Williams se stává druhým týmem, který odhalil svůj monopost pro sezónu 2014. A jak se můžete sami přesvědčit, nos příliš krásy nepobral.
Stáj z Grove dnes na Twitteru zveřejnila obrázky nového monopostu FW36, který je vyveden v tmavomodrém zbarvení, bez log sponzorů (toho hlavního má představit) a který obsahuje nevzhlednou špičku nosu. Jeho horní strana je plochá, pro co nejrychlejší proudění vzduchu.
Na první pohled kromě nosu zaujmou také mnohem větší přední otvory v bočnicích, což je daň za růst požadavku na chlazení uvnitř monopostu: výkonnější ERS systém či potřeba chlazení turbodmychadla. Dokreslují to i nové dvě řady chladicích otvorů za hlavou pilota.
Zvláštní jsou i mírně vytočené nosníky předního křídla. Na voze nechybí pod nosem jednoduché deflektory, spousta prvků se však před prvními testy změní - kromě těch deflektorů i přední křídlo či brzdové kanálky - a přibude detailů, kterým se budeme moci podrobněji věnovat.
V zadní části se v centrální části nachází nad difuzorem křidélko, které může být letos o pět centimetrů širší (tj. 20 cm). Zajímavé je, že hnací nápravy tam nejsou zapouzdřeny do křídlového profilu společně se spodní částí zavěšení, jak tomu bylo minulý rok. Zavěšení zůstává pull-rod, vpřed push-rod.
"Letos je ve voze mnohem více technologie. V F1 jsme už dříve mívali turbomotory, tentokrát to je ale jiné - nejde jen o změnu motoru, ale o zcela odlišný systém. Přešli jsme od lehce hybridního, atmosférického motoru k plně integrované hybridní pohonné jednotce s novou technologií ve svém srdci," popisuje technický ředitel Pat Symonds.
Williams FW36 s neobvyklým nosem, pro zvětšení klikněte (foto: Williams F1 Team)
Williams letos přešel od Renaultu k Mercedesu a první CAD data o novém motoru obdržel už v květnu 2013, pak byly dokončovány designové detaily nového vozu. "Je to porpvé, co Williams spolupracuje v F1 s Mercedesem a velmi na nás zapůsobil. Jejich profesionalita a odhodlanost je velká. Maximálně věříme, že tato pohonná jednotka bude konkurenceschopná."
Design FW36 byl dokončen v polovině září, kdy tým nalezl řešení pro většinu velkých výzev spojených s novými pravidly - například pokud jde o chlazení, hmotnost, převodovku a aerodynamiku.
"Celkově budou vozy letos potřebovat více chlazení. Požadavky na vodní a olejové chlazení mohou být o něco málo menší, ale ERS systém je mnohem výkonnější, a proto potřebuje více chlazení. Také musíme chladit stlačený vzduch z turbokompresoru, který vyžaduje velký mezichladič," odhaluje Symonds.
Detail zadníh části vozu FW36 (foto: Williams F1 Team)
Ve voze se nachází první osmirychlostní převodovka Williamsu, kterou ve své historii zkonstruoval. Na testovací stolici se dostala poprvé na počátku listopadu loňského roku. Je podstatně větší než ta předchozí, což je změnami v pravidlech (viz technický článek o převodovkách pro rok 2014).
"Převodovku jsme dokončili relativně brzy. Na stolici a u Mercedesu v Brixworthu toho natestovala hodně, ale spolehlivost nemůžete považovat za zaručenou. Jde o zcela novou skříň a musí se vyrovnat s mnohem větším krouticím momentem, než loni u V8 motorů," popisuje Symonds.
O novém voze říká: "Stavba vozu šla velmi hladce, bylo to však výzvou dostat vůz na hmotnostní limit. Bylo to možné, ale nikoliv snadné, protože nové pohonné jednotky jsou těžší než končící V8. F1 bude v roce 2014 stále o aerodynamice. Dochází k určitým podstatným změnám: nos je níže než loni a přední křídlo je užší, což znamená, že jeho bočnice jsou nyní více zacloněné předními pneumatikami.
Zadní křídlo není tak hluboké jako loni a dolní křídlo vzadu již není povolené. Také jsme přišli o možnost využívat výfuky pro zvyšování aerodynamické výkonnosti. Věřím, že budeme blíže předním týmu z pohledu aerodynamiky, než jsme byli loni. Naší ambicí je prožít povedenou sezónu 2014."
Williams FW36 zepředu (foto: Williams F1 Team)
Williamsu v létě podařilo získat Pata Symondse z Marussie, v posledních měsících pa přišla řada dalších cenných posil: Rob Smedley z Ferrari, Jakob Andreasen (šéf inženýrů) z Force India, David Wheater (šéf aerodynamické výkonnosti) z Lotusu, Shaun Whitehead (šéf aerodynamických procesů) z Red Bullu, Grame Hackland (šéf IT) z Lotusu, Craig Wilson (šéf dynamiky vozidla) z Mercedesu či Rod Nelson (hlavní testovací inženýr) taktéž z Lotusu.
Tým s ním má na dráze debutovat příští týden v Jerezu, kde se za jeho volantem první dva dny představí Valtteri Bottas, pak vůz přebere Felipe Massa.
Snímky najdete pod článkem, ve vysokém rozlišení jej najdete také mezi našimi tapetami.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.