Lotus včera oznámil, že s novým vozem E22 nestihne dorazit k prvnímu předsezónnímu testu do Jerezu. Tvrdí však, že jeho vývoj včetně procházení nárazovými testy probíhá dobře.
Stáj z Enstone již na počátku prosince při zasedání Strategické skupiny F1 usilovala o odložení prvního testu roku 2014, s čímž však ostatní účastníci nesouhlasili. Včera potvrdila to, že svůj balík pro letošní sezónu před Jerezem nestihne dát dohromady, a že tam nedorazí ani s loňským