David Coulthard: Pokud budou špičkové týmy ignorovat potenciálního mistra světa – Nica Hülkenberga – jen kvůli jeho váze, tak to znamená, že F1 má vážný problém
David Coulthard byl stejně jako mnoho jiných velmi spokojen s Velkou Cenou Bahrajnu. Užíval si ji, ale podle něj jedna vlaštovka jaro nedělá. Uvědomuje si, za jakou cenu dnes jezdci dosahují své úspěchy, i za cenu ohrožení zdraví.
„V Bahrajnu jsme viděli skvělý závod, ale neměli bychom zapomínat na jednu věc: vývoj nových technologií ještě není u konce, navíc se negativně projevuje na jezdcích, kteří musí hubnout. Tento problém vyvolává vážné obavy.
Jistě, Velká cena Bahrajnu měla skvělý průběh. Mercedes dovolil svým jezdcům, aby mezi sebou svedli boj, za co byli odměnění prvními dvěma místy a diváci viděli souboje kolo na kolo. Souhlasím s tím, že bahrajnská show byla potřebná po vlně kritiky nových pravidel, která jsou platná od této sezony. Ale nebudu se tvářit, že je vše v pořádku. Jeden dobrý závod ještě neznamená, že bude dobrá celá sezona.
Už jsem se v minulosti vyjadřoval o slabém zvuku nových motorů, teď bych měl na srdci jiný problém. Podstata je v tom, že nové pohonné jednotky jsou technologicky složité, aby držely krok s požadavky současného světa, jenomže jsou pomalejší a tišší než předešlé osmiválce, navíc jsou těžší. Předtím měly vozy váhu 640 kg, teď je to 690 kg. A každých 10 kg znamená časovou ztrátu přibližně tří desetin sekundy na jedno kolo.
V současnosti se za vše musí platit. Nové pohonné jednotky jsou těžší, vozy se jen s velkým úsilím vejdou do váhového limitu stanoveného pravidly, týmy se musí vypořádat s novými hybridními technologiemi. Na okraji zájmu zůstali jezdci. V nové situaci mají výhodu ti, kteří jsou menšího vzrůstu a jsou lehčí, to se nedá popřít.
A to není úplně spravedlivé. Myslím si, že úspěch v závodě má záviset na umění jezdce a rychlosti jeho reakcí, ne na jeho mírách. Když jsem byl mladý a začínal jsem svou jezdeckou kariéru, měl jsem potíže se stravou. Myslel jsem si, že můžu zhubnout tak, že stravu vyvrátím. Byl jsem jen samá kost a kůže. Byl bych nerad, kdyby si někdo ze současných jezdců zopakoval mé trápení. Možná k tomu nedojde, ale měli bychom dávat pozor.“
Piloti sezóny 2014 (foto: Scuderia Ferrari)
Aby dal svým slovům větší váhu, uvádí Coulthard i nové příklady špatného vlivu nových pravidel na jezdce F1.
„Před závodem v Bahrajnu se Jean-Eric Vergne přiznal, že kvůli svému hladovění musel navštívit nemocnici. Jenson Button vyloučil ze své stravy sacharidy. Adrian Sutil jel závod v Sakhiru bez nápoje v kokpitu.
Možná si někdo myslí, že jezdce F1 není třeba litovat, spí v pětihvězdičkových hotelech, dostávají nemalé peníze, ale netrpí jen jezdci, trpí celá F1. Náš oblíbený sport nesmí být takový.
Například takoví jezdci jako Lewis Hamilton a Nico Rosberg. Lewis letos ztratil významnou část své svalové hmoty, zdá se mi, že mají s Nicem stejnou váhu. Myslíte, že se jich problém netýká? Mýlíte se!
Váha se stala natolik významným faktorem, že když se jednomu z nich podaří těsně před závodem shodit ještě půl kila navíc, garantuje mu to převahu nad soupeřem, zejména v takovém závodě, jaký jsme viděli v Bahrajnu. Chceme, aby jezdci hladověli a potili se v saunách, aby získali náskok na svého soupeře?“
Co s tím? David Coulthard by zřejmě zvolil pomalejší přechod na nové technologie s ohledem na zdraví jezdců. Pomohla by i lepší pravidla.
„Podle mého názoru je potřebné pevně stanovit váhu vozu a jezdce, aby se všichni mohli podle toho orientovat. Mohl by to být nějaký průměrný ukazovatel, z kterého by mohly týmy vycházet. Měli bychom se vrátit k tomu, aby závody rozhodovalo jezdecké umění, ne váha účastníků.
Změny v pravidlech by měly být sportu na prospěch. Nechci říct, že celá koncepce F1 je chybná. Budoucnost automobilového průmyslu asi netkví jen v uhlovodíkovém palivu. Nové technologie zkrátka ještě nejsou dokonalé.
Lidé můžou mluvit o znečišťování ovzduší, o nových ekologických pohonech. Ale pokud budou muset jezdci hladovět až do polomrtva a pokud budou špičkové týmy ignorovat potenciálního mistra světa – Nica Hülkenberga – jen kvůli jeho váze, tak to znamená, že F1 má vážný problém.“
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.
Sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton se v lednu podruhé setkal s monopostem Ferrari F1, když si vyzkoušel jízdu s modelem roku 2023 na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya.
Lewis Hamilton, jak jistě všichni fanoušci F1NEWS.cz již vědí, přechází do Ferrari pro sezónu 2025 Formule 1, což vyvolává velkou pozornost veřejnosti. Jde o novou etapu jeho kariéry, kterou odstartuje Velká cena Austrálie od 14. do 16. března 2025.