McLaren včera prožil svůj nejhorší testovací den v Bahrajnu. Jenson Button s novým vozem ujel pouze 22 kol, než dopoledne zůstal stát na trati. Proč odpoledne už znovu nevyjel?
"Šlo o náročný poslední den pro Jensona a pro tým," uvádí McLaren. Inženýři se dopoledne se trochu věnovali důležité práci na nastavení, pokus o pochopení chování nového předního křídla (foto), které dorazilo až v neděli dopoledne, však před obědem ztěžovala častá přerušení.
Po obědě Button ujel jen několik kol, než přišlo selhání interního spalovacího motoru v důsledku vysokého počtu ujetých kilometrů. Identický problém postihl v neděli také další dva zákazníky Mercedesu: Force Indii a Williams. Tovární tým mu předešel tím, že svou pohonnou jednotku pro jistotu vyměnil po sobotním testu.
Jeho výměna je časově náročná, auto proto stálo v garáži většinu odpoledne. Týmu se však motor Mercedesu podařilo včas vyměnit a chtěl jezdce před koncem ještě poslat na trať. Jenže přišla další rána: pokusy o výjezd zhatil až v tu chvíli diagnostikovaný problém s řídicí elektronikou.
Kvůli tomu tým nezískal od jezdce žádnou vazbu týkající se nového předního křídla. Inženýři si tak budou muset vystačit s hodnocením jeho kladných stránek na základě omezených dat, které získal během omezených jízd před tím, než jej zbrzdily potíže.
Jenson Button si v neděli jízdy moc neužil - kvůli technickým problémům ujel jen 22 kol(foto: McLaren Mercedes)
Jenson nakonec díky prodloužení posledního dne o 30 min ujel v samotném závěru pod umělým osvětlením, které si pořadatelé chtěli vyzkoušet před prvním nočním závodem v Bahrajnu, alespoň jedno kolo.
Max Verstappen označil zmírnění pravidel ohledně nevhodného vyjadřování za „pozitivní začátek“ a dodal, že původní přístup FIA byl „příliš agresivní“. Na rozdíl od některých kolegů tak k debatě přistupuje smířlivěji a vítá snahu o rozumnější nastavení pravidel.
Anthony Hamilton, otec sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona, se stane součástí nového programu FIA zaměřeného na výchovu mladých závodníků. Do prostředí mezinárodní federace přináší nejen bohaté zkušenosti z vrcholového motorsportu, ale také důraz na rovnost příležitostí a podporu větší rozmanitosti ve světě závodění.
Lewis Hamilton a George Russell vyjádřili pochybnosti nad přístupem FIA k trestání za nevhodný jazyk, čímž znovu otevřeli debatu o hranicích svobody projevu ve Formuli 1. Oba jezdci poukazují na nejednotnost v rozhodování a volají po jasnějším stanovisku řídícího orgánu.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.