Ferrari má pro Malajsii vytčený jasný cíl: udržet spolehlivost z Austrálie, ale za lepší efektivity - ať už jde o motor či aerodynamiku. Vůz F14 T nabízí větší potenciál pro zlepšování než předchozí monoposty Scuderie.
V Melbourne dojeli Fernando Alonso a Kimi Räikkönen na pátém, resp. osmém místě, po diskvalifikaci Daniela Ricciarda si o jednu příčku polepšili a dohromady tak získali 18 bodů. Spokojeni ale byli pouze spolehlivostí, z rychlosti jejich vozu byli velmi zklamaní.
Technický ředitel James Allison označil jejich výkonnost dokonce za "nepřijatelnou." Zástupce hlavního designéra Simone Resta nyní na minulé velké ceně hledá pozitiva: "Naše spolehlivost byla dobrá, totéž platilo u pohonného ústrojí nejen u Scuderie, ale také u našich zákaznických týmů."
"Dalším pozitivním hlediskem, které se objevilo během víkendu v Melbourne, je dobrá výkonnost vozu F14 T při průjezdu zatáčkami. Také jsme však viděli, že nám schází trocha maximální rychlosti, což ztížilo předjíždění ostatních vozů na dráze," přiznává Resta. V Malajsii to ale díky odlišné charakteristice okruhu bude podle něj lepší.
"Sepang je velmi odlišnou tratí, protože obsahuje mnoho rychlých zatáček. To znamená, že klíčovým faktorem jako vždy bude aerodynamika. Můžeme si být jisti také vysokými teplotami, proto budou důležité chlazení a spolehlivost. Dalším hlediskem víkendu bude přizpůsobení auta novým pneumatikám, které na tuto trať přivezlo Pirelli," pokračuje zástupce hlavního designéra.
Ferrari v Austrálii na rovinkách scházela rychlost, jeho piloti proto nedokázali předjíždět pomalejší vozy (foto: Scuderia Ferrari)
Cíl je proto zřejmý: udržet spolehlivost a zlepšit efektivitu: "Spolehlivost je pro nás vždy tím nejdůležitějším faktorem: bez spolehlivého auta nemůžete vyhrávat tituly. Efektivita se dotýká všech oblastí vozu počínaje motorem a pohonnou jednotkou jako celkem. U ní to znamená dostat více výkonu ze stejného množství paliva.
Stejný koncept můžeme aplikovat také na ostatní oblasti, jako je aerodynamika, kde efektivita znamená nalezení většího přítlaku při menším odporu. Vždy se snažíme splnit stejný cíl s menší námahou.
Očividně má větší možnosti vývoje než naše vozy z minulých několika sezón, což je dobrou zprávou. Během závodního víkendu se ale můžeme pokusit dostat maximum pouze z toho, s čím musíme na dané trati pracovat, a v Malajsii a poté o týden později v Bahrajnu, se budeme dále posouvat kupředu," dodává Resta.
Video: Ferrari o efektivitě a aerodynamickém vývoji vozu (anglicky, zdroj: Scuderia Ferrari)
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.
Ferrari nezvládlo kvalifikaci na domácí půdě v Imole a do závěrečné části se nedostal ani jeden jezdců. Zklamaný Leclerc připustil, že „zázraky dělat neumí“, a slabý výkon vozu SF-25 znovu vyvolal pochybnosti o jeho konkurenceschopnosti.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.