Technický ředitel Renaultu Naoki Tokunaga vysvětluje, proč už letos plný plyn nebude odpovídat požadavku na plný výkon pohonné jednotky.
Omezení"Plný plyn už nepředstavuje požadavek po plném výkonu motoru. Je to znamení, které dává jezdec pohonné jednotce, aby jel co nejrychleji je možné s danou energií," vysvětluje technický ředitel Renaultu pro nové pohonné jednotky - Naoki Tokunaga.
Výkon nových V6 turbomotorů, nahrazujících atmosférické V8 motory, je pravidly omezen maximálním průtokem ve výši 100 litrů paliva na hodinu a jeho množstvím na startu závodu - to nesmí přesáhnout 100 kg (cca 133 litrů).
Pohonnou jednotku dotváří i sofistikovaný systém pro rekuperaci energie (ERS) - kinetické (MGU-K) při brzdění i tepelné (MGU-H) z výfukových plynů pomocí turba. ERS je letos mnohem výkonnější než loňský KERS.
Součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)
Výkonu bude dostatekŘeditel motorové divize Mercedesu Andy Cowell včera prozradil, že výkon letošních pohonných jednotek bude vyšší než původně očekávaných 600 koní (+ 120 kW z MGU-K). Kombinace V6 interního spalovacího turbomotoru s ERS by podle Mercedesu mohla dávat přes 850 koní.
I Renault nám dříve potvrdil, že výkon jejich motoru při testech v továrně naplnil ty nejlepší předpoklady. "Když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhad," uvedl zástupce technického ředitele Renaultu, Rob White (více zde).
Plný výkon ale nebude k dispozici vždyCo se tedy stane, když pilot přišlápne plynový pedál na podlahu? "Jakmile pilot sešlápne plyn naplno, řídicí systémy vedou pohonnou jednotku s cílem minimalizovat čas v rámci dané energie," odpovídá Tokunaga.
"Samozřejmě budou existovat určité pilotem řízené módy, které mu umožní potlačit řídicí systém, například pro to, aby dosáhl maximálního výkonu při předjíždění. Využívání tohoto módu bude přirozeně záviset na závodní strategii.
Teoreticky ho můžete aktivovat, kolikrát chcete, ale když využijete více paliva či elektrické energie, pak se z toho musíte dostat zpět. Plný výkon (boost) můžete dostat na jedno či dva kola, ale nemůžete ho udržet," pokračuje Tokunaga.
Schéma fungování nové pohonné jednotky a využívání ERS systému (zdroj: Renault Sport F1)
Proč bude spolehlivost ERS důležitáSpolehlivost ERS systému bude letos klíčová. Výpadek jeho předchůdce - KERSu - loni znamenal ztrátu tří až čtyř desetin sekundy na kolo, zatímco ztráta MGU-K zhorší časy na kolo o více než sekundu a povede k vyšší spotřebě.
Auto bude schopno jet i bez MGU-H, opožděný nástup turba však povede k dalšímu problému. "Ztráta elektrických přístrojů je špatnou zprávou," shrnuje Cowell. Více zajímavostí o nových motorech prozradil v tomto rozsáhlém rozhovoru.
Mercedes měl v pátečních trénincích na Velkou cenu Austrálie problémy s optimalizací výkonu mezi měkkými a středními pneumatikami, což ovlivnilo jejich kvalifikační simulace.
Lando Norris byl nejrychlejší v prvním tréninku, ale ve druhém ho předstihl Charles Leclerc, zatímco britský jezdec nadále hledá optimální vyvážení vozu. Max Verstappen se potýkal s nedotáčivostí a obsadil až sedmé místo, což potvrzuje, že Red Bull zatím postrádá konkurenceschopné tempo.
Oliver Bearman se omluvil týmu Haas po své nehodě během prvního tréninku na Velké ceně Austrálie, která ho připravila o druhou část pátečního programu. I přes rozsáhlou opravu vozu se mladý britský nováček na trať nevrátil.
Lewis Hamilton má za sebou první dva tréninky na Velkou cenu Austrálie jako jezdec Ferrari. Po slabším výkonu v prvním tréninku se Hamilton v druhém zlepšil a zajel pátý nejlepší čas. Vasseur klade důraz na Hamiltonovu integraci do týmu.
Lewis Hamilton měl náročný debut za Ferrari během Velké ceny Austrálie. Jeho příchod k týmu z Maranella se stal hlavním tématem víkendu na trati v Albert Parku.
Charles Leclerc zajel v druhém pátečním tréninku na Velkou cenu Austrálie nejrychlejší čas, čímž předstihl oba jezdce McLarenu. Trénink byl plný zajímavých momentů, které naznačují vyrovnaný boj a nepředvídatelný vývoj celého víkendu.
Sezóna Formule 1 konečně odstartovala v Melbourne, kde Velká cena Austrálie slibuje napínavý souboj. Odborníci se pokusili předpovědět, kdo má největší šanci na vítězství v úvodním závodě roku.
Lando Norris si v samotném závěru prvního tréninku při startu sezóny F1 2025 v Melbourne zajistil nejrychlejší čas a odsunul Carlose Sainze na druhou příčku. Lewis Hamilton se ve svém debutu za Ferrari musel spokojit až s 12. místem.
Oficiální trailer k dlouho očekávanému filmu "F1", ve kterém si Brad Pitt zahraje hlavní roli, byl konečně zveřejněn. Trailer byl vydán ve spolupráci Apple TV, Warner Bros a Formule 1.
Zimní přestávka je za námi a první trénink na Velkou cenu Austrálie začíná už za pár hodin. Předtím ale Formule 1 stihla naladit fanoušky novou znělkou k letošnímu 75. ročníku mistrovství světa.
Lewis Hamilton tvrdí, že neprožívá žádný tlak na to, aby dokazoval svou hodnotu, když se poprvé představí za volantem Ferrari na úvodním závodě sezóny v Austrálii. Přesto bude mít silnou konkurenci, a tak je otázkou, jak se legendární jezdec vyrovná s novými výzvami v novém týmu.
Lando Norris má před sebou největší výzvu kariéry – boj o titul mistra světa F1 v roce 2025. Přesto zůstává opatrný a své šance hodnotí s rozvahou.