Časy během závodní simulace se Williams muže směle měřit s Mercedesy nebo Ferrari. Technickému řediteli, Patu Symondsovi, teď dělá starost jenom rychlost na jedno kolo. Dnes si proto tým vyzkoušel i simulaci kvalifikace, která vyústila v překonání dosavadního Bahrajnského rekordu zimních testů. Podle Massy tým udělal krok správným směrem.
Williams by se mohl stát tajným favoritem úvodního závodu. O pole position se vozy z Grove pravděpodobně neutkají, ale o vítězství v závodu by mohly. Rychlosti během závodních simulací totiž naznačují, že patří s Mercedesem a Ferrari k nejrychlejším.
Pat Symonds dokonce mírně favorizuje vlastní tým. Závodní simulaci ve čtvrtek musel Felipe Massa kvůli malému problému sice přerušit, avšak narozdíl třeba od Red Bullu už Williams dávno tuto disciplínu zvládl: "O rychlost v závodu se nebojím. Na neděli jsme velmi dobře připraveni. Musíme se ale zlepšit v rychlosti na jedno kolo. Proto jsme se pro oba poslední dny rozhodly pro simulace kvalifikací. Chci vědět, jak si stojíme."
Vzdálenost přes 100 kol už je u Williamsu standard. A zatímco včera zdržely problémy s převodovkou jak Mercedes tak McLaren, použil Williams od začátku testů v Jerezu teprve druhou převodovku. Ta první byla po testu v Jerezu (a 775 kilometrech) rozmontována a zkontrolována, druhá má za sebou první a téměř i druhý test v Bahrajnu. Tým s ní plánuje testy dokončit.
"Pak by měla tato převodovka za sebou 4 000 kilometrů. Na brzdě jsme za obtížnějších podmínek zvládli s jednou převodovkou ujet 3 900 kilometrů," oznamuje s hrdostí Symonds. Tradiční stáj si totiž staví převodovky sama. Také nové přední křídlo funguje: "Pro Melbourne máme v zásobě ještě jednu verzi předního křídla. To ale v Bahrajnu nestačíme vyzkoušet."
U Williamsu se Massa konečně může stát lídrem týmu, u Ferrari se do tétorole (snad s výjimkou sezony 2008) nikdy nedostal (foto: Williams F1 Team)
Nová posila týmu, Felipe Massa, je s průběhem testů velmi spokojena. Brazilec už od Jerezu září: "Přechod na motory Mercedes bylo nejlepší rozhodnutí, které mohl Williams udělat. Je až neuvěřitelné, jak jsem si na něj rychle zvykl, ale také s přesednutím do nového vozu jsem neměl jediný problém." Jakoby chtěl Brazilec říct, že i on sám s přechodem od Ferrari k Williamsu udělal velmi dobré rozhodnutí.
Druhý testovací týden v Bahrajnu přinesl pro vice-mistra světa z roku 2008 první den 103 okruhů, třetí pak 99. I když oba testy v poušti dělily pouze 4 dny, Felipe zaznamenal změnu: "Změnily se podmínky, auto bylo jinak vyvážené. Museli jsme tomu přizpůsobit nastavení. I přesto jsme zvládli simulace závodů. Když se oteplí, tak se pneumatiky výrazně rychleji opotřebují."
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.