Po pátečních trénincích na úvodní závod sezóny panuje u řady týmů pozitivní nálada. Spokojeni jsou u Mercedesu, Williamsu, ale také u Red Bullu či Ferrari. Fernando Alonso se nechal slyšet, že je nyní klidnějí, jeho týmový kolega Kimi Räikkönen však už méně.
Po pátečních trénincích na úvodní závod sezóny se dá říci, že spolehlivost vozů byla lepší, než se očekávalo. Ačkoliv je třeba říci, že ne pro všechny - Lotus a Caterham byli výjimkou. Překvapil Red Bull. Sebastian Vettel téměř dokázal ujet závodní simulaci a Daniel Ricciardo najel o sedm kol víc než je délka závodu v Albert Parku.
Ve druhém tréninku obsadili nejrychlejší příčky piloti Mercedesu a Jenson Button se nechal slyšet, že tým z Brackley je o sekundu před všemi ostatními. U Ferrari ale panuje spokojenost, tedy alespoň na straně garáže Fernanda Alonsa. Španěl byl ve druhém tréninku třetím nejrychlejším jezdcem a po dnešním dni je pozitivně naladěn.
"První páteční trénky jsou vždy velmi vypjaté. Je to start nového šampionátu a všude je cítit očekávání toho, jak budou věci po zimě fungovat. Pro nás to byl dnes pozitivní den a i když jsme byli hodně nervozní, vše proběhlo dobře. Tým odvedl perfektní práci a neměli jsme žádný problém. Povrch tratě se během dne zlepšil, měli jsme více přilnavosti a více foukalo. Pomohla také měkká sada pneumatik, což znamenalo, že časy šly dolů. Je ale nemožné vědět, jak si stojíme, protože jako vždy páteční výsledky nic neznamenají. Musíme ještě počkat," uvedl Alonso.
To na druhé straně garáže to nebylo tak bezproblémové. Dohromady piloti Ferrari najeli 99 kol a to je v tabulce ujetých vzdáleností řadí na šesté místo. Kimi Räikkönen zajel sedmý nejrychlejší čas a na svého týmového kolegu ztratil sedm desetin.
"Byl to náročný den, protože i když jsme zvládli projít náš program, nebylo to bez problémů. Ztratil jsem čas v prvním tréninku, ale to moc neznamenalo, získali jsme i tak spoustu dat, zhodnotili jsme řízení auta a chování jednotlivých sad pneumatik. Dnes večer však před sebou máme spoustu práce, abychom pochopili, co nefungovalo a pokusili se pro kvalifikaci a závod zlepšit," kometuje dnešní den Räikkönen.
Šéf stáje Mercedes Toto Wolff nebude tento víkend přítomen na Velké ceně Emilie-Romagny. Rakouský týmový boss tak vynechá závod v Imole, přičemž důvody jeho absence zatím nebyly oficiálně upřesněny. Na místě ho pravděpodobně zastoupí sportovní vedení týmu.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.