Šéfové malých týmů varují fanoušky tohoto sportu, že pokud nepřijdou razantní změny v nákladech, tento sport může zaniknout.
Ve čtvrtek k jednacímu stolu v Biggin Hill zasednou zástupci týmů, FIA a Bernie Ecclestone. Budou projednávat plán na snižování nákladů.
Sportovní ředitel Marussie Graeme Lowdon se domnívá, že výsledek schůzky bude nejen klíčový pro přežití týmů, ale je také v sázce popularita sportu. Obává se, že rostoucí rozdíly mezi velkými a malými týmy nepříznivě ovlivňují závodění na trati a není to atraktivní pro diváky.
V současné chvíli týmy jako Red Bull nebo Ferrari mají roční náklady 100 milionů britských liber, zatímco Sauber, Williams a Force India okolo 30 milionů liber.
Ve Formuli 1 se používají drahé materiály, ale je nutné zaplatit i práci pracovníků (foto: Caterham)
Lowdon se obává, že pokud se současné finanční rozložení nezmění a všichni nebudou mít rovné podmínky v boji o vítězství, pak F1 riskuje ztrátu fanoušků. Zvláště v současné době, kdy příznivců tohoto sportu ubývá.
„Nejdůležitější hodnotou Formule 1 není jednotlivý pilot nebo tým, nejdůležitější jsou samotní fanoušci,“ řekl Lowdon pro Autosport.
„Fanoušci chtějí vidět zajímavé a těsné souboje, tedy všechno, co dělá Formuli 1 skvělou. V tomto ohledu bychom se měli přiučit u jiných sportů. Sporty, které vykazují nejvyšší finanční růst, kde fanoušci volí tím, co mají ve svých kapsách, jsou ty, které přijaly dvě věci: finanční kontrolu a spravedlivé rozdělování příjmů.“
„Od držitele komerčních práv víme, že došlo k poklesu sledovanosti, to jsou pro nás důležité signály. Musíme si být jistí, že náš sport je atraktivní pro fanoušky. Formule 1 přišla o Jima Clarka a také o Ayrtona Sennu, a pokud ztratí i fanoušky, bude to její konec.“
Každý úkon s sebou nese náklady (foto: Caterham)
Jednání o nákladech bylo svoláno na základě žádosti čtyři nejmenších týmů – Force Indie, Sauberu, Caterhamu a Marrusie. Budou projednávány plány na zrušení rozpočtových stropů. Tyto týmy nesouhlasí s názorem prezidenta FIA Jeana Todta, že Formule 1 nemá být tolik hlídána, proto se nákladové stropy nezavedenou.
Zatímco ty největší týmy jsou přesvědčeny, že tříletý plán, o kterém jednaly, povede ke snížení nákladů, jejich soupeři si tím nejsou tak jisti. Jsou však ochotni si detailně vyslechnout, co mají v plánu. Zástupce šéfa týmu Force India Bob Fernley uvedl: „Myslím si, že je těžké k tomu něco říkat, dokud si nevyslechneme stanovisko FIA“.
V současné době nejsou stanoveny stropy pro roční náklady, ale jsou platná doporučení, jak mají týmy hospodařit. To je ale podle mnohých nedostatečné.
„Změnili směr, my jsme proti tomu vznesli námitku, oni teď svolali schůzku a my si je potřebujeme vyslechnout před tím, než podnikneme další krok. Nedokážeme pochopit, proč změnili názor, protože to není v jejich moci. Nemají právo měnit směr - je to o tom, aby bylo dodržováno to, o čem jsme se všichni shodli, že by dodržováno být mělo,“ dodal Fernley.
Ani práce v aerodynamickém tunelu není levná (foto: Red Bull)
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.
Maurizio Arrivabene varoval, že Lewis Hamilton posíláním podrobných „dokumentací“ Ferrari může naznačovat, že jeho vztah s týmem je napjatý. Takový krok často signalizuje, že komunikace a důvěra mezi jezdcem a týmem jsou ohroženy.
Koji Watanabe, prezident Honda Racing Corporation, prozradil, že jeho debaty se záhy nastupujícím šéfem Aston Martinu Adrianem Neweym jsou často velmi živé a intenzivní. Diskuse podle něj slouží k hledání optimálních řešení a posouvání týmu vpřed.
McLaren před závěrečnou Velkou cenou sezony zvolil neobvyklý způsob, jak podpořit svého jezdce Landa Norrise. Na startovní pásku se objevila drobná, osobní zpráva, která měla Norrisovi dodat klid a motivaci v okamžiku, kdy šlo o hodně.
Max Verstappen se ani po skončení sezóny F1 nezastavil a už se objevil za volantem závodního vozu. Zdá se, že jeho vášeň pro rychlost stále hoří naplno.