Williams dnes oznámil výsledky hospodaření za minulý rok. Jak si vede britská soukromá stáj Formule 1?
Společnost Williams Grand Prix Holdings PLC vlastnící několik dceřiných firem včetně závodní stáje Williams Grand Prix Engineering Limited či Williams Advanced Engineering - což je divize které se snaží v praxi využít technologie vyvinuté ve Formuli 1 - dnes oznámila výsledky hospodaření za rok, který skončil 31. prosincem 2013.
Celkové příjmy dosáhly 132,4 milionů liber (4,4 miliardy Kč), což je 25% oproti roku 2012 se 105,8 milióny liber. Zisk před zdaněním a úroky (EBIT) činí 12 miliónů liber (400 mil. Kč), v roce 2012 pouze 5,1 milionu liber.
Hlavním tahounem těchto výsledků skupiny byl tým Formule 1. Jeho příjmy se zvýšily o 26 % na 108,5 milionů liber (3,6 mld. Kč) z předchozích 86,4 milionů liber a zisk narostl z 8,3 milionů na 11,5 milionů liber (384 mil. Kč).
Tento nárůst Williams zdůvodňuje "zvláštní neopakující se sponzorskou platbou," čímž nepřímo poukazuje na vyrovnání se s venezuelskou společností PDVSA, která s Pastorem Maldonadem předčasně odešla k Lotusu.
Příjmy na akcii dosáhly 123,91 pencí - v roce 2012 to přitom pro srovnání bylo 47,39 pencí.
Dceřiná společnost Williams Advanced Engineering dosáhla příjmu 15,6 milionů liber (2012: 15,5 mil. liber) a zisku 6 milionů liber (2012: 7,6 mil. liber). Nižší příjem vysvětluje financováním nové továrny a poklesu zadlužení z 4,6 milionů v roce 2012 na 3 miliony liber v roce 2013.
Přes katastrofální výsledky na dráze Williams loni z pohledu ekonomického neprožil špatný rok, letos navíc získal dalšího významného sponzora - společnost Martini (foto: Williams F1 Team)
Zakladatel týmu Frank Williams to komentuje slovy: "Ačkoliv byla sezóna 2013 z pohledu týmu na závodních tratích obtížná, tak tyto plné výsledky oznamujeme v době velkého optimismu skupiny Williams." Loni jeho stáj nasbírala za celý rok pouhých pět bodů a byla nejhorší ze všech bodujících.
"Sezónu 2014 jsme začali dobře a doufáme, že ve zlepšených výkonech budeme pokračovat. Během zimních měsíců jsme dosáhli slušného komerčního pokroku a Williams i nadále přitahuje nadšené a velmi věrné skupiny partnerů a fanoušků. Tyto roční výsledky dokládají, že náš byznys zvládáme finančně zodpovědným způsobem a poskytujeme základ, na němž můžeme pokračovat v růstu," dodává Williams.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.