Prezident Ferrari Luca di Montezemolo se nemohl dívat na trápení svého týmu v průběhu Velké ceny Bahrajnu. Místo útoku na vítězství a letošní titul se plahočili na konci bodované desítky, proto 12 kol před koncem závodu odletěl domů.
Ferrari po drahé a časově náročné modernizaci koncem minulé sezóny začalo pět využívat svůj aerodynamický tunel v Maranellu, letos je však po technických změnách v pravidlech slabinou jejich nová hybridní pohonná jednotka. A místo ohlášeného útoku na titul opět přichází z počáteční výkonnosti hořké zklamání. "Pozorovat takové Ferrari je bolestivé," hlesl v Bahrajnu Montezemolo.
Již dříve letošní Formuli 1 nazval "jízdou taxíků" či "Formulí 1 nudy." Stěžoval si na palivová omezení, která jsou podle něj nepochopitelná a vedou k nudnému závodění. Včerejší Velká cena Bahrajnu na jindy nezáživném okruhu ale měla k nudě velmi daleko.
V jejím průběhu jsme mohli pozorovat spoustu předjížděcích manévrů s tím, jak týmy volily odlišné strategie, nápaditěji při útočení využívali pokročilé systémy pro rekuperaci energie (ERS). DRS byl silným nástrojem, ale nikoliv jediným, který umožňoval předjíždění. Klesající teploty ovlivňovaly chování pneumatik a odměňovaly týmy s jejich nižší degradací.
Nico Rosberg ve svém nejrychlejším kole v průběhu závodu zaostal o pouhých 59 tisícin za loňským rekordem Sebastiana Vettela, Felipe Massa se po cílové rovince řítil rychlostí 335,7 km/hod a překonal v Bahrajnu svůj rekord z minulé sezóny o 21,5 km/h - a to jsme teprve ve třetím závodu z 19. S tím, jak stoupá porozumění týmů novým - o 49 kg těžším vozům - můžeme očekávat další zrychlování - podle některých odborníků až o 4 sekundy na kolo.
Poslední mistr světa Ferrari - Kimi Räikkönen - v Bahrajnu vybojoval pouhý bod(foto: Scuderia Ferrari)
Bolestivou skutečností však je to, že Ferrari opravdu na čele po celý víkend nebojovalo. Bahrajn odhalil slabiny nového vozu F14 T: bídnou trakci na výjezdu z pomalých zatáček, nízké maximální rychlosti na rovinkách a vysokou degradaci pneumatik.
Mistři světa za volanty rudých monopostů - Fernando Alonso a Kimi Räikkönen - kvůli tomu ztráceli a skončili až na 9. a 10. místě. Nedokázali přitom držet krok nejen s Mercedesy, které momentálně jezdí vlastní ligu, ale ani s vozy Red Bullu, Williamsu či Force Indie, jejíž rozpočet činí zlomek toho, co má k dispozici Ferrari. Nico Hülkenberg, kterého Ferrari loni odmítlo, je nyní v šampionátu jezdců před Fernandem Alonsem, a týmu mezi konstruktéry náleží až páté místo.
"Ferrari v takové kondici rád nevidím. Lidé od motorů musí v továrně udělat v kvalitě obrovský pokrok. V tomto závodě jsem toho moc neočekával, přesto jsem si myslel, že dokážeme o něco více než tohle. Pozorovat tak pomalé Ferrari na rovinkách je velmi bolestivé," uvedl včera naštvaný Montezemolo při svém odletu pro italské novináře.
Výkony Ferrari byly moc i na prezidenta Lucu di Montezemola, z Bahrajnu odletěl ještěpřed skončením velké ceny (foto: Scuderia Ferrari)
Do Bahrajnu dorazil kvůli tomu, aby se setkal s Berniem Ecclestonem a prezidentem FIA Jeanem Todtem, s nimiž chtěl prodiskutovat případné změny v průběhu sezóny, které by podle něj zlepšily podívanou.
Todt však byl v jednáních neoblomný - a kromě zvýšení hlučnosti nových motorů se o dalších změnách bavit odmítal: "Tohle není banánová republika, kdy se někdo objeví a řekne: 'Pojďme to změnit.' Pokud chcete změny, musíme to udělat prostřednictvím rámce pravidel," uvedl po vzájemných rozhovorech.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.