Williams dnes oficiálně představil staronového sponzora - společnost Martini - včetně upraveného zbarvení svého letošního vozu.
Návrat Martini do Grove byl již delší dobu tajemstvím. Již včera pronesl zakladatel stáje Frank Williams společně se svými jezdci proslov k zaměstnancům továrny, dnes nové zbarvení v Londýně konečně odhalili i veřejnosti.
"Rok 2014 bude fascinující sezónou - tak velká změna pravidel zatřese roštem a vytvoří příležitosti pro týmy, aby učinily pokrok. Během zimy jsme prokázali naše ambice několika pozitivními změnami," uvádí Frank Williams.
"Máme nové jezdecké složení, nové technické vedení a několik nových komerčních partnerů pro rok 2014. V Martini máme značku, která sdílí vášeň pro závodění a vyhrávaní šampionátu. Toto partnerství je milníkem v naší historii a my se v nadcházejících letech těšíme na úzkou spolupráci s Martini.
V testech auto odjelo působivé množství mil, což je dokladem tvrdé práce všech v továrně a našich kolegů u Mercedesu. Rozvinuli jsme s nimi velmi silné pracovní pouto, což se prokázalo být životně důležité při poznávání nové pohonné jednotky a při maximalizaci její výkonnosti. Do Austrálie příští týden míříme s nadšením kvůli předsezónním vyhlídkám," dodává zakladatel týmu.
Williams FW36 v nových barvách (foto: Williams Martini Racing)
Technický ředitel týmu Pat Symonds během představení nových barev prohlásil: "FW36 je vyvrcholením obrovského projektu, který měl navrhnout a postavit hodně odlišné auto kvůli mnoha změnám v pravidlech.
Prvořadou je revoluční nová pohonná jednotka - loňský 2,4litrový V8 motor byl nahrazen novým 1,6litrovou V6 turbo hybridní pohonnou jednotkou s větší schopností rekuperace energie. S těmito změnami motorů Williams přivítal nového technického partnera: Mercedes-Benz HPP.
Pravidla pro rok 2014 postavila před sportovní inženýry výzvu v podobě ujetí závodní vzdálenosti se 100 kg paliva. Abyste dosáhli výkonů srovnatelných s loňským rokem, nové pohonné jednotky budou vyžadovat zvýšení energetické efektivity o 30 % u nových systémů pro rekuperaci energie.
Pro všechny, kdo pracovali na designu, výrobě a použití vozu během zimních testů to bylo náročné. Testování se neobešlo bez problémů, z pohledu spolehlivosti, závodní i kvalifikační rychlosti však bylo úspěšné. Je skvělé nyní oficiálně zahájit naši sezónu a připravit se na odjezd do Austrálie, kde - jak doufám - zahájíme pozitivní sezónu z pohledu Williams Martini Racing," zakončuje Symonds.
Video z představení nového zbarvení Williamsu
Fotografie najdete pod článkem, tapetu na plochu zde.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.