Bývalý šéf týmů Benetton a Renault Flavio Briatore je velmi nespokojen s tím, že nové vozy F1 jsou pomalejší a jezdci nemůžou předjíždět naplno kvůli hlídání spotřeby paliva.
Flavio, co se stalo v prvním závodě sezony?Flavio Briatore (FB): „Není možné nabízet lidem něco takového, co se odehrálo v neděli. To znamená, že si nevážíme diváky, kteří si zaplatili, aby shlédli souboje přímo na tribunách nebo na svých televizních obrazovkách a zapomínáme na minulost nejhezčího sportu na světě. Stojím za názory diváků, také nechápu, proč jezdci neútočili, proč se musí šetřit palivo a proč si dobří jezdci víc nehájili své pozice. Je to nesrozumitelná podívaná, která si zasluhuje rozhořčení.“
Automobilky podpořily přechod na nová pravidla…FB: „Jistě, firmy odevzdaly údaje svým inženýrům, kteří jsou k fanouškům a závodní podívané nevšímaví. Přijata jsou taková pravidla, o kterých je lépe nepřemýšlet. Výsledek je příšerný.“
Ale ve střednědobé perspektivě tahle F1 pomůže při výrobě sériových automobilů, protože odpovídá ekologickým požadavkům, drží krok s dobou…FB: „To jsou sice správné argumenty, ale nesmíme zapomínat, že v F1 je hlavní bezprostřední soupeření jezdců. Nutit jezdce jezdit pomaleji protiřečí zdravému rozumu. To je jako zavést ve fotbalu pravidlo, že na mistrovství světa se Ronaldo nemůže dotknout míče víc, než desetkrát za jeden poločas.“
F1 se stala drahým sportem, začaly rozhovory o omezení rozpočtů…FB: „Zdůrazňuju – to je nesmysl. Můžu prozradit, že když byl na čele FOTA Montezemolo a já jsem byl zodpovědný za ekonomické záležitosti, také jsme naráželi na problém ohraničení nákladů. Vzhledem na probíhající krizi je nesmyslem uvažovat o 200 milionech, úplně stačí 100 milionů. Nezapomínejme, že 30 procentům týmů hrozí, že nedokončí sezonu.“
Mnohým fanouškům se nová F1 nelíbí…FB: „Když se v blízké budoucnosti v F1 nic nezmění, šampionát ztratí část obecenstva. Přečtěte si komentáře na webu - Velká cena Austrálie se nelíbila. Nová F1 přišla velmi rychle, nebyl čas na důkladné testování. Výsledkem bylo, že už na začátku závodu museli dva mistři světa – Hamilton a Vettel – vzdát boj. To je nepřípustné.“
Nový směr Formule 1 se Flaviovi Briatoremu nelíbí (foto: Daimler AG)
Co se dá dělat. Dá se nějakým způsobem změnit průběh závodu? FB: „Měl by se zrušit limit spotřeby 100 kg paliva na jeden závod. Když můžou jezdci použít v závodě jen 100 kg paliva, nikdo nepojede na maximum.“
Čí je to vina?FB: „Problém je, že moc v týmech převzali inženýři, to oni spotřebují víc, než jaké jsou možnosti, bez ohledu na omezení rozpočtu a přání fanoušků. Souhlasím se zavedením hybridních technologií do F1, ale změny měly být postupné, třeba v průběhu pěti let. Teď přišly najednou, musí se prověřit a kontrolovat, to přináší zmatek.“
Jaká by byla ideální varianta? FB: „Teď řeknu něco divného. Vezměme deset nejlepších jezdců a posaďme je do stejných vozů kategorie GP2, přemalovaných do barev F1 a dostaneme úžasnou podívanou, všichni budou spokojení. Začínám se obávat, že i Velká cena Malajsie se ukáže být stejně depresivní, jako ta v Austrálli.“
Kdo zvítězí v Malajsii a kdo získá titul?FB: „Letos bude dominovat Mercedes. Renault se rychle vrátí mezi nejlepší, to samé platí o Red Bullu, kde se skvěle předvedl Daniel Ricciardo. Mezi nimi bude i Ferrari – aspoň v to doufám…“
James Oakes opouští pozici šéfa týmu Alpine F1 po pouhých šesti závodech sezony 2025. Jeho nečekaný odchod naznačuje, že tým se i nadále potýká s problémy, a to jak na trati, tak v zákulisí vedení.
Lewis Hamilton v reakci na své emotivní rádiové výstupy během závodů vysvětlil, že nejde o známku frustrace, ale důkaz, že v sobě stále má vášeň a odhodlání vítězit. Podle něj právě tyto spontánní reakce ukazují, že i po letech v šampionátu mu na výsledcích záleží stejně intenzivně jako na začátku kariéry.
Před Velkou cenou Miami se jezdci představili v netradičním průvodu, kde místo běžných vozů usedli do plně pojízdných formulí postavených z LEGO kostek. Hravá kombinace motorsportu a ikonické stavebnice nadchla fanoušky i média a stylově odstartovala závodní víkend.
Tým Andrey Stelly vstupoval do nové sezóny s tlakem šampiona – a s otázkou, zda si postavení lídra udrží.
Tým Alpine podle zákulisních informací řeší možnou jezdeckou rošádu – hned po nadcházející Velké ceně Emilia Romagna by mohl Jacka Doohana nahradit argentinský talent Franco Colapinto.
Lewis Hamilton znovu neudržel emoce za volantem. Ve Velké ceně Miami si během závodu ostře vyjel do svého inženýra a další napjatá komunikace u Ferrari nenechala nikoho na pochybách, že atmosféra v týmu je vše jen ne klidná. Po závodě ale britský jezdec otočil: „Nemyslel jsem to vážně.“
Australský talent Oscar Piastri si v Miami připsal třetí vítězství v řadě a potvrdil skvělou formu, když opět předvedl suverénní výkon a nenechal nikoho na pochybách, kdo momentálně udává tempo ve Formuli 1.
Kvalifikace na Velkou cenu Miami skončila pro Ferrari fiaskem. Charles Leclerc obsadil až osmé místo, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil dokonce dvanáctý. „Byl jsem spokojený se svým kolem, ale výsledek je zklamáním. Prostě nejsme dost rychlí,“ hodnotil Leclerc situaci otevřeně.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Miami jako čerstvý otec, ale na trati nijak nepolevil. Po narození dcery Lily si bez zaváhání dojel pro pole position a dal jasnou odpověď na debaty, zda ho otcovství může zpomalit.
Max Verstappen ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Miami 2025 a zajistil si start z prvního místa. Nizozemský jezdec Red Bullu stanovil nový traťový rekord a po závodě mluvil o hledání limitů. Lewis Hamilton z Ferrari označil svou kvalifikaci za zklamání, Lando Norris se smířil s druhým místem a Andrea Kimi Antonelli ocenil svůj návrat po sprintu. Ferrari zůstává pozadu a šéf týmu Frederic Vasseur přiznal chyby.
Max Verstappen si v Miami zajistil pole position, když porazil McLareny i přes tlak po neúspěšném sprintu. Lando Norris chyboval v zatáčce 17, což ho stálo první místo, a Kimi Antonelli překvapil třetím místem; Lewis Hamilton do Q3 nepostoupil.
Andrea Kimi Antonelli měl sprint v Miami rozjetý nadějně, ale místo senzace přišlo tvrdé probuzení. Po startu z pole position rychle ztratil vedení a nakonec dojel až čtvrtý. V čele se mezitím přetahovali piloti McLarenu – Oscar Piastri a Lando Norris, který si nakonec dojel pro vítězství. tragédii prožil i tým Ferrari.