Letošní změna motorů Formuli 1 pomohla udržet ve vrcholné disciplíně motorsportu Renault i Mercedes. Příští rok se vrací Honda, o podobném kroku nyní vážně přemýšlí i BMW.
Renault v minulosti hrozil odchodem, pokud nedojde ke změně motorů, které již nepovažoval za relevantní pro vývoj silničních vozů. Atmosférické 2,4l V8 letos nahradila hybridní 1,6l V6 turba, na kterých se týmy nakonec dohodly po intervenci Ferrari, byť francouzský výrobce původně navrhoval řadové čtyřválce.
Mercedes nyní prozradil, že by z F1 zřejmě odešel, pokud by nebyla ochotná vzdát se archaických atmosférických osmiválců, které ji poháněly až do konce minulého roku. Letošní pohonné jednotky jsou až o 35 % efektivnější a místo 150 kg paliva si pro závod vystačí se 100 kg.
"Klíčovou změnou pro budoucnost je palivová ekonomie a efektivita a změna pravidel v F1 je popíchnutím vývoje tím správným směrem," řekl Thomas Weber, člen představenstva Daimler zodpovědný za výzkum a vývoj. "Těžce se mi při rozhovorech vysvětlovalo, proč používáme atmosférické motory."
"S novými pravidly můžu jasně přesvědčit dozorčí orgán, že F1 dělá přesně to, co potřebujeme: snižování objemu, přímé vstřikování, lehká konstrukce, palivová efektivita na nejvyšší úrovni, nové technologie a kombinace spalovacího motoru s hybridním e-motorem," uvádí Weber.
Renault i Mercedes by Formuli 1 nebýt změn v oblasti motorů zřejmě opustili(foto: Renault Sport F1)
Podle něj již dochází k přenosu technologií z nových F1 motorů do silničních vozů. Chválí "neuvěřitelné" výsledky, kterých konstruktéři v F1 za krátkou dobu dosáhli. Palivová účinnost již je na úrovni "40 % nebo výše," čímž překonává silniční naftové motory.
Tyto změny přilákaly zpět do F1 Hondu, která bude příští rok pohánět exkluzivně monoposty McLarenu, a v dalších sezónách případné další zájemce.
Chystá se návrat BMW?O návratu začalo po měsících popírání interně přemýšlet také vedení BMW. Giancarlo Minardi informuje o tom, že na květnovém zasedání bude správní rada této německé automobilky vyhodnocovat návrat do F1 možná již od roku 2015. Dočkáme se již příští rok pěti výrobců pohonných jednotek?
BMW začíná nová F1 lákat (foto: BMW Motorsport)
Nápad by chtěl údajně prosadit Steven Althaus, ředitel managementu značky BMW a marketingových služeb skupiny BMW. Minardi si navíc všiml neustálé přítomností techniků BMW během předsezónních testů i jejich návštěvy prvních závodů. Ti podle něj sbírali důležité informace pro automobilku.
"Příchod německé automobily by mohl být pro F1 závanem čerstvého vzduchu jak z technického, tak i z ekonomického hlediska. Mohla by pomoci týmům, které se momentálně trápí. Pokud se zájem BMW potvrdí, bude to odpovědí na technické změny a potvrzením toho, že F1 stále zůstává vrcholným ztvárněním světového motorsportu," uvádí Minardi.
Pod článekem si můžete prohlédnout zajímavou fotogalerii F1 motorů BMW.
Red Bull plánuje požádat Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) o výjimku, která by umožnila jednomu z jejich jezdců, jenž ještě nedosáhl věku 18 let, získat superlicenci a účastnit se závodů Formule 1.
Lewis Hamilton po druhém tréninku na Velké ceně Austrálie překvapil fanoušky, když prozradil svou předpověď ohledně pole position.
Generální ředitel F1 Stefano Domenicali zamíří po úvodní Velké ceně Austrálie do Thajska, aby jednal s organizátory, kteří doufají, že se jim podaří uspořádat závod v ulicích hlavního města Bangkoku.
Integrace Carlose Sainze do týmu Williams probíhá hladce. James Vowles, šéf týmu, popisuje Španěla jako „bojovník poslaný z nebe“ díky jeho pracovní morálce, která skvěle zapadá do hodnot týmu.
Juki Cunoda se podělil o překvapivý moment, kdy mu Red Bull oznámil, že prohrál v závodě o post týmového kolegy Maxe Verstappena s Liamem Lawsonem.
Fernando Alonso po úvodních trénincích v Melbourne k Australské Grand Prix 2025 vyjádřil svou frustraci vůči mediálním rozhovorům a rozhodl se zcela vynechat komentáře. Po prvním tréninku, kde skončil na 8. místě, a po druhém, ve kterém klesl na 13. pozici, jasně odmítl jakékoliv rozhovory s novináři.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.