Helmut Marko: Zvuk motorů by se měl změnit. F1 děláme pro diváky, ne pro inženýry.
Věříte, že v nejbližších závodech dosáhne Red Bull žádoucího pokroku?Helmut Marko (HM): „Teď se na věci díváme víc optimisticky, protože jsme ještě neodhalili celý potenciál naší pohonné jednotky. Víme, nakolik efektivní je turbomotor, a že zatím nefunguje tak, jak by měl. Ale tým se zlepšuje
Co se týče jezdců, Ricciardo zatím zaostává, ale bude jezdit na úrovni Lewise Hamiltona. Tým je v dobré formě, ale k problémům s motorem se přidaly další nepříjemnosti, jako je diskvalifikace Ricciarda v Austrálii. Přesto bude Red Bull bojovat až do konce.“
Budou vozy Red Bull bojovat o vítězství na domácí Velké ceně Rakouska? HM: „Všechno záleží na práci s motorem, my s tím nemůžeme udělat nic. My jsme připravili vůz, to byl náš díl práce. Ale do rakouského závodu se musíme zlepšit. Možná se do té doby změní i zvuk motoru, aby se situace v této oblasti zlepšila. My děláme F1 pro diváky, ne pro inženýry.“
Má se v této věci něco změnit?HM: „Musí se změnit. Jde o to, aby se závody fanouškům zamlouvaly. Také máme na tom zájem, protože jim prodáváme energetické nápoje a Ferrari automobily. Koneckonců – F1 je marketingová záležitost.“
Co je možné udělat se zvukem motorů?HM: „Upravit turbodmychadlo není lehké, ale technické možnosti existují, proto výzkum pokračuje. Mercedes nechce ztratit svou převahu, ale někdy se musí dívat i kolem sebe.“
Co se Renaultu nepodařilo?HM: „Přiznali si mnoho chyb. Nejsme spokojeni s tím, že k nám nebyli vždy upřímní. V současnosti ale úzce spolupracujeme nejen s nimi, ale i s Toro Rosso. V Renaultu, podobně jako u Ferrari, začali s vývojem nového motoru pozdě. Samozřejmě diskutujeme s Lucou di Montezemolem i bez Nikiho Laudy, i když se mu to nelíbí.“
Existuje reálný způsob, jak nahradit chybějících 80 koní? HM: „V minulých letech jsme byli zvyklí jezdit i se slabším motorem, protože jsme měli převahu v jiných oblastech. Ale 80 koní je příliš, zejména když situaci ztěžuje zlá ovladatelnost. Navíc Mercedes má po závodě k dispozici ještě 6 kg paliva a my musíme šetřit každý gram. Mají výkonnější a ekonomičtější motor s lepší ovladatelností.“
Nemáte pocit, že Rakousko považuje lidi z Red Bull Racing za místní hrdiny?HM: „V každém případě nás vnímají velmi dobře, i když tomu tak nebylo vždy. V posledních letech se situace zlepšila.“
V F1 nemá Rakousko své jezdecké zastoupení. Objeví se nějaký Rakušan ve Vašem mládežnickém programu?HM: „Naším cílem je objevit jezdce, který je schopen vítězit v závodě F1. Když takový neexistuje, my ho neumíme vytvořit. Pro nás není problémem uvést do F1 rakouského jezdce, ale pro nás by nebylo výhrou, kdyby jezdil vzadu. Zatím nevím o vhodném kandidátovi. Uvidíme, jak si Lucas Auer povede v F3. V průběhu testů nijak neoslnil, ale možná se zlepší.“
Budete se o Auera zajímat, když bude v této sezoně úspěšný? HM: „Sám vidíte, že znám detaily. Ale my hledáme jezdce na celém světě. Nemá smysl prosadit rakouského jezdce, který nemá v F1 šanci vyhrát závod. Jezdci na úrovni Kvjata – to jsou výjimky. A co Ricciardo? Mnozí ho kritizovali, fanoušci chtěli, abychom angažovali Kimiho Räikkönena. Ale v Red Bullu naštěstí pracují odborníci, kteří vidí daleko dopředu.“
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.