McLaren včera oznámil, že Martina Whitmarshe na pozici výkonného ředitele skupiny McLaren nahrazuje Ron Dennis. Podle britských médií to věstí konec prvního jmenovaného ve Wokingu, spekulují o příchodu Rosse Brawna.
Jak jsme vás včera informovali, Dennis byl opět jmenován na pozici výkonného ředitele, kterou dříve zastával současný šéf závodního týmu Whitmarsh. Britská média mají jasno v tom, že u závodního týmu ale nezůstane.
Daily Telegraph píše, že "nad budoucností Martina Whitmarshe jakožto šéfa závodního týmu se od včerejšího večera vznášejí vážné pochybnosti," zatímco Times uvádějí, že "Ron Dennis si včera večer uzmul zpět panování v jeho upadajícím týmu McLaren, což věstí odchod Martina Whitmarshe."
Guardian zachází ještě dále: "Martin Whitmarsh přijde o svou práci šéfa závodního týmu McLaren příští měsíc po převratu, který vede Ron Dennis vracející se jako výkonný ředitel skupiny." Daily Mail souhlasí s tím, že nový šéf závodního týmu bude jmenován v únoru, podle něj však ještě není jisté, že Whitmarsh Woking opustí.
Podle Sportsmail ohlásí Dennis své rozhodnutí, kdo se stane šéfem týmu, příští měsíc s tím, že "Whitmarsh bude pravděpodobně nahrazen a posunut v byznysu do ústraní."
Ron Dennis se vrací zpět, opustí Whitmarsh McLaren? (foto: McLaren Mercedes)
Proč?Britské deníky se shodují v tom, že Whitmarsh nebyl tak tvrdým šéfem jako jeho předchůdce Dennis, což vedlo ke zpečetění jeho osudu. "Ačkoliv je oblíbený, mnoho lidí věří, že Whitmarsh nebyl dostatečně tvrdý na vedení týmu na té nejvyšší úrovni," informují Times. Za jeho fatální selhání považují odchod Lewise Hamiltona a technického ředitele Paddyho Lowa k Mercedesu.
Guardian usuzuje, že "Whitmarsh byl schopnou dvojkou Denisovi, nikoliv však schopný na to, aby se mohl srovnávat se špičkovou prací. Whitmarsh, s nímž se snadno vycházelo, kontrastuje s autokratickým stylem Dennise, který byl v době, kdy tým vedl, známý jako šílený kontrolor... Whitmarsh platí za pět let selhání, kdy nebyl schopný vyhrát jezdecký ani konstruktérský titul." A přispěl k tomu i loňský propadák.
Co bude dělat Dennis?Podle britského tisku se Dennis k roli šéfa závodního týmu nevrátí. Spekuluje se, že by na místo Whitmarshe mohl přijít Ross Brawn, který po loňské sezóně opustil Mercedes a letos si chtěl užít jednoroční přestávku.
McLaren loni prožil nejhorší sezónu od počátků osmdesátých let, ani jednou nedosáhl na pódium(foto: McLaren Mercedes)
"Dennis nebude pokračovat ve své staré práci jako šéf týmu. Tipuje se, že se Ross Brawn po svém odchodu z Mercedesu na konci minulé sezóny rychle vrátí do paddocku. Za Whitmarshe se stal sportovním ředitelem McLaren Sam Michael a mnoho lidí si myslelo, že se stane budoucím šéfem týmu. Ale Dennis zřejmě půjde po někom s více zkušenostmi z vítězného týmu," pokračuje Guardian.
A podle Telegraphu se Dennisovi "dostalo ovací ve stoje," když během včerejšího 20minutového proslovu v Technologickém centru McLarenu oznámil, že "dojde ke změně" a že budeme opět vítězit."
Tip: Dennis sehrál velkou roli také ve jmenování Kevina Magnussena na pozici závodního jezdce a v odchodu Sergia Péreze, kterého chtěl udržet Whitmarsh. Informace o mocenském boji v pozadí si můžete přečíst v článku: Pravda o Magnussenovi aneb proč přišel Pérez o místo u McLarenu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.