Pilot McLarenu Kevin Magnussen v neděli prožil hvězdný debut. Hovoří o tom, jaká byla Velká cena Austrálie z jeho pohledu, jak moc musel šetřit palivo a proč v závěru nedokázal předjet Daniela Ricciarda s Red Bullem.
McLaren v Austrálii získal více, než původně očekával: Kevin Magnussen dojel na třetím místě, Jenson Button na čtvrtém. Po diskvalifikaci Ricciarda za překračování limitu průtoku paliva (více zde) se ale oba dodatečně posunuli na pódium.
"Auto bylo mnohem lepší, než kdykoliv předtím. Musíme pokračovat v jeho zlepšování. V závodě jsem měl přesně to, co jsem potřeboval," pochvaloval si Magnussen, jenž hned ve svém prvním závodě v F1 získal 18 bodů a se svým týmem vede šampionát - debut jako ze snu.
"Nico mi říkal: 'Kámo, jsi třetí!' Nemůžu tomu uvěřit. Není to vítězství, ale vnímám to tak, protože tým vychází z loňské těžké sezóny a opravdu se chtěli vrátit zpět a během zimy tak tvrdě pracovali - a navíc s nováčkem, který neměl zkušenosti.
Jsem si jistý, že to pro ně bylo těžké, ale odvedli tak dobrou práci, zařídili, abych se opravdu cítil jako doma, abych byl se vším spokojený. Jo, těžko bych si mohl přát více," pokračuje mladý Dán, jehož otec Jan v neděli v Austrálii chyběl, protože závodil na opačném konci světa.
Radost McLarenu po dojezdu do cíle Velké ceny Austrálie (foto: McLaren Mercedes)
Start se mu ale moc nepovedl, svůj vůz rozvlnil a málem nad ním ztratil v důsledku vysokého krouticího momentu kontrolu. "Jo, bylo to hodně děsivé. Byl to okamžik, kdy jsem o to málem přišel. Příliš rychle jsem šlápl na plyn, auto se pohnulo vlevo, ale naštěstí jsem tu situaci přežil. Pak už to bylo fajn."
Kevin v závěru stahoval dokonce druhého Ricciarda, ale k předjetí nedošlo a Red Bull mu zase poodjel. Čím to? "Myslím, že jsme s Danem měli hodně podobnou rychlost, s motorem můžete ale dělat některé věci, vyzkoušet to a po několik kol na to zatlačit. Pak ale musíte ubrat, protože musíte opět sbírat energii.
A také šetříte palivo, na několik kol přestanete a pak znovu začnete, musíte více dohánět. Myslím, že to je zvenčí důležité, protože to vytváří příležitosti pro předjetí, ale zkrátka to nestačilo. Neměl jsem dostatek rychlosti na to, abych se před Dana dostal."
Se svým McLarenem v průběhu Velké ceny neměl problémy. "Ne, s vozem jsme nezažívali žádné potíže. Opravdu jsme nevěděli, co očekávat, ale naštěstí se neobjevilo opravdu nic, co bychom nemohli zvládnout, takže týmu a Mercedesu k poskytnutí tak spolehlivé pohonné jednotky gratuluji. V prvním roce to je celkem působivé."
Kevin Magnussen ve svém prvním závodě v F1 předvedl výborný výkon, cílem projel jako třetí(foto: McLaren Mercedes)
A jak vážné měl starosti se spotřebou paliva? "Žádné. Možná jsem na začátku ušetřil až moc, což nakonec bylo v pořádku, protože jsem mohl Daniela dostat ke konci trochu pod tlak a nemusel jsem palivem tolik šetřit, což bylo dobré. Určitě se o tom naučím ještě více a sžiju se s tím. Se spotřebou jsme se opravdu netrápili, nebyl to tak velký problém, jak jsem si myslel, ale na předjetí Daniela mi ten poslední kousek chyběl."
McLaren mu v jednu chvíli hlásil, že bude o pozici bojovat se svým týmovým kolegou Jensonem Buttonem. K tomu ale nedošlo. "Podíval jsem se do zrcátka a neviděl jsem ho. Pak jsem si pomyslel, že se raději budu soustředit na souboj s Danielem. A zkoušel jsem to. Auto bylo jednoduše fantastické, a kdybych mohl mít jedno přání, znělo by: pokračujme takto navždy!"
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.