Ayrton Senna byl neskutečně rychlý, velmi talentovaný, ale také bezohledný a nemilosrdný závodník. Formule 1 má mnoho legendárních pilotů, avšak jméno Senna vzbuzuje emoce víc než kterékoliv jiné. Jeho odkaz žije dodnes. Britský novinář, Maurice Hamilton, se pro ESPN zamýšlí nad tím, proč tento charismatický Brazilec vzbuzuje takový zájem i dvacet let po své smrti.
"Ayrton Senna vzbuzuje stejný zájem po své smrti, jako když se účastnil 161 velkých cen. Když vezmete v úvahu, kolik závodníků bylo během šedesátileté historie F1 zabito na trati, je to otřesně vysoké číslo a i když je snížíte na vítěze a šampiony, je jasné, že Senna produkuje více zájmu než zbytek dohromady." A tak se Maurice Hamilton zamýšlí nad tím, proč tomu tak je.
"Má to několik důvodů. Nejenže byl charismaticky, kontroverzní a neskutečně rychlý. A možná za vysvětlením stojí i okolnosti jeho tragické nehody 1.května 1994. Poprvé byla smrt závodníka vysílána živě do obýváků po celém světě. Je tomu již dvacet let, ale už tehdy společnost vyžadovala vysvětlení. Nezáleželo na tom, že Senna soutěžil ve sportu, který je ve své podstatě nebezpečný. Musel být nalezen důvod té tragédie," popisuje Hamilton.
"V padesátých a šedesátých letech byly smrtelné nehody běžně příjmány stylem - co jsi čekal? Od té doby se toho hodně změnilo. A pocit bezpečnosti byl umocňován tím, že 12 let nikdo při závodě F1 nezemřel."
Ayrton Senna - mrtvý, ale nikdy zapomenutý (foto: Williams F1 Team)
"Pokud děsivá nehoda Rolanda Ratzenbergera vyvolala obavy, smrt ikony o 24 hodin později byla jako zásah 5000 volty. Připomenula nám, že vážné nehody jsou součástí motorsportu. Problémem bylo, že tento nešťastný fakt byl pro mladou generaci zvyklou na piloty odcházející po svých od rozbitých aut, znepokojující."
Senna o strachu:Abyste přežili závodění, musíte se bát. Strach je důležitý pocit. Pomáhá vám závodit déle a žít déle.
Senna o motivaci:Nejdůležitější pro mě je výhra. To jemoje motivace. Být druhý znamená být prvním poraženým. Vyhrávání jejako droga. Za žádných okolností se nemohu spokojit se druhým místem.
Ayrton Senna byl také inspirací především dnešním pilotům Formule 1, ale zasloužil se o mnohem víc. "Kromě produktivní Sennovy nadace je Ayrtonovým odkazem rapidní nárust bezpečnostních opatření díky neutuchající práci Maxe Mosleyho a později profesora Sida Watkinse," upozorňuje Hamilton.
"Je pravdou, že by laťka dříve nebo později byla zvednuta, možná za dalších 15 nebo 20 let, ale pomyslete na stovky a tisíce životů, které by byly zmařeny, kdyby společností neotřásl pohled na Williams stojící v únikové zóně v zatáčce Tamburello. Praktické důsledky Imoly 1994 dodnes trvají stejně jako žijí silné vzpomínky."
"Dalším produktem bylo mnohem více publikací o tomto Brazilci než o jakémkoliv jiném závodníkovi." Sám Hamilton byl požádán McLarenem, aby jednu podobnou knihu napsal. A chtěl ji udělat jinak, než všichni ostatní. Proto kontaktoval ty, kteří Sennu znali nejlépe - jeho rodinu i spolupracovníky.
"Brzy začalo být jasné, že existovali dva Sennové - jemný, starající se a rodinně zaměřený muž, ale také intenzivně soustředěný závodník. To první málokdo znás viděl." Když Senna na konci roku 1993 opouštěl McLaren, vypadalo so prý, jako by tým ztrácel člena rodiny.
"Důležité je, že vzpomínky členů týmu nejsou ovlivněny časem a emocemi z jeho ztráty. K tomuto závodníkovi, se kterým nebylo vždy lehké vyjít, očekával 100% nasazení, ale zároveň se staral o kažého, kdo pracoval ne pro něj, ale s ním, chovali náklonnost. Tento pocit ztráty vyjádřený v McLarenu odkazuje na víc než na 1.květen 1994 a pomáhá vysvětlit, proč Ayrton Senna Da Silva zůstává jedinečný."
Jak uvedl Nico Rosberg: "Když pomyslíte na Formuli 1, vybaví se vám Ayrton a obráceně. Byl jedním z mála, který zformoval tento sport."
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.
Oscar Piastri se bude muset spokojit s třetím místem na startovním roštu, poté co žlutá vlajka zhatila jeho poslední pokus o postup do první řady. Jeho týmový kolega Lando Norris naopak zazářil a vybojoval pole position, čímž zajistil McLarenu skvělý výchozí bod pro závod.
Lando Norris potvrdil skvělou formu McLarenu a v kvalifikaci na Velkou cenu Rakouska si suverénně dojel pro pole position. Britský jezdec zvládl klíčové momenty bezchybně a v napínavém souboji na Red Bull Ringu nedal konkurenci šanci.
Oscar Piastri zůstává před Velkou cenou Rakouska obezřetný a varuje, že Max Verstappen bude navzdory silnému výkonu McLarenu o víkendu vážnou hrozbou. Přestože Red Bull zatím nepůsobil dominantně, blízkost Verstappenových časů považuje Australan za varovný signál.
Lando Norris zajel v závěru posledního tréninku na Grand Prix Rakouska nejlepší čas. Předstihl tak i svého týmového kolegu Oscara Piastriho a potvrdil formu McLarenu.
Navzdory očekáváním nepřinesla zcela nová podlaha Ferrari v Rakousku zásadní výkonnostní průlom. Ani Hamilton, ani Leclerc nezaznamenali dramatické zlepšení v chování vozu nebo časech na kolo.
McLaren odhalil další detaily k přepracovanému přednímu zavěšení, které má zlepšit Norrisovu jistotu v zatáčkách během kvalifikace. Úpravy cílí na lepší ovladatelnost a konzistenci vozu při nájezdech na jedno rychlé kolo.
George Russell naznačil, že mezi Mercedesem a Maxem Verstappenem probíhají vážné rozhovory. Britský jezdec tak přiživil spekulace o možném přestupu nizozemského šampiona do stáje z Brackley.
Lando Norris z McLarenu dominoval pátečnímu druhému tréninku na Velké ceně Rakouska na okruhu Red Bull Ring.
Charles Leclerc po testování simulátoru nových vozů pro rok 2026 vyjádřil naději, že se monoposty v následujících měsících výrazně vylepší. Doufá, že vývoj přinese znatelný pokrok a lepší závody.