Technický ředitel Renaultu Naoki Tokunaga vysvětluje, proč už letos plný plyn nebude odpovídat požadavku na plný výkon pohonné jednotky.
Omezení"Plný plyn už nepředstavuje požadavek po plném výkonu motoru. Je to znamení, které dává jezdec pohonné jednotce, aby jel co nejrychleji je možné s danou energií," vysvětluje technický ředitel Renaultu pro nové pohonné jednotky - Naoki Tokunaga.
Výkon nových V6 turbomotorů, nahrazujících atmosférické V8 motory, je pravidly omezen maximálním průtokem ve výši 100 litrů paliva na hodinu a jeho množstvím na startu závodu - to nesmí přesáhnout 100 kg (cca 133 litrů).
Pohonnou jednotku dotváří i sofistikovaný systém pro rekuperaci energie (ERS) - kinetické (MGU-K) při brzdění i tepelné (MGU-H) z výfukových plynů pomocí turba. ERS je letos mnohem výkonnější než loňský KERS.
Součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)
Výkonu bude dostatekŘeditel motorové divize Mercedesu Andy Cowell včera prozradil, že výkon letošních pohonných jednotek bude vyšší než původně očekávaných 600 koní (+ 120 kW z MGU-K). Kombinace V6 interního spalovacího turbomotoru s ERS by podle Mercedesu mohla dávat přes 850 koní.
I Renault nám dříve potvrdil, že výkon jejich motoru při testech v továrně naplnil ty nejlepší předpoklady. "Když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhad," uvedl zástupce technického ředitele Renaultu, Rob White (více zde).
Plný výkon ale nebude k dispozici vždyCo se tedy stane, když pilot přišlápne plynový pedál na podlahu? "Jakmile pilot sešlápne plyn naplno, řídicí systémy vedou pohonnou jednotku s cílem minimalizovat čas v rámci dané energie," odpovídá Tokunaga.
"Samozřejmě budou existovat určité pilotem řízené módy, které mu umožní potlačit řídicí systém, například pro to, aby dosáhl maximálního výkonu při předjíždění. Využívání tohoto módu bude přirozeně záviset na závodní strategii.
Teoreticky ho můžete aktivovat, kolikrát chcete, ale když využijete více paliva či elektrické energie, pak se z toho musíte dostat zpět. Plný výkon (boost) můžete dostat na jedno či dva kola, ale nemůžete ho udržet," pokračuje Tokunaga.
Schéma fungování nové pohonné jednotky a využívání ERS systému (zdroj: Renault Sport F1)
Proč bude spolehlivost ERS důležitáSpolehlivost ERS systému bude letos klíčová. Výpadek jeho předchůdce - KERSu - loni znamenal ztrátu tří až čtyř desetin sekundy na kolo, zatímco ztráta MGU-K zhorší časy na kolo o více než sekundu a povede k vyšší spotřebě.
Auto bude schopno jet i bez MGU-H, opožděný nástup turba však povede k dalšímu problému. "Ztráta elektrických přístrojů je špatnou zprávou," shrnuje Cowell. Více zajímavostí o nových motorech prozradil v tomto rozsáhlém rozhovoru.
Liam Lawson připouští, že jezdci Formule 1 často využívají mezer v pravidlech ve svůj prospěch. Zároveň vyzývá k jejich zpřísnění, aby se zvýšila férovost na trati.
Mick Schumacher jedná s týmem Cadillac o své možné návratu do Formule 1 v sezóně 2026. Po období nejistoty a hledání nové příležitosti se zdá, že mladý závodník má reálnou šanci znovu se objevit na startovním roštu díky ambicióznímu projektu nováčka mezi týmy F1.
Odchod Jonathana Wheatleyho z Red Bullu přišel jako velké překvapení, protože ve týmu působil téměř dvě desetiletí na klíčových pozicích. Jeho rozhodnutí odchodu odráželo skryté napětí uvnitř stáje a naznačilo významné personální změny v konkurenčním prostředí formule 1.
Toto Wolff uvedl, že přátelství mezi ním a Lewisem Hamiltonem přestup do Ferrari nijak neovlivnil. Podle něj jejich vztah přesahuje hranice sportovní spolupráce a zůstává pevný i mimo týmové barvy.
Martin Brundle vyjádřil podporu Laurentovi Mekiesovi v jeho nové roli šéfa a výkonného ředitele Red Bullu. Podle něj má Mekies potřebné zkušenosti a autoritu, aby tým úspěšně vedl i v náročném období.
Fernando Alonso upozorňuje na velké výkonnostní rozdíly v poli F1, které podle něj zůstanou až do změny pravidel v roce 2026. Bez revoluce v technických předpisech podle něj nelze očekávat, že se týmy výrazněji srovnají.
Carlos Sainz výrazně ovlivnil kulturu i přístup uvnitř týmu Williams, říká sportovní ředitel Sven Smeets. Podle něj přinesl profesionalitu a technickou preciznost, která motivuje celý tým ke zrychlení vývoje.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.