Indická stáj sídlící v Silverstone je příjemným překvapením sezóny 2014 po velkých změnách v pravidlech. Se zlomkem rozpočtu velkých týmů momentálně v šampionátu okupuje druhé místo. Co dělá dobře?
Suverénní výkony podává Mercedes, na který zatím nikdo nemá, ale nejlepším týmem za ním je překvapivě Force India. Na záda se jí dívají i takoví velikáni, jako je mistrovský Red Bull, italské Ferrari či britské týmy McLaren a Williams.
Jistě, vozy VJM07 pohání nejlepší pohonná jednotka - Mercedes PU106A Hybrid. Jenže tu mají za zády i oba posledně jmenované týmy. Její rozpočet nedosahuje ani polovinu toho, co u špičkových stájí. Díky mexickým sponzorům, kteří během zimy přišli se Sergiem Pérezem, narost o 15 % na 100 milionů Eur (kolem 2,75 miliardy Kč). Vše navíc zvládá jen s 340 zaměstnanci, zatímco jejich počet u některých týmů přesahuje 7 stovek.
"Fungujeme tak, jak fungujeme. Máme ideální složení," uvádí skromně sportovní ředitel Otmar Szafnauer. Mnozí inženýři ve stejné továrně působí od dob Jordanu. Ta ve srovnání se špičkovým technologickým centrem McLarenu působí jako stará garáž. Vyznačuje se nedostatkem místa, a tak se mnoho dílů vyrábí mimo ní.
Force India je přesto efektivní. Již léta patří k lepším týmům středu pole a občas to natře některému z těch větších. Vznikla v říjnu 2007, když indický obchodník Vijay Mallya (společně s Michielem Molem) odkoupili za 90 milionů Eur tým Spyker F1.
Obrovská radost: Sergio Pérez s Force Indií VMJ07 dojíždí v Bahrajnu na třetím místěpřed Red Bullem Daniela Ricciarda (foto: Sahara Force India)
Již ve své druhé sezóně v roce 2009 dokázala vyhrát kvalifikaci - Giancarlo Fisichella před Velkou cenou Belgie. V závodě pak dojel po struhující bitvě o necelou sekundu za Kimim Räikkönen na Ferrari. Na rozdíl od stáje z Maranella kvůli omezeným financím jezdila bez KERSu, který mohl navýšit výkon motoru až o dalších 80 koní.
Ale zpět do současnosti. V Bahrajnu minulý týden skončil Pérez na pódiu a jeho týmový kolega Nico Hülkenberg projel cílem jako pátý, čímž indické stáji zajistil slušnou porci 25 bodů. "Třetí místo nám nebylo darováno, vyjeli jsme si ho vlastní silou," tvrdí Szafnauer.
Noční závod za umělého osvětlení jim přitom moc neseděl. Za většího horka by Force India byla ještě lepší. Teplota před startem spadla v poušti na 25 °C. "Pro nás to bylo špatné. Za horka na ostatní získáváme díky chlazení. Nemusíme otevírat v karosérii tolik otvorů."
Přitom do Bahrajnu toho moc nového nepřivezla. "K pokroku došlo díky tomu, že inženýři lépe porozuměli autu," vysvětluje Szafnauer a pochvaluje si přitom i své piloty: "V Nicovi a Sergiovi máme jednu z nejlepších jezdeckých dvojic v poli."
Když se k tomu přidala dobrá práce s pneumatikami, které u vozu VJM07 vykazovaly oproti ostatním nízkou degradaci, bylo možné zvolit o pět sekund rychlejší strategii a dojet si pro výborný výsledek.
Talentovaný Nico Hülkenberg u svých mechaniků (foto: Sahara Force India)
V čem je Force India dobráJejí konstruktérský tým učinil správná rozhodnutí. Filozofii má přitom pořád stejnou: přijít od začátku s dobrým vozem, protože v sezónním vývoji ve srovnání se špičkovými týmy trochu ztrácejí. "Nemůžeme si dovolit pokusy, které by nevyšly. My musíme trefit první ránou," řekl před časem technický ředitel Andy Green pro Auto Motor und Sport.
