku elektriky zůstal stát na trati.
V Barceloně nás přivítalo slunečné počasí, které by nás mělo doprovázet po celý víkend. Týmy s sebou přivezly spoustu nových dílů. Ferrari i McLaren včera zlehčovali jejich význam a nikdo neočekává, že by dominance Mercedesu měla být narušena. Stříbrné šípy za největší hrozbu nepovažují Red Bull, který se rychle zlepšuje, ale právě Ferrari. Velká cena Španělska je milníkem sezóny - kde je rychlý tady, je obvykle rychlý i v dalších závodech.
Do prvního tréninku z rezervních jezdců nastoupil u Sauberu Giedo van der Garde místo Estebana Gutiérreze a u Williamsu Felipe Nasr místo Valtteriho Bottase. V 10 hodiny, kdy na obloze nebyl ani jeden mrak a teplota vzduchu i dráhy dosahovala 19 °C (vítr 0,4 m/s; vlhkost vzduchu: 53 %), jako první na trať vyrazil Ericsson následovaný Hülkenbergem, Kvjatem, Magnussenem a Massou.
Týmy budou hýřit aktivitou na dráze, potřebují si vyzkoušet mnoho nových dílů. Marussia oznamuje, že aerodynamická vylepšení nasadí na vůz Bianchiho, aby je mohla porovnat s výkonností původní konfigurace, s níž bude jezdit Chilton. Během prvních šesti minut všichni nainstalovali své vozy.
"Věříme v pokrok v několika oblastech - probíhají nějaké aerodynamické práce na zádi vozu a také spousta mechanických věcí, takže během dopoledne budeme dost zaneprázdněni, když budeme jezdit s různými díly na obou vozech. Máme nabitý plán testování a mechanických změn - hodně i na zavěšení, zejména v přední části vozu, a aerodynamiku vzadu," vysvětluje sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon.
Romain Grosjean v boxech - dočká se o víkendu Lotus konečně bodovaného umístění? (foto: Lotus F1 Team)
Kvjat zajíždí první měřené kolo - 1:37,986 min na tvrdých pneumatikách Pirelli. Týmy mají jako obvykle na prvních 30 min letos k dispozici jednu sadu navíc. V dalším kole se Rus zlepšuje na 1:36,471 min. Toro Rosso nepřivezlo tak rozsáhlé novinky - to hodlá nasazovat postupně v následujících čtyřech závodech.
Hamilton si po instalaci stěžuje na zaprášenou boxovou uličku a požaduje jednu změnu: "Nelíbí se mi tahle zrcátka. Chtěl bych se vrátit k těm původním, prosím." Kromě nich má nové přední křídlo, na vnitřní straně bočnic se objevuje další horizontální prvek, který odklání vzduch vzhůru. Mimochodem, Mercedes od Barcelony přejmenovává svůj vůz W05 na "F1 W05 Hybrid."
Kuriózní situaci se zpětným zrcátkem prožívá Pérez. Na levé straně mu upadlo, proto ho musí rukou přidržovat a zajet k opravě do boxů. Na vozech se objevuje často flow-vis pro měření proudění, zvýrazňuje novinky. V případě Alonsova Ferrari je potřísněná celá levá strana.
Force India novými díly i novým sponzorem - výrobcem vodky Smirnoff (foto: Sahara Force India)
Po 20 min jezdci předvádějí letmá kola: Alonso (1:28,770), Rosberg (1:29,623), Hülkenberg (1:29,695), Massa (1:29,866), Magnussen (1:30,300), Nasr (1:30,383), Ricciardo (1:30,530), Button (1:30,717) či Maldonado (1:31,022 min).
Po půl hodině zůstává stát na dráze Vettel v zatáčce č. 5. Vystoupil z vozu a traťoví komisaři jeho vůz zatlačili do bezpečí. Mistr světa, jenž pro Barcelonu dostal staré šasi z předsezónních testů (více zde), má na kontě zatím až 15. nejrychlejší čas. Vynechání prvního tréninku ho v Barceloně může vyjít hodně draho - je třeba prověřit nejen staronové šasi, ale i spoustu nových dílů.
Co se mu přihodilo? "Elektrika v Sebově voze plně vypnula. Nejsme si jisti příčinou. Odpojilo to rádio i všechno ostatní. Doufejme, že jde o něco poměrně jednoduchého, abychom jej dostali brzy zpět, pokud se k nám vůz rychle dorazí," uvádí šéf týmu Christian Horner.
