Bývalý šéf týmů Benetton a Renault Flavio Briatore je velmi nespokojen s tím, že nové vozy F1 jsou pomalejší a jezdci nemůžou předjíždět naplno kvůli hlídání spotřeby paliva.
Flavio, co se stalo v prvním závodě sezony?Flavio Briatore (FB): „Není možné nabízet lidem něco takového, co se odehrálo v neděli. To znamená, že si nevážíme diváky, kteří si zaplatili, aby shlédli souboje přímo na tribunách nebo na svých televizních obrazovkách a zapomínáme na minulost nejhezčího sportu na světě. Stojím za názory diváků, také nechápu, proč jezdci neútočili, proč se musí šetřit palivo a proč si dobří jezdci víc nehájili své pozice. Je to nesrozumitelná podívaná, která si zasluhuje rozhořčení.“
Automobilky podpořily přechod na nová pravidla…FB: „Jistě, firmy odevzdaly údaje svým inženýrům, kteří jsou k fanouškům a závodní podívané nevšímaví. Přijata jsou taková pravidla, o kterých je lépe nepřemýšlet. Výsledek je příšerný.“
Ale ve střednědobé perspektivě tahle F1 pomůže při výrobě sériových automobilů, protože odpovídá ekologickým požadavkům, drží krok s dobou…FB: „To jsou sice správné argumenty, ale nesmíme zapomínat, že v F1 je hlavní bezprostřední soupeření jezdců. Nutit jezdce jezdit pomaleji protiřečí zdravému rozumu. To je jako zavést ve fotbalu pravidlo, že na mistrovství světa se Ronaldo nemůže dotknout míče víc, než desetkrát za jeden poločas.“
F1 se stala drahým sportem, začaly rozhovory o omezení rozpočtů…FB: „Zdůrazňuju – to je nesmysl. Můžu prozradit, že když byl na čele FOTA Montezemolo a já jsem byl zodpovědný za ekonomické záležitosti, také jsme naráželi na problém ohraničení nákladů. Vzhledem na probíhající krizi je nesmyslem uvažovat o 200 milionech, úplně stačí 100 milionů. Nezapomínejme, že 30 procentům týmů hrozí, že nedokončí sezonu.“
Mnohým fanouškům se nová F1 nelíbí…FB: „Když se v blízké budoucnosti v F1 nic nezmění, šampionát ztratí část obecenstva. Přečtěte si komentáře na webu - Velká cena Austrálie se nelíbila. Nová F1 přišla velmi rychle, nebyl čas na důkladné testování. Výsledkem bylo, že už na začátku závodu museli dva mistři světa – Hamilton a Vettel – vzdát boj. To je nepřípustné.“
Nový směr Formule 1 se Flaviovi Briatoremu nelíbí (foto: Daimler AG)
Co se dá dělat. Dá se nějakým způsobem změnit průběh závodu? FB: „Měl by se zrušit limit spotřeby 100 kg paliva na jeden závod. Když můžou jezdci použít v závodě jen 100 kg paliva, nikdo nepojede na maximum.“
Čí je to vina?FB: „Problém je, že moc v týmech převzali inženýři, to oni spotřebují víc, než jaké jsou možnosti, bez ohledu na omezení rozpočtu a přání fanoušků. Souhlasím se zavedením hybridních technologií do F1, ale změny měly být postupné, třeba v průběhu pěti let. Teď přišly najednou, musí se prověřit a kontrolovat, to přináší zmatek.“
Jaká by byla ideální varianta? FB: „Teď řeknu něco divného. Vezměme deset nejlepších jezdců a posaďme je do stejných vozů kategorie GP2, přemalovaných do barev F1 a dostaneme úžasnou podívanou, všichni budou spokojení. Začínám se obávat, že i Velká cena Malajsie se ukáže být stejně depresivní, jako ta v Austrálli.“
Kdo zvítězí v Malajsii a kdo získá titul?FB: „Letos bude dominovat Mercedes. Renault se rychle vrátí mezi nejlepší, to samé platí o Red Bullu, kde se skvěle předvedl Daniel Ricciardo. Mezi nimi bude i Ferrari – aspoň v to doufám…“
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.
Aston Martin v neděli představil svůj nový monopost AMR25 včetně hlavních inovací na svém na autě. Předsezónní představení monopostů obvykle odhalují jen minimální detaily o technických novinkách, přičemž skutečné změny jsou většinou známé až během předsezónních testů.
Carlos Sainz se připojil k George Russellovi jako jeden z mála aktivních jezdců F1, kteří se podílejí na vedení organizace hájící zájmy pilotů.
Lewis Hamilton stojí před jednou z největších výzev kariéry – uspět ve Ferrari, kde mnoho legend na titul nedosáhlo. Sedminásobný šampion si uvědomuje náročnost adaptace a s respektem vzhlíží k těm, kteří to zkusili před ním.
George Russell věří, že Mercedes zahájí nadcházející sezónu silněji než v minulých letech a vyhne se problémům, které tým sužovaly u jejich vozů.