Z Austrálie odjíždějí piloti Ferrari nespokojeni. Celkem získali osmnáct bodů, ztráta na Mercedes je však podle nich příliš velká a v Maranellu na tom nyní hodlají pracovat.
"S naší výkonností nejsme spokojeni. Nebyl jsem schopen dohnat McLaren a Kimi (Räikkönen) jel mezi dvěma Toro Rosso a to tu před rokem vyhrál závod! Na druhou stranu je to teprve první velká cena a nemůžeme šílet z toho, co jsme při ní viděli," uvedl Fernando Alonso. Vidí však i pozitivní stránku věci: oba vozy dojely závod a pochvaluje si také zastávky v boxech.
A navíc ačkoliv prý mají Stříbrné šípy nejsilější auto, cíl viděl jen jeden z nich. "Mercedes vypadal silně už v předsezónních testech a v Austrálii zaslouženě vyhráli. Mají náskok na všechny a my se musíme pokusit tu ztrátu zmenšit. Musíme být klidní a příště být lepší. Musíme pochopit, kde se musíme zlepšit a zaměřit se na oblasti, ve kterých vypadáme silně," dodává Španěl, který po diskfalifikaci Ricciarda získal 12 bodů za čtvrté místo.
Jeho týmový kolega Kimi Räikkönen se z osmé posunul na sedmou příčku, ale jeho návrat do Ferrari pro něj rozhodně nebyl jednoduchý. Během závodu jej například 2x předjel Valtteri Bottas a často jsme mohli vidět probrzdění.
Ferrari v Austrálii předvedlo nejrychlejší zastávky v boxech (foto: Scuderia Ferrari)
"Brzdy jsou v pořádku, ale na začátku závodu jsme měli menší problém. Potíží však bylo opotřebení předních pneumatik. Když se to stane, ztratíte přilnavost na předku, lehce pak probrzdíte a vůz je nedotáčivý - to byla hlavní potíž. Nebylo to o brzdách, ale spíš kombinace více faktorů. Někdy je to zkrátka náročné," vysvětluje Räikkönen.
"Bohužel nejsme v nejjednodušší situaci, ale jsem si jistý, že najdeme řešení. Není to poprvé, kdy něco takového zažívám a my se tím prokoušeme. Je mi jedno, jestli to potrvá třeba týdny nebo měsíce," protože zlepšení prý nepřijde přes noc. Také on navíc vidí i pozitiva.
"Když vezmeme v úvahu, jak náročné to bylo, stále jsme získali body. Není to sice to, čeho jsme chtěli dosáhnout, ale mohlo to dopadnout hůř. Jsem si jistý, že se to teď může jen zlepšit. Pokud bychom měli víkend bez jakýchkoliv problémů a závod proběhl bez potíží, jsem si jistý, že bychom byli silnější."
"V Austrálii to dopadlo takto a doufejme, že většinu nedostatků do dalšího závodu vyřešíme. Ten závod jsem si sice příliš neužil a nebyli jsme silní, jak bychom chtěli, ale celkově jsme se dost věcí přiučili a snad to bez potíží a chyb bude lepší," zhodnotil úvodní závod sezóny Fin.
Oscar Piastri v Imole získal pole position před Maxem Verstappenem, který zaostal o pouhých 0,034 sekundy, zatímco George Russell skončil třetí. Naopak Ferrari a Mercedes nečekaně nepostoupily do Q3, kvalifikaci přerušily nehody Yukiho Tsunody a Franca Colapinta.
Lando Norris završil tréninkovou dominanci McLarenu na okruhu v Imole, když si v sobotní třetí volné jízdě pro Velkou cenu Emilia-Romagna připsal nejrychlejší čas. Britský jezdec tím navázal na výkony svého týmového kolegy Oscara Piastriho z předchozích dvou tréninků.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.