Mezinárodní automobilová federace včera v Melbourne potvrdila další změny ve formátu kvalifikace.
Už během testů v Bahrajnu jsme se zmínili, že zástupci týmů jednali s FIA o tom, jak zabránit stání vozů v garáži a zlepšit podívanou během finálové části kvalifikace (Q3). Minulý rok totiž bylo běžné, že piloti raději vůbec nevyjeli, aby si ušetřili pneumatiky pro závod.
FIA nyní schválila návrh poskytnout všem jezdcům jednu sadu "volitelných" (option, tj. obvykle ta měkčí) pneumatik navíc. Piloti, kteří postoupí do Q3, ji mohou využít pouze v této poslední části kvalifikace, po ní ji musí Pirelli vrátit, zbylí jezdci ji mohou použít pouze v závodě.
První část kvalifikace (Q1) bude navíc o dvě minuty zkrácena (z 20 na 18 min), ty budou přidány poslední části (Q3), která bude nově trvat 12 místo 10 minut.
Poslední změnou je to, že piloti, kteří se kvalifikují do Q3, budou muset na startu závodu obout ty pneumatiky, na kterých zajeli nejrychlejší kolo v prostřední části (Q2), nikoliv v Q3, jak tomu bylo doposud. To vše za předpokladu, že kvalifikace či start závodu nebudou ovlivněny deštěm a tedy nebudou prohlášeny za mokré.
Týmy F1 doufají, že tyto změny odejmou strategickou výhodu, kterou představovalo stání v garáži místo výjezdu v poslední části kvalifikace, a že tím zlepší sobotní napínavou podívanou pro fanoušky.
V Q3 se již nevyplatí stát, jezdci dostanou sadu pneumatik navíc a do závodu budou muset startovat na směsi použité v Q2 (foto: Pirelli)
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.