Bývalý šéf týmů Benetton a Renault Flavio Briatore je velmi nespokojen s tím, že nové vozy F1 jsou pomalejší a jezdci nemůžou předjíždět naplno kvůli hlídání spotřeby paliva.
Flavio, co se stalo v prvním závodě sezony?Flavio Briatore (FB): „Není možné nabízet lidem něco takového, co se odehrálo v neděli. To znamená, že si nevážíme diváky, kteří si zaplatili, aby shlédli souboje přímo na tribunách nebo na svých televizních obrazovkách a zapomínáme na minulost nejhezčího sportu na světě. Stojím za názory diváků, také nechápu, proč jezdci neútočili, proč se musí šetřit palivo a proč si dobří jezdci víc nehájili své pozice. Je to nesrozumitelná podívaná, která si zasluhuje rozhořčení.“
Automobilky podpořily přechod na nová pravidla…FB: „Jistě, firmy odevzdaly údaje svým inženýrům, kteří jsou k fanouškům a závodní podívané nevšímaví. Přijata jsou taková pravidla, o kterých je lépe nepřemýšlet. Výsledek je příšerný.“
Ale ve střednědobé perspektivě tahle F1 pomůže při výrobě sériových automobilů, protože odpovídá ekologickým požadavkům, drží krok s dobou…FB: „To jsou sice správné argumenty, ale nesmíme zapomínat, že v F1 je hlavní bezprostřední soupeření jezdců. Nutit jezdce jezdit pomaleji protiřečí zdravému rozumu. To je jako zavést ve fotbalu pravidlo, že na mistrovství světa se Ronaldo nemůže dotknout míče víc, než desetkrát za jeden poločas.“
F1 se stala drahým sportem, začaly rozhovory o omezení rozpočtů…FB: „Zdůrazňuju – to je nesmysl. Můžu prozradit, že když byl na čele FOTA Montezemolo a já jsem byl zodpovědný za ekonomické záležitosti, také jsme naráželi na problém ohraničení nákladů. Vzhledem na probíhající krizi je nesmyslem uvažovat o 200 milionech, úplně stačí 100 milionů. Nezapomínejme, že 30 procentům týmů hrozí, že nedokončí sezonu.“
Mnohým fanouškům se nová F1 nelíbí…FB: „Když se v blízké budoucnosti v F1 nic nezmění, šampionát ztratí část obecenstva. Přečtěte si komentáře na webu - Velká cena Austrálie se nelíbila. Nová F1 přišla velmi rychle, nebyl čas na důkladné testování. Výsledkem bylo, že už na začátku závodu museli dva mistři světa – Hamilton a Vettel – vzdát boj. To je nepřípustné.“
Nový směr Formule 1 se Flaviovi Briatoremu nelíbí (foto: Daimler AG)
Co se dá dělat. Dá se nějakým způsobem změnit průběh závodu? FB: „Měl by se zrušit limit spotřeby 100 kg paliva na jeden závod. Když můžou jezdci použít v závodě jen 100 kg paliva, nikdo nepojede na maximum.“
Čí je to vina?FB: „Problém je, že moc v týmech převzali inženýři, to oni spotřebují víc, než jaké jsou možnosti, bez ohledu na omezení rozpočtu a přání fanoušků. Souhlasím se zavedením hybridních technologií do F1, ale změny měly být postupné, třeba v průběhu pěti let. Teď přišly najednou, musí se prověřit a kontrolovat, to přináší zmatek.“
Jaká by byla ideální varianta? FB: „Teď řeknu něco divného. Vezměme deset nejlepších jezdců a posaďme je do stejných vozů kategorie GP2, přemalovaných do barev F1 a dostaneme úžasnou podívanou, všichni budou spokojení. Začínám se obávat, že i Velká cena Malajsie se ukáže být stejně depresivní, jako ta v Austrálli.“
Kdo zvítězí v Malajsii a kdo získá titul?FB: „Letos bude dominovat Mercedes. Renault se rychle vrátí mezi nejlepší, to samé platí o Red Bullu, kde se skvěle předvedl Daniel Ricciardo. Mezi nimi bude i Ferrari – aspoň v to doufám…“
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.