Bývalý jezdec F1 Timo Glock se domnívá, že změny v pravidlech nepřišly v ten pravý moment, způsobily zvýšené náklady kvůli novým pohonným jednotkám a problémy v týmech.
Změny v pravidlech přinesly nové motory – práci od nuly. Nepřinesly štěstí Red Bullu a Vettelovi, v průběhu testů se tým bořil s problémy. Existuje riziko, že nezvládnou začátek nové sezony? Timo Glock (TG): „Především musíme počkat. Teď to nevypadá dobře, do začátku sezony už nebude žádný test, v průběhu kterého by se mohly odstranit problémy. Ale Red Bull je zkušený tým, který přesně ví, kde je potřeba zabrat.“
Vloni Sebastian Vettel dominoval, teď je poněkud vzadu… TG: „Vettel musí zůstat v klidu, panikou nic nezíská. Kromě toho si musí vše přemyslet. V testech měly problémy všechny týmy. Těžko se najde jeden jezdec, který by byl spokojen, zejména když jeho zkušenosti s novým vozem nebyly dobré. Před námi je hodně velkých cen a stát se může cokoliv.“
Největší problémy Red Bullu souvisí s motory od Renaultu…TG: „Ano. Hybridní motor a nová elektronika, to je dost složitý systém. V Renaultu mají problémy s nastavením všech detailů a jejich spoluprací. Mercedes a Ferrari odvedly v zimě lepší práci.“
Situaci komplikuje i to, že Adrian Newey zvolil agresivní přístup k přípravě nového vozu a přišly i problémy se systémem chlazení. TG: „Projekty Adriana Neweyho jsou vždy na hraně. U něj se už objevily vozy, které nedojely do cíle. Přesto do této doby ve většině případů postupoval správně, proto jeho vozy dosáhly úspěchů. Problémy s chlazením překvapily i jeho. Technici mají obvykle od začátku představu, jak velké chlazení potřebují. Možná, že v Red Bullu udělali chybu při práci na simulátoru.“
Co můžou v Red Bullu udělat do začátku sezony? TG: „Moc toho není. Nasbírali nějaké data, musí je analyzovat, aby se zorientovali v situaci.“
Red Bull se nenachází v dobré situaci, může Vettel obhájit letos titul? TG: „Bez ohledu na současné problémy patří Red Bull mezi favority. Ne náhodou získal čtyři tituly za sebou, i soupeři to přiznávají. Vettel to nebude mít lehké. Já si myslím, že letos získá titul Mercedes.“
Jaké šance na titul má Nico Rosberg? Může se stát mistrem světa?TG: „Může, svými třemi vítězstvími dokázal, že umí vyhrávat. Svou roli sehraje nový trubomotor i limitovaná spotřeba paliva, Nico si to jistě dobře vykalkuluje.“
Mluvil jste o nových motorech. Takzvané pohonné jednotky jsou jednou z novinek v této sezoně. Můžete o nich udělat nějaký závěr na základě testů? TG: „Jasné je, že mnoho týmů neví, jaké je jejich postavení, jaké výsledky dosáhli soupeři, každý se věnoval svým problémům. V testech bylo důležité především zajistit stabilní fungování vozu. V prvním závodě bude nejdůležitější dojet do cíle. Menší týmy mají šanci na úspěch, protože se nedají vyloučit chyby a incidenty.“
Vozy jsou složitější, změnil se zvuk motorů. Domníváte se, že se F1 vybrala správným směrem? TG: „Nový motor není zrovna charakteristický pro F1. Celý systém je dost choulostivý, bylo by lepší, kdyby vše zůstalo jako dřív, ale automobilky chtěly použití nových technologií. Na týmech teď je, aby ze situace vytěžily maximum.“
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.