Svět F1 si připomíná 20. výročí úmrtí Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera v Imole 1994. Ještě o deset let starší vzpomínky Pata Symondse však ukazují, proč je Senna komunitou F1 stále tak postrádán.
VC Monaka 1984 se jela za silného deště a i ti nejospalejší diváci se tehdy museli probrat, protože nade všechny vyčníval jeden obrovský talent. Senna, který se kvalifikoval na městském okruhu na 13. místě na voze, který se ještě o dva závody dříve (Imola) nedokázal kvalifikovat do závodu, se dokázal probojovat až na druhé místo - jeho první podium v F1 při premiérové sezoně, před ním dojel Alain Prost na McLarenu, jeho budoucí týmový kolega.
Čím více pršelo, tím byl Senna rychlejší. Brazilec zajel nejrychlejší kolo závodu a mělo se za to, že by i přebral vedení, avšak závod byl kontroverzně ukončen předčasně (udělily se poloviční body). Pat Symonds, nynější technický ředitel Williamsu, byl jeho závodním inženýrem v neznámém týmu Toleman.
Pat, který posléze spolupracoval s jezdci jako Michael Schumacher nebo Fernando Alonso, se ohlíží za tímto zážitkem: "Nebylo to přímo v záběrech. Nebylo to jako: 'Jo, jo už to přichází'. Bylo to velké překvapení - 'Wow'. Všechno vyšlo a my jsme málem vyhráli závod. Bylo to neskutečné a po závodu se mísila spousta emocí. Dosáhli jsme totiž něčeho, co ani jeden z nás před tím nedokázal.
Nikdy jsme nedosáhli na takové ocenění. Prvotní euforie z druhého místa byla ohromná, ale po dalších dvou hodinách se dostavil pocit: 'No, vlastně to mělo být první místo'. Těžko se s tím srovnávalo." Senna už exeloval v juniorských šampionátech - ve Formuli Ford (1981) vyhrál 12 ze 17 závodů, v roce 1982 dominoval ve Formuli Ford 2000 a v roce 1983 vyhrál po bitvě s Martinem Brundelem v Macau i britskou F3.
Už v Monte Carlu 1984 se střetli pozdější týmoví kolegové u McLarenu, Senna a Prost - spolu mohli jezdit i u Ferrari...
F1 testoval pro různé týmy, mimo jiné pro McLaren (se kterým později vyhrál tři tituly) a Williams. Pak podepsal s Tolemanem, avšak až Monako bylo závodem, kde jej spousta lidí zaznamenala: "Pravděpodobně mě poprvé zaujal v Monaku s příšerně vypadajícím Tolemanem za mokrých podmínek," přiznal před nedávnem Ron Dennis. "Kdyby se závod dojel, tak kdo ví, jestli by Alain nechal Ayrtona předjet, ale to co dělal bylo spektakulární. Navíc v tak špatném autě!"
Dokonce i Symonds, který prošel Formulí Ford a tam viděl, jak je Senna dobrý, byl výkonem v Monaku překvapen: "Věděl jsem, že je ten kluk dobrý. Když se přidal k týmu Toleman, tak jsem si pomyslel, že jsme udělali správnou věc. Ani na minutu jsem nezastíral očekávání, jak dobří budeme, a jak moc jsem rád."
"Hned jak pro nás začal pracovat, tak jsem si pomyslel, že opravdu skvělý jezdec se pozná tak, že zapomenete, jak nezkušený je. A to byl přesně případ Ayrtona. V F1 byl ihned jako doma, takže jste zapomněli, že je nováček." Jestli by Senna to odpoledne dokázal v knížectví opravdu vyhrát, zůstane už na vždy nezodpovězenou otázkou. I když se posléze ukázalo, že vůz Senny byl poškozen, Symonds nepochybuje o tom, že by to dokázal.
"Ano, je pravda, že jedno z předních ramen bylo prasklé. Měli jsme za to, že se to stalo při přejezdu obrubníků v šikaně. Nikdo ale už nezjistí, jestli by to auto dojelo do cíle nebo ne. Z mého pohledu sice šlo o zásadní poškození, ale ta součástka nebyla před selháním. Ale to už nikdo nezjistí."
Jisté je, že Senna toho dne prokázal své kvality, které z něj posléze učinily tolik respektovaného závodníka - který sám sobě absolutně věřil a dokázal absorbovat spoustu informací. Senna odešel z Tolemanu do Lotusu na konci sezony a v Portugalsku 1985 vyhrál svůj první závod. Exemplárním úkazem jeho schopností byl Donington 1993, kde na mokru závod opanoval neskutečným způsobem. Monako však zůstává se 6 vítězstvími Sennovou nejlepší tratí v F1.
Senna v Lotusu při GP Španělska 1986
"Bylo zde již tolik jezdců, kteří k tomu, aby dokázali s vozem F1 jezdit rychle, potřebovali 100 % své mentální kapacity. Ayrton ne. Dokázal jezdit rychleji než kdokoliv jiný a stále měl dostatek prostoru, aby si pamatoval každý moment kola. Neměli jsme taková data, jako máme dnes, neměli jsme ani telemetrii v reálném čase.
Bylo to na jezdci. A on byl velmi, velmi dobrý v popisu chování auta a pamatování si všech detailů. Přirozeně byl velmi soutěživý. Hodně si věřil, ale nebyla to arogance. Byla to čistá sebedůvěra. I proto neměl úctu k již zkušeným jezdcům. Prostě si myslel, že jsou tu, aby je porazil."
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.