Ayrton Senna byl neskutečně rychlý, velmi talentovaný, ale také bezohledný a nemilosrdný závodník. Formule 1 má mnoho legendárních pilotů, avšak jméno Senna vzbuzuje emoce víc než kterékoliv jiné. Jeho odkaz žije dodnes. Britský novinář, Maurice Hamilton, se pro ESPN zamýšlí nad tím, proč tento charismatický Brazilec vzbuzuje takový zájem i dvacet let po své smrti.
"Ayrton Senna vzbuzuje stejný zájem po své smrti, jako když se účastnil 161 velkých cen. Když vezmete v úvahu, kolik závodníků bylo během šedesátileté historie F1 zabito na trati, je to otřesně vysoké číslo a i když je snížíte na vítěze a šampiony, je jasné, že Senna produkuje více zájmu než zbytek dohromady." A tak se Maurice Hamilton zamýšlí nad tím, proč tomu tak je.
"Má to několik důvodů. Nejenže byl charismaticky, kontroverzní a neskutečně rychlý. A možná za vysvětlením stojí i okolnosti jeho tragické nehody 1.května 1994. Poprvé byla smrt závodníka vysílána živě do obýváků po celém světě. Je tomu již dvacet let, ale už tehdy společnost vyžadovala vysvětlení. Nezáleželo na tom, že Senna soutěžil ve sportu, který je ve své podstatě nebezpečný. Musel být nalezen důvod té tragédie," popisuje Hamilton.
"V padesátých a šedesátých letech byly smrtelné nehody běžně příjmány stylem - co jsi čekal? Od té doby se toho hodně změnilo. A pocit bezpečnosti byl umocňován tím, že 12 let nikdo při závodě F1 nezemřel."
Ayrton Senna - mrtvý, ale nikdy zapomenutý (foto: Williams F1 Team)
"Pokud děsivá nehoda Rolanda Ratzenbergera vyvolala obavy, smrt ikony o 24 hodin později byla jako zásah 5000 volty. Připomenula nám, že vážné nehody jsou součástí motorsportu. Problémem bylo, že tento nešťastný fakt byl pro mladou generaci zvyklou na piloty odcházející po svých od rozbitých aut, znepokojující."
Senna o strachu:Abyste přežili závodění, musíte se bát. Strach je důležitý pocit. Pomáhá vám závodit déle a žít déle.
Senna o motivaci:Nejdůležitější pro mě je výhra. To jemoje motivace. Být druhý znamená být prvním poraženým. Vyhrávání jejako droga. Za žádných okolností se nemohu spokojit se druhým místem.
Ayrton Senna byl také inspirací především dnešním pilotům Formule 1, ale zasloužil se o mnohem víc. "Kromě produktivní Sennovy nadace je Ayrtonovým odkazem rapidní nárust bezpečnostních opatření díky neutuchající práci Maxe Mosleyho a později profesora Sida Watkinse," upozorňuje Hamilton.
"Je pravdou, že by laťka dříve nebo později byla zvednuta, možná za dalších 15 nebo 20 let, ale pomyslete na stovky a tisíce životů, které by byly zmařeny, kdyby společností neotřásl pohled na Williams stojící v únikové zóně v zatáčce Tamburello. Praktické důsledky Imoly 1994 dodnes trvají stejně jako žijí silné vzpomínky."
"Dalším produktem bylo mnohem více publikací o tomto Brazilci než o jakémkoliv jiném závodníkovi." Sám Hamilton byl požádán McLarenem, aby jednu podobnou knihu napsal. A chtěl ji udělat jinak, než všichni ostatní. Proto kontaktoval ty, kteří Sennu znali nejlépe - jeho rodinu i spolupracovníky.
"Brzy začalo být jasné, že existovali dva Sennové - jemný, starající se a rodinně zaměřený muž, ale také intenzivně soustředěný závodník. To první málokdo znás viděl." Když Senna na konci roku 1993 opouštěl McLaren, vypadalo so prý, jako by tým ztrácel člena rodiny.
"Důležité je, že vzpomínky členů týmu nejsou ovlivněny časem a emocemi z jeho ztráty. K tomuto závodníkovi, se kterým nebylo vždy lehké vyjít, očekával 100% nasazení, ale zároveň se staral o kažého, kdo pracoval ne pro něj, ale s ním, chovali náklonnost. Tento pocit ztráty vyjádřený v McLarenu odkazuje na víc než na 1.květen 1994 a pomáhá vysvětlit, proč Ayrton Senna Da Silva zůstává jedinečný."
Jak uvedl Nico Rosberg: "Když pomyslíte na Formuli 1, vybaví se vám Ayrton a obráceně. Byl jedním z mála, který zformoval tento sport."
Letní přestávka F1 2025 není pouhým volnem, ale klíčovým obdobím pro načerpání sil těla, odpočinek mysli a posílení týmového ducha. Jezdci i týmy kombinují regeneraci, lehký trénink, koníčky a cestování, aby se po návratu do Zandvoortu v závodním tempu opět objevili svěží a připraveni na boj o každý bod šampionátu.
Zak Brown po uzavření diskuse kolem Landa Norrise upozorňuje, že podobný příběh se nyní přesouvá na Charlese Leclerca. Podle něj se otázka, zda dokáže proměnit pole position ve vítězství, stává dalším horkým tématem sezóny.
Max Verstappen definitivně ukončil spekulace o své budoucnosti. Nizozemský šampion potvrdil, že i v roce 2026 bude hájit barvy Red Bullu.
Guenther Steiner varuje, že Lewis Hamilton by mohl opustit F1, pokud nové předpisy pro sezónu 2026 nepodpoří jeho výkony. Britský pilot podle něj trpí poklesem sebevědomí a Ferrari by muselo dodat vůz, který mu sedne.
Max Verstappen dostal varování za odhození ručníku z kokpitu během maďarského tréninku; FIA zdůraznila, že i malé předměty na trati mohou být nebezpečné.
George Russell komentuje zásadní změnu v Mercedesu letošní sezonu, kdy Lewis Hamilton odešel do Ferrari a jeho místo zaujal mladý Andrea Kimi Antonelli.
Christian Horner byl oficiálně odvolán z pozice ředitele Red Bull Racing, čímž končí jeho dlouhá éra vedení týmu a budování jeho úspěchů ve F1. Red Bull nyní hledá nástupce, který dokáže udržet tým na špičce a přinést nový strategický směr.
Lando Norris věří, že díky nabytým zkušenostem a zlepšení McLarenu má v roce 2025 nejlepší šanci získat svůj první titul, pokud udrží konzistentní výkon a zvládne tlak proti silné konkurenci.
Bernie Ecclestone kritizuje přestup Lewise Hamiltona do Ferrari pro sezonu 2025 a považuje ho za chybný krok. Podle něj měla stáj vsadit na mladšího pilota s dlouhodobou perspektivou.
Poslední dny se objevují spekulace že se Sergio Pérez chystá na návrat do Formule 1 v roce 2026. Oficiální potvrzení jeho dalšího působení by mělo přijít během několika příštích týdnů.
Šéf Williamsu James Vowles je přesvědčen, že formule 1 má dost času uklidnit obavy jezdců ohledně pravidel pro sezonu 2026.
Šéf a generální ředitel týmu Red Bull Laurent Mekies se podělil o své první dojmy ze spolupráce s Maxem Verstappenem.