Lotus včera oznámil, že s novým vozem E22 nestihne dorazit k prvnímu předsezónnímu testu do Jerezu. Tvrdí však, že jeho vývoj včetně procházení nárazovými testy probíhá dobře.
Stáj z Enstone již na počátku prosince při zasedání Strategické skupiny F1 usilovala o odložení prvního testu roku 2014, s čímž však ostatní účastníci nesouhlasili. Včera potvrdila to, že svůj balík pro letošní sezónu před Jerezem nestihne dát dohromady, a že tam nedorazí ani s loňským E21, protože by testování s ním postrádalo smysl.
Týmy přes zimu čekal náročný úkol, protože v platnost vstoupila nová pravidla týkající se motorů i aerodynamiky a testování začíná o šest týdnů dříve než v roce 2013. Žádný z týmů dosud neohlásil datum prezentace nového monopostu, což svědčí o velké výzvě, které během příprav čelí.
Lotus včera potvrdil (viz zde), že při testu v Jerezu od 28. do 31. 1. bude chybět. Technický ředitel Nick Chester však ujišťoval, že vývoj vozu E22 zdárně pokračuje a že některé koncepty převezme z loňského úspěšného monopostu E21.
"Myslím, že se můžeme odrazit z toho, jak dobrý byl vůz E21, protože sezónu zakončil obzvlášť konkurenceschopně - šlo o jediné auto, které se dokázalo přiblížit Red Bullu. Určité koncepty z E21 jsou stále platné pro E22, ale zejména naše metodologie vývoje a synchronizace s různými simulacemi je velmi platná a slibná," říká Chester.
Jak je na tom nový Lotus z pohledu povinných nárazových testů FIA a homologace? "Učinili jsme velké pokroky u různých homologačních testů, které se uskutečnili před vánocemi - včetně tlakového testu šasi, stejně jako zadní nárazové struktury. Znamená to, že nám pro dokončení homologace vozu zbývá už jen test nosu," vysvětluje technický ředitel Lotusu.
Lotus ujišťuje, že vývoj nového vozu probíhá zdárně (ilustrační foto: Lotus F1 Team)
Kromě toho také připravili nový vůz E22 pro své jezdce: "Podstoupili jsme úpravu šasi pro Romaina [Grosjeana] a Pastora [Maldonada]. Naši partneři, kteří viděli auto, uvedli, že na ně velmi zapůsobilo rozložení a různá řešení nových technických výzev.
Náš vývojový program E22 probíhá přes dva roky a je jasné, že dál roste. Páteř Enstone je silná a my si vychutnáváme výzvu nové sezóny, která je před námi... Čísla z našeho pohledu vypadají slibně a vývoj je pozitivní," dodává Chester.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.