Šéfové malých týmů varují fanoušky tohoto sportu, že pokud nepřijdou razantní změny v nákladech, tento sport může zaniknout.
Ve čtvrtek k jednacímu stolu v Biggin Hill zasednou zástupci týmů, FIA a Bernie Ecclestone. Budou projednávat plán na snižování nákladů.
Sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon se domnívá, že výsledek schůzky bude nejen klíčový pro přežití týmů, ale je také v sázce popularita sportu. Obává se, že rostoucí rozdíly mezi velkými a malými týmy nepříznivě ovlivňují závodění na trati a není to atraktivní pro diváky.
V současné chvíli týmy jako Red Bull nebo Ferrari mají roční náklady 100 milionů britských liber, zatímco Sauber, Williams a Force India okolo 30 milionů liber.
Ve Formuli 1 se používají drahé materiály, ale je nutné zaplatit i práci pracovníků (foto: Caterham)
Lowdon se obává, že pokud se současné finanční rozložení nezmění a všichni nebudou mít rovné podmínky v boji o vítězství, pak F1 riskuje ztrátu fanoušků. Zvláště v současné době, kdy příznivců tohoto sportu ubývá.
„Nejdůležitější hodnotou Formule 1 není jednotlivý pilot nebo tým, nejdůležitější jsou samotní fanoušci,“ řekl Lowdon pro Autosport.
„Fanoušci chtějí vidět zajímavé a těsné souboje, tedy všechno, co dělá Formuli 1 skvělou. V tomto ohledu bychom se měli přiučit u jiných sportů. Sporty, které vykazují nejvyšší finanční růst, kde fanoušci volí tím, co mají ve svých kapsách, jsou ty, které přijaly dvě věci: finanční kontrolu a spravedlivé rozdělování příjmů.“
„Od držitele komerčních práv víme, že došlo k poklesu sledovanosti, to jsou pro nás důležité signály. Musíme si být jistí, že náš sport je atraktivní pro fanoušky. Formule 1 přišla o Jima Clarka a také o Ayrtona Sennu, a pokud ztratí i fanoušky, bude to její konec.“
Každý úkon s sebou nese náklady (foto: Caterham)
Jednání o nákladech bylo svoláno na základě žádosti čtyři nejmenších týmů – Force Indie, Sauberu, Caterhamu a Marrusie. Budou projednávány plány na zrušení rozpočtových stropů. Tyto týmy nesouhlasí s názorem prezidenta FIA Jeana Todta, že Formule 1 nemá být tolik hlídána, proto se nákladové stropy nezavedenou.
Zatímco ty největší týmy jsou přesvědčeny, že tříletý plán, o kterém jednaly, povede ke snížení nákladů, jejich soupeři si tím nejsou tak jisti. Jsou však ochotni si detailně vyslechnout, co mají v plánu. Zástupce šéfa týmu Force India Bob Fernley uvedl: „Myslím si, že je těžké k tomu něco říkat, dokud si nevyslechneme stanovisko FIA“.
V současné době nejsou stanoveny stropy pro roční náklady, ale jsou platná doporučení, jak mají týmy hospodařit. To je ale podle mnohých nedostatečné.
„Změnili směr, my jsme proti tomu vznesli námitku, oni teď svolali schůzku a my si je potřebujeme vyslechnout před tím, než podnikneme další krok. Nedokážeme pochopit, proč změnili názor, protože to není v jejich moci. Nemají právo měnit směr - je to o tom, aby bylo dodržováno to, o čem jsme se všichni shodli, že by dodržováno být mělo,“ dodal Fernley.
Ani práce v aerodynamickém tunelu není levná (foto: Red Bull)
Lando Norris předvedl v Mexiku výkon, který znovu potvrdil jeho skvělou formu i rostoucí sebevědomí. V náročných podmínkách zvládl závod s chladnou hlavou.
Šéf McLarenu Andrea Stella uvedl, že Oscar Piastri v sobotní kvalifikaci ztrácel v každé zatáčce několik milisekund.
Lewis Hamilton si zajistil silné místo na startu kvalifikace a je připraven k nedělnímu závodu s odhodláním. Brit slibuje agresivní přístup na trati a soustředí se na každý detail, aby využil svůj potenciál.
Max Verstappen po kvalifikaci v Mexiku přiznal zklamání z nedostatku přilnavosti a rovnováhy svého Red Bullu. Tyto problémy mu zabránily držet krok s McLareny a zkomplikovaly jeho boj o titul.
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.