Ayrton Senna byl neskutečně rychlý, velmi talentovaný, ale také bezohledný a nemilosrdný závodník. Formule 1 má mnoho legendárních pilotů, avšak jméno Senna vzbuzuje emoce víc než kterékoliv jiné. Jeho odkaz žije dodnes. Britský novinář, Maurice Hamilton, se pro ESPN zamýšlí nad tím, proč tento charismatický Brazilec vzbuzuje takový zájem i dvacet let po své smrti.
"Ayrton Senna vzbuzuje stejný zájem po své smrti, jako když se účastnil 161 velkých cen. Když vezmete v úvahu, kolik závodníků bylo během šedesátileté historie F1 zabito na trati, je to otřesně vysoké číslo a i když je snížíte na vítěze a šampiony, je jasné, že Senna produkuje více zájmu než zbytek dohromady." A tak se Maurice Hamilton zamýšlí nad tím, proč tomu tak je.
"Má to několik důvodů. Nejenže byl charismaticky, kontroverzní a neskutečně rychlý. A možná za vysvětlením stojí i okolnosti jeho tragické nehody 1.května 1994. Poprvé byla smrt závodníka vysílána živě do obýváků po celém světě. Je tomu již dvacet let, ale už tehdy společnost vyžadovala vysvětlení. Nezáleželo na tom, že Senna soutěžil ve sportu, který je ve své podstatě nebezpečný. Musel být nalezen důvod té tragédie," popisuje Hamilton.
"V padesátých a šedesátých letech byly smrtelné nehody běžně příjmány stylem - co jsi čekal? Od té doby se toho hodně změnilo. A pocit bezpečnosti byl umocňován tím, že 12 let nikdo při závodě F1 nezemřel."
Ayrton Senna - mrtvý, ale nikdy zapomenutý (foto: Williams F1 Team)
"Pokud děsivá nehoda Rolanda Ratzenbergera vyvolala obavy, smrt ikony o 24 hodin později byla jako zásah 5000 volty. Připomenula nám, že vážné nehody jsou součástí motorsportu. Problémem bylo, že tento nešťastný fakt byl pro mladou generaci zvyklou na piloty odcházející po svých od rozbitých aut, znepokojující."
Senna o strachu:Abyste přežili závodění, musíte se bát. Strach je důležitý pocit. Pomáhá vám závodit déle a žít déle.
Senna o motivaci:Nejdůležitější pro mě je výhra. To jemoje motivace. Být druhý znamená být prvním poraženým. Vyhrávání jejako droga. Za žádných okolností se nemohu spokojit se druhým místem.
Ayrton Senna byl také inspirací především dnešním pilotům Formule 1, ale zasloužil se o mnohem víc. "Kromě produktivní Sennovy nadace je Ayrtonovým odkazem rapidní nárust bezpečnostních opatření díky neutuchající práci Maxe Mosleyho a později profesora Sida Watkinse," upozorňuje Hamilton.
"Je pravdou, že by laťka dříve nebo později byla zvednuta, možná za dalších 15 nebo 20 let, ale pomyslete na stovky a tisíce životů, které by byly zmařeny, kdyby společností neotřásl pohled na Williams stojící v únikové zóně v zatáčce Tamburello. Praktické důsledky Imoly 1994 dodnes trvají stejně jako žijí silné vzpomínky."
"Dalším produktem bylo mnohem více publikací o tomto Brazilci než o jakémkoliv jiném závodníkovi." Sám Hamilton byl požádán McLarenem, aby jednu podobnou knihu napsal. A chtěl ji udělat jinak, než všichni ostatní. Proto kontaktoval ty, kteří Sennu znali nejlépe - jeho rodinu i spolupracovníky.
"Brzy začalo být jasné, že existovali dva Sennové - jemný, starající se a rodinně zaměřený muž, ale také intenzivně soustředěný závodník. To první málokdo znás viděl." Když Senna na konci roku 1993 opouštěl McLaren, vypadalo so prý, jako by tým ztrácel člena rodiny.
"Důležité je, že vzpomínky členů týmu nejsou ovlivněny časem a emocemi z jeho ztráty. K tomuto závodníkovi, se kterým nebylo vždy lehké vyjít, očekával 100% nasazení, ale zároveň se staral o kažého, kdo pracoval ne pro něj, ale s ním, chovali náklonnost. Tento pocit ztráty vyjádřený v McLarenu odkazuje na víc než na 1.květen 1994 a pomáhá vysvětlit, proč Ayrton Senna Da Silva zůstává jedinečný."
Jak uvedl Nico Rosberg: "Když pomyslíte na Formuli 1, vybaví se vám Ayrton a obráceně. Byl jedním z mála, který zformoval tento sport."
Alex Brundle analyzoval styl jízdy Lewise Hamiltona a zjistil, že jeho agresivní brzdění ve vysokorychlostních zatáčkách může být problémem pro stabilitu Ferrari SF-25. Tento rozdíl v přístupu k brzdám mezi ním a Charlesem Leclercem vysvětluje některé z jeho potíží s novým vozem.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.