Technický ředitel Ferrari James Allison popisuje, na čem se svým týmem pracoval uplynulý týden v Bahrajnu, a přibližuje program naplánovaný pro poslední test.
"Přijeli jsme do Sákhíru s cílem vytrvale pracovat na našem seznamu činností, které musíme dokončit. Chtěli jsme strávit co nejvíce času na dráze a pracovat metodicky, abychom byli připraveni na Melbourne. Musím říci, že s výjimkou dopoledne třetího dne se nám přesně to dařilo," hodnotí Allison minulý týden, který Ferrari strávilo testováním na okruhu v Bahrajnu.
"Pracovali jsme na tom, jak dostat co nejvíce z letošní spojky, a na vyladění nového brzdového systému brake-by-wire. Podrobně jsme se podívali na vyvážení teplot všech chladicích kapalin, což je klíčovou součástí letošních pravidel, a začali jsme postupně rozšiřovat provozní rámec nového systému pro rekuperaci energie (ERS)," pokračuje technický ředitel Ferrari.
Týmu se během týdne podařilo ujet až čtvrtou nejdelší vzdálenost (1553,2 km) po McLarenu (1602 km), Mercedesu (1704,8 km) a Williamsu (1748 km), přičemž jeho piloti byli nejrychlejší s novým turbomotorem Ferrari za zády: Fernando Alonso šestý (1:36,516) a Kimi Räikkönen sedmý (1: 36,718). Na Mercedes Nica Rosberga (1:33,283 min) ale ztráceli kolem 3,5 sekundy (celkové shrnutí testu s podrobnými statistikami najdete zde).
Co se Scuderii minulý týden na Středním východě podařilo? "Dokázali jsme rozevřít naše pochopení ovladatelnosti vozu a začali jsme poznávat, na jaký druh parametrů nastavení reagují pneumatiky. Pokračování v této práci bude důležitou součástí programu během posledních čtyř dní zde v Bahrajnu," nastiňuje další program Allison.
Kimi Räikkönen poslední den krátce před tím, než své Ferrari rozbil (foto: Scuderia Ferrari)
"Během nich se v našem programu pokusíme provozovat auto co nejblíže způsobu, jakým toho budeme chtít dosahovat v závodech. Poskytneme neocenitelný nácvik pilotům a vůz se všemi jeho systémy vystavíme plné zátěži, kterou bude muset snášet v průběhu sezóny," dodává technický ředitel, který do Maranella přišel minulý rok z Lotusu.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.