Lewis Hamilton popisuje, jak se liší jeho práce s novou osmirychlostní převodovkou a kolik stupňů na rozdíl od minulé sezóny používá.
V letošní sezóně dochází k mnoha změnám: nejen v oblasti aerodynamiky či nových turbomotorů s pokročilými ERS systémy, ale také v oblasti převodovek, které mají nově osm rychlostí a musí si poradit s mnohem vyšším krouticím momentem. O změnách, kterými letos převodovky prošly, jsme podrobně psali v článku: "Technika: Jak se v roce 2014 mění převodovky? Životnost, pevné převody i vnitřní součásti."
Nyní se podíváme na praktickou stránku z pohledu závodního jezdce - Lewise Hamiltona z Mercedesu. Co na nové převodovky bývalý mistr světa říká? "Moc o nich nepřemýšlím. Abych byl upřímný, šest rychlostí podle mě stačilo. Sedm bylo OK. Osm je určitě příliš. Myslím to tak, že osm jich ve skutečnosti nepotřebujete."
"Osm budete používat pouze v několika závodech, ale s tímto turbem to je opravdu zajímavé, protože opravdu používáte vlastně jen jednu část převodovky, i když máte osm rychlostí. Používáte pouze tři či čtyři rychlosti. Co ž se hodně liší od loňského roku, kdy jsme využívali všech sedm rychlostí," vysvětluje Hamilton.
Převodovky budou letos muset vydržet šest závodů za sebou (tj. o jeden více než loni) a převodové poměry pro celou sezónu budou muset týmy nahlásit předem pro všechny závody s tím, že jim bude (pouze letos) umožněna jedna změna.
Lewis Hamilton se sžívá s novou technikou (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Lewis letos očekává lepší sezónu, než tu minulou, kdy si zvykal na nový tým i na novou techniku. Čím to bylo způsobeno? "Neměl jsem takovou důvěru při brzdění. U všech mých týmových kolegů jsem byl tím, kdo brzdí jako poslední, zatímco v roce 2013 jsem brzdil obecně ve stejných místech jako Nico a někdy dříve, což se mi předtím ještě nestalo. Takže to je jen o důvěře v auto. Brzdná stabilita byla jiná než ta, na kterou jsem byl zvyklý."
Mercedes ve snaze mu pomoci přitom přešel z brzd Brembo na Carbone Industrie, které si Hamilton tak oblíbil u McLarenu. "Jo, ale to není jen o tom. Jde také o brzdové třmeny [McLaren používá unikátní brzdové třmeny Akebono], hlavní válce, otočný bod pedálu. Nastavení světlé výšky, se kterou jsme jezdili. Všechno," vysvětluje Hamilton.
Před sezónou má Mercedes dobře našlápnuto - má nejvýkonnější pohonné jednotky a rychlostně na tom také není špatně - Hamiltonovi při posledním testu v Bahrajnu scházely na nejrychlejší čas Felipeho Massy z Williamsu pouhé 2 setiny sekundy, proto se zdá, že v roce 2014 bude patřit k hlavním kandidátům na zisk titulu.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.