Po oznámení nového hlavního sponzora Williamsu - Martini i pozitivních předsezónních testech panuje v Grove dobrá nálada. A jejich cílem je bodovat v každém závodě sezóny.
Deváté místo z jedenácti, které loni v poháru konstruktérů získali, rozhodně nebylo tím, co si u Williamsu představovali. Tým přešel k Mercedesu, který jim nyní dodává motory, najal mnoho nových tváří a během předsezónních testů se předvedl v dobrém světle. Claire Williamsová doufá, že tento pozitivní trend bude pokračovat.
"Nikdy jsme před začátkem sezóny neurčovali, kde chceme skončit, ale deváté místo v loňském šampionátu pro nás bylo opravdu hodně obtížné a zdaleka ne to, kde bychom chtěli být, takže se chceme zlepšit. Není jiná možnost! Nejsme v F1 jen do počtu abychom dojížděli na konci pole. Chceme znovu vítězit," zní jasné poselství zástupkyně šéfa týmu.
"Každý v týmu tvrdě, opravdu tvrdě bojoval, udělali jsme během posledních devíti měsíců mnoho změn a doufáme, že tento ročník to ovlivní. Pokud by se oba vozy dostávaly do třetí části kvalifikace - a potom bychom dojížděli v každém závodě na bodech, to by bylo fantastické," uvedla pro Sky Sports.
Představení nového zbarvení FW36 (foto: Williams F1 Team)
"Během testování nikdy přesně nevíte, kde jste, ale pro nás to byly pozitivní testy. Felipe zajel nejrychlejší čas a najeli jsme druhý nejvyšší počet kilometrů po Mercedesu, což je pozitivní." Pyšnili se také tím, že až do posledních hodin testování nezpůsobili jedinou červenou vlajku na trati. V závěru však jejich Mercedes v důsledku opotřebení vypověděl službu a tak jim toto prvenství nevydrželo.
"Dosáhli jsme všeho, co jsme chtěli a po potvrzení spolehlivosti jsme se zaměřili na výkonnost. Vypadá to dobře, ale až do prvního závodu nevíme, jak na tom kdo je. Jsem překvapená a ulevilo se nám, že jsme podle všeho postavili konkurenceschopné auto. Víme, že jsme odvedli dobrou práci a teď uvidíme, jak si povedou ostatní," komentuje situaci Williamsová.
Lewis Hamilton přirovnal řešení problémů s brzdami na svém voze Ferrari k „loterii“, když už jen dvě drobné úpravy během druhého tréninku na domácí Velké ceně Emilia-Romagna způsobily výrazné potíže.
Alpine oznámil, že Franco Colapinto pojede příštích pět závodů F1, ale Flavio Briatore to vzápětí popřel. Zůstává tak otázkou, co tým skutečně plánuje a jakou roli má mladý Argentinec sehrát.
Max Verstappen po tréninku v Imole přiznal, že McLaren je aktuálně rychlejší a Red Bull se mu těžko přibližuje. Tým podle něj čeká náročná práce, pokud chce do kvalifikace tempo soupeřů dohnat.
Oscar Piastri potvrdil formu McLarenu i v odpolední části tréninkového dne a zajel nejrychlejší čas druhého volného tréninku na okruhu Enza a Dina Ferrariho v Imole. Mladý Australan tak navázal na úspěšné dopoledne a podtrhl, že papájově oranžová stáj má pro víkend v Imole dobře našlápnuto.
Úvodní trénink v Imole přinesl nové tváře i pneumatiky, ale na čele zůstal starý známý Oscar Piastri. McLaren tak ovládl šestý z posledních sedmi pátečních tréninků.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.