Do čela se mezitím prodraly oba Mercedesy: Lewis (1:28,028) a Nico (1:28,168 min). Rosberg ale poté zbytek tréninku stojí v garáži kvůli výměně chlazení ERS systému.
Vylepšený Mercedes - udrží si svůj velký náskok (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Lotus přidal na záď svého vozu E22 v centrální části 20cm široké křidélko (tzv. monkey seat), jehož uchycení však není uprostřed. Záď se tak stává ještě asymetričtější. O víkendu chce udělat další velký pokrok díky nové aerodynamice i vyššímu výkonu pohonné jednotky Renault. Výrobce ale ji ale nebude schopen využívat na 100 % až do závodu v Kanadě.
V Číně se nicméně posunul o znatelný kus kupředu a Grosjean dokonce mohl bojovat o body. V polovině prvního tréninku v Barceloně se Maldonado dostává na třetí místo - 1:28,744 min.
Po 54 min se do čela dostává Button (1:27,891 min). Hlásí sice, že v průběhu kola se jeho vůz stává nedotáčivým, podle jeho inženýra se však nic neděje: "To je dobrou zprávou - znamená to, že to zřejmě dělá to, co očekáváme."
Zdá se, že drobné aerodynamické změny McLarenu dobře fungují. Nasadil užší karosérii v zadní části, kvůli ramenu zavěšení v ní musel vyříznout otvor. Uprostřed se objevuje nové křidélko (monkey seat) a další prvky.
Jenson Button se v polovině tréninku ocitl na čele, nakonec jej ale překonal Hamilton(foto: McLaren Mercedes)
Alonso je zatím čtvrtý (1:28,128 min) a neočekává, že by najednou mělo jeho Ferrari stáhnout náskok Mercedesu: "Musíme být realisté vzhledem k pozici, ve které jsme. Máme velký výkonnostní deficit a chceme to změnit - nedojde k tomu ale tady nebo během dvou či tří velkých cen, protože na Mercedes ztrácíme celkem hodně. Máme nějaké nové díly, ale myslím, že nám nejvíce pomůže charakteristika okruhu - nemá příliš dlouhé rovinky."
Jeho Ferrari se v zatáčce č. 3 hodně naklání a mírně se vlní zleva doprava - Fernando má co krotit a tým mu na posledních 20 min nasazuje odlišné přední křídlo. Naproti tomu Red Bull zde vypadá skvěle a Ricciardo ji projíždí velmi rychle. Vůz se chová tak, jak si jezdec představuje.
Konfigurace okruhu, který klade důraz na aerodynamiku, by měla pomoci Red Bullu a Ferrari stáhnout něco z výkonnostního náskoku pohonných jednotek Mercedesu. Paddock opět navštěvuje Luca di Montezemolo, který udržuje svůj tým pod tlakem na zlepšení.
Van der Garde má po hodině problémy s brzdami při prudkém zpomalení do první zatáčky. Křičí do rádia, průjezd ale zvládá, byť jen tak tak míjí zeď.
Počty kol ujetých v prvním tréninku
Ke konci piloti kroužili s větším množstvím paliva na opotřebovaných pneumatikách a McLarenpět minut před koncem překonal Hamilton o téměř 9 desetin sekundy. Třetí příčka patří Ricciardovi s Red Bullem, čtvrté místo domácímu Alonsovi.
Přehled nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí (v km/h)
Přehled všech kol: zde (PDF).
Přestup k Ferrari měl být pro Hamiltona vrcholem kariéry, ale zatím přináší spíše nejistotu než úspěchy. Sedminásobný mistr světa se stále adaptuje na nové prostředí, což vyvolává spekulace o jeho budoucnosti ve Formuli 1.
Flavio Briatore dal jasně najevo, že Alpine musí v roce 2026 pravidelně bojovat o stupně vítězů, jinak nemá šanci naplnit jeho ambice. Přechodné období končí a tým musí začít dokazovat svou konkurenceschopnost přímo na trati.
Andrea Stella uznává, že řídit dva ambiciózní jezdce bojující o titul je náročné a vyžaduje citlivý přístup. McLaren teď balancuje mezi týmovou rovnováhou a snahou vytěžit maximum z formy Landa Norrise a Oscara Piastriho.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.