Technický ředitel Renaultu Naoki Tokunaga vysvětluje, proč už letos plný plyn nebude odpovídat požadavku na plný výkon pohonné jednotky.
Omezení"Plný plyn už nepředstavuje požadavek po plném výkonu motoru. Je to znamení, které dává jezdec pohonné jednotce, aby jel co nejrychleji je možné s danou energií," vysvětluje technický ředitel Renaultu pro nové pohonné jednotky - Naoki Tokunaga.
Výkon nových V6 turbomotorů, nahrazujících atmosférické V8 motory, je pravidly omezen maximálním průtokem ve výši 100 litrů paliva na hodinu a jeho množstvím na startu závodu - to nesmí přesáhnout 100 kg (cca 133 litrů).
Pohonnou jednotku dotváří i sofistikovaný systém pro rekuperaci energie (ERS) - kinetické (MGU-K) při brzdění i tepelné (MGU-H) z výfukových plynů pomocí turba. ERS je letos mnohem výkonnější než loňský KERS.
Součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)
Výkonu bude dostatekŘeditel motorové divize Mercedesu Andy Cowell včera prozradil, že výkon letošních pohonných jednotek bude vyšší než původně očekávaných 600 koní (+ 120 kW z MGU-K). Kombinace V6 interního spalovacího turbomotoru s ERS by podle Mercedesu mohla dávat přes 850 koní.
I Renault nám dříve potvrdil, že výkon jejich motoru při testech v továrně naplnil ty nejlepší předpoklady. "Když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhad," uvedl zástupce technického ředitele Renaultu, Rob White (více zde).
Plný výkon ale nebude k dispozici vždyCo se tedy stane, když pilot přišlápne plynový pedál na podlahu? "Jakmile pilot sešlápne plyn naplno, řídicí systémy vedou pohonnou jednotku s cílem minimalizovat čas v rámci dané energie," odpovídá Tokunaga.
"Samozřejmě budou existovat určité pilotem řízené módy, které mu umožní potlačit řídicí systém, například pro to, aby dosáhl maximálního výkonu při předjíždění. Využívání tohoto módu bude přirozeně záviset na závodní strategii.
Teoreticky ho můžete aktivovat, kolikrát chcete, ale když využijete více paliva či elektrické energie, pak se z toho musíte dostat zpět. Plný výkon (boost) můžete dostat na jedno či dva kola, ale nemůžete ho udržet," pokračuje Tokunaga.
Schéma fungování nové pohonné jednotky a využívání ERS systému (zdroj: Renault Sport F1)
Proč bude spolehlivost ERS důležitáSpolehlivost ERS systému bude letos klíčová. Výpadek jeho předchůdce - KERSu - loni znamenal ztrátu tří až čtyř desetin sekundy na kolo, zatímco ztráta MGU-K zhorší časy na kolo o více než sekundu a povede k vyšší spotřebě.
Auto bude schopno jet i bez MGU-H, opožděný nástup turba však povede k dalšímu problému. "Ztráta elektrických přístrojů je špatnou zprávou," shrnuje Cowell. Více zajímavostí o nových motorech prozradil v tomto rozsáhlém rozhovoru.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.
Sebastian Vettel je mimo Formuli 1 už tři sezóny a kolem jeho návratu dlouho panovaly spekulace. Nyní učinil konečné rozhodnutí ohledně možného comebacku.
Před deseti lety nás navždy opustil Jules Bianchi. Zemřel na následky zranění z Velké ceny Japonska 2014, která navždy změnila Formuli 1.