FIA již před 7 lety věděla, že zvuk V6 turbomotorů nebude přitažlivý

FIA
FIA, foto: FIA
iM2 27. března 2014 12:01
Sdílej:

Od Velké ceny Austrálie se vedlo už hodně debat o zvuku nových šestiválcových přeplňovaných pohonných jednotek. Není nijak překvapující, že ze strany mnoha fanoušků jsme mohli číst negativní ohlasy.

Zvuk nových agregátů je totiž v TV i při přímé jízdě na rovince dost jiný než to, na jsme byli zvyklí. Naopak od lidí, kteří měli možnost vidět nová auta na živo, jak akcelerují z nějaké zatáčky a řadí vyšší rychlostní stupně, můžeme slyšet chválu. Ron Walker, šéf závodu F1 v Melbourne, byl vždy kontroverzní osobou, a tak se i teď ihned zapojil do debat s tím, že nedostal show, za kterou platí nemalé peníze.

Fascinující je, že FIA již před sedmi lety zvažovala, jestli nebude zvuk nových pohonných jednotek problémem. V červnu 2007 FIA vydala dokument nazvaný “Formule 1 2011: Rámec předpisů pro pohonné jednotky” s podtitulem “Zápisky ze setkání Formula One Manufacturers’ Advisory Committee, červen 2007."

Tento dokument schválil tehdejší šéf FIA, Max Mosley, a připravili ho poradci FIA, Tony Purnell a Peter Wright. Byly v něm zásady, které vedly k novým pravidlům, které nakonec přišly na scénu o tři roky později než bylo původně zamýšleno.

Ačkoliv pak přišlo ještě mnoho dalších dokumentů, tak většina (ne vše) z výše zmíněné zprávy bylo přetransformováno do pravidel pro sezonu 2014, která odsouhlasil následovník Maxe Mosleyho u FIA, Jean Todt. 

V roce 2007 byl v čele FIA Max Mosley

Purnell a Wright si ale byli dobře vědomi toho, že by se mělo myslet i na fanoušky, když ve zprávě napsali: "Největším omezením bude vyvarování se zničení emoční přitažlivosti Formule 1 pro její fanouškovskou základnu. Zvláště technický úžas F1 a čistá rychlost musejí být zachovány." 

Co se zvuku týče, tak o tehdy ještě zamýšlených 2,2 litrových V6 motorech napsali: "Zvuk vysokých otáček bude nahrazen něčím, co neznáme, ale bude to tišší. Pohled je takový, že je třeba uvážit riziko vyplývající z tohoto nového hluku, který může být neatraktivní. Tišší auta jsou 100% v souladu s požadavky na životní prostředí. Unikátní a sofistikované pohonné jednotky budou dělat dramatický, možná ale hodně odlišný zvuk."

Je tedy poměrně zvláštní si takto zpětně přečíst, že se obecně vědělo, jak to se zvukem asi dopadne, ale řešení tohoto problému se nyní pro rok 2015 hledá.

Témata:
Stalo se
Novinky
Günther Steiner

Předpověď Günthera Steinera. Verstappen se letos šampionem nestane

Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.

Novinky
Nový prezident FIA Mohamed ben Sulajem

Nová pravidla neznají bratra: FIA může trestat jezdce nejen za politické výroky

Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.

Novinky
Carlos Sainz s Ferrari SF-23 v Belgii

F1 2025: Nová technická směrnice FIA pro flexi křídla je připravena

V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.

Novinky
Lewis Hamitlon při testech v Barceloně (2025)

Ferrari udělá něco "bezprecedentního" pro příští test Lewise Hamiltona v Barceloně

Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.