Nikterak se netají tím, že jsou dobří v kopírování cizích nápadů. Vybírají si to, co by mohlo nejlépe vyhovovat jejich vozu, a podle toho stanovují si priority. Mezi ně patří zejména minimální hmotnost, která je pravidly letos stanovena na 691 kg.
Zatímco si Sauber stěžuje, že má 20kg nadváhu, Force Indii se podařilo vyrobit velmi lehké šasi, díky kterému můžou rozmístit ještě 10kg závaží pro lepší jízdní vlastnosti. "Méně hmotnosti a více možnosti pro hrátky s vyvážením zaručuje dobré časy na kolo. Tohle je fyzika," uvádí Green.
Zřejmě slušný oddíl (foto: Sahara Force India)
Vývoj v průběhu sezóny - 15 bodů přítlaku a půl sekundy k dobru pro ČínuNezanedbává však ani další vývoj. Pro Čínu příští týden chytá nová křídla, podlahu, deflektory i zavěšení, což by jí papírově mělo přinést dalších 15 bodů přítlaku, lepší mechanickou přilnavost a až půl sekundy v časech na kolo. Ve výrobě musí být vždy o jednu velkou cenu napřed.
Do Kanady potom chystá nový balík chlazení, těsnější karosérii s menšími chladicími otvory. Doba potřebná k výrobě těchto dílů dosahuje 12 týdnů. Proč tak dlouho? "My musíme u našich dodavatelů vystát frontu a nemáme tolik peněz, co Red Bull, abychom si mohli v Austrálii hledat exkluzivní výbavu, jejíž dodání trvá osm týdnů," prozrazuje Szafnauer.
Je Force India momentálně nejlepším ze zákaznických týmů Mercedesu? "To záleží na vlastnostech okruhu, kdo je lepší - jestli my, McLaren nebo Williams." Pořadí v šampionátu konstruktérů však zatím vyznívá v její prospěch.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.
Alpine se znovu ocitá v chaosu, po rezignaci šéfa týmu přichází i dočasná výměna jezdců, kdy Jacka Doohana nahrazuje Franco Colapinto. Oficiálně jde o výměnu, neoficiálně o peníze, sponzory a rostoucí nejistotu kolem budoucnosti týmu ve Formuli 1.
Carlos Sainz po Velké ceně Miami ostře kritizoval tým Williams za chyby, kvůli kterým podle něj přišel o šanci na lepší výsledek. Nejvíc ho rozčílilo nedodržení týmových pokynů, špatná strategie a kolize s Hamiltonem těsně před cílem.
Lewis Hamilton a Ferrari poutali v Miami pozornost spíše negativně. Britův frustrovaný rádiový projev zastínil jeho výkon a otevřel otázky ohledně týmové strategie.
Spekulace o možném odchodu Maxe Verstappena z Red Bullu neutichají. Helmut Marko sice dříve nevyloučil, že by čtyřnásobný mistr světa mohl tým opustit, teď ale situaci vidí klidněji a věří, že jezdec zůstane až do roku 2026.
Lando Norris v podcastu zavzpomínal na dětství a zdůraznil, že klíčem k jeho úspěchu ve Formuli 1 byla přísná, ale podpůrná výchova s důrazem na disciplínu a hodnoty. Jeho láska k závodění začala u videoher, ale k výsledkům ho dovedla hlavně tvrdá práce a pokora.
Šéf McLarenu Andrea Stella ocenil Oscara Piastriho za mimořádnou vyzrálost a práci s pneumatikami, kterou podle něj zvládá jako ostřílený matador. Mladý Australan tak potvrzuje, že McLaren v něm našel klíčového muže pro budoucnost.