Formule 1 si v tomto týdnu připomíná 20 let od smrti jednoho z největších pilotů její historie, Ayrtona Senny. Jeho sestra, Viviane, se zamyslela nad důvody oné tragické nehody a dokonce se nechala slyšet, že vinu nesou všichni.
Mnoho lidí se během dvaceti let, které uběhly od osudného víkendu v Imole roku 1994, ptalo, co onu tragédii způsobilo. Ayrtonova sestra, Viviane Sennová se domnívá, že za to mohla řada faktorů.
"Zaprvé změna pravidel, která proběhla z roku na rok. To stejné auto, Williams, které v jednom roce fungovalo perfektně, se v další sezóně změnilo. Ayrton sám uvedl, že je auto neovladatelné," uvedla Sennová v rozhovoru pro agenturu DPA.
Jiný názor má však například jeho tehdejší týmový kolega, Damon Hill, který v pořadu Sky Sports uvedl, že nevěří, že za onu nehodu mohl vůz a prozradil, že si ani Senna nemyslel, že je to špatné auto. "Vím to, protože hovořil s mou ženou a řekl jí, že se o mě nemusí bát, že Williams je dobrý vůz," vzpomíná Hill.
Nimcéně Sennová je přesvědčena, že jezdci neměli dostatek času všechny změny strávit a Williamsu velmi chyběly jeho elektronické vymoženosti z předchozího roku.
"Ten víkend byl šílený. Tehdy tam zemřel už jeden pilot. Jezdci byli znepokojeni a Ayrton byl jedním z těch, kdo žádal větší bezpečnost. Ale nezohlednilo se to dostatečně. Ayrton a Ratzenberg museli zemřít, aby byla přijata opatření, které měly platit už předtím," domnívá se.
"Sbírka omylů vedení, pravidel a rozhodnutí v F1 i jejích týmech," vyjmenovává příčiny nehody svého bratra. "Kromě toho byl problém se samotnou zatáčkou Tamburello, kde se často vážně bouralo. Asfalt byl výš než šikana. Auto vyletělo do vzduchu a čelně narazilo do bariéry. Nejhorší nehoda, která se může přihodit," nechala se slyšet.
Podle Hilla je však velká škoda, že se Imola nikdy zcela nezbavila stínu tohoto tragického víkendu a že F1 přišla o Tamburello, protože si prý pamatuje, jaká zábava byla jízda touto zatáčkou před její rekonstrukcí.
Viviane Sennová byla také dotázána, zda po letech odpustila vedení Wiliamsu (Williamsovi, Neweyemu a Headovi, kteří se dlouhou dobu zodpovídali před italským soudem a byli osvobozeni).
"Všichni jsou vinni, podíleli se na tom všichni. Už to však nemá význam. Ayrton tu už není," odpovídá. Dodala také, že bychom si měli Ayrtona Sennu pamatovat ne pro jeho tři tituly a pověst výjimečného pilota, ale spíš pro jeho postoje a hodnoty.
Kromě současné bezpečnosti, kterou ohodnotila slovy, že pokrok v této oblasti je neuvěřitelný, pochválila také Lewise Hamiltona. "Připomíná mi Ayrtona, je rychlý, odvážný a odhodlaný," konstatovala.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.