Pravidla umožňují výrobcům motorů vyvíjet své produkty a provádět úpravy, jejichž cílem je zvýšení spolehlivost, bezpečnosti či snížení nákladů. Co říká zástupce FIA Charlie Whiting na využívání těchto možností, které by se mohly stát zástěrkou pro zvyšování výkonnosti?
"Myslím, že systém, který nyní máme, je stejný jako ten, který platí od roku 2006," upozorňuje Whiting na to, že určité úpravy motorů byly možné vždy i v době zmraženého vývoje předchozích atmosférických 2,4litrových osmiválců.
Jak se FIA snaží zabránit, aby výrobci pohonných jednotek nezneužívaly povolených úprav k automatickému navyšování výkonu? "Pokud výrobce motorů žádá o změny z titulu spolehlivosti, vždy to vyhodnocujeme, vždy se snažíme rozpoznat, zda to otevírá zpětné vrátka pro získání vyšší výkonnosti."
Výrobci motorů ale v minulosti při úpravách obvykle dokázali při zvyšování spolehlivosti či bezpečnosti navyšovat i výkon. Letos k tomu podle Whitinga ještě nedošlo: "Jsme absolutně přesvědčeni o tom, že změny, které jsme v této sezóně umožnili, vedly čistě ke zvýšení spolehlivosti."
Poté upozorňuje na další prostředek, který jim umožňuje prokouknout případné finty: "Máme možnost konzultovat to se všemi ostatními výrobci motorů. Pokud tedy povolíme určité změny v zájmu spolehlivosti, necháváme to pak kolovat mezi ostatními výrobci motorů. Mají příležitost upozornit na jakoukoliv možnost zneužití zadních vrátek."
Umístění motoru ve voze F1 (foto: Renault Sport F1)
Lando Norris si v Mexiku připsal možná nejcennější pole position své dosavadní kariéry. Britský jezdec McLarenu zajel mistrovské kolo, kterým jasně převýšil jak týmového kolegu Oscara Piastriho, tak i dosud dominantního Maxe Verstappena.
Max Verstappen předvedl působivý výkon ve druhém tréninku, ovšem dlouhodobé tempo Red Bullu na okruhu v Mexico City zůstávalo znepokojivě slabé.
Během pátku v Mexico City se udála nečekaná situace, která zaujala fanoušky. George Russell si našel originální způsob, jak si užít závodní atmosféru a pobavit fanoušky po celém světě.
Druhý volný trénink v Mexico City přinesl napínavé momenty a technické komplikace několika jezdců. Závěr ukázal vyrovnanou konkurenci a naznačil, že nadcházející závod bude velmi zajímavý.
Charles Leclerc zahájil víkend v Mexiku nejrychlejším časem v prvním volném tréninku na okruhu v Mexico City. Mezi nováčky se nejlépe předvedl Arvid Lindblad, který zazářil jako nejrychlejší z debutantů.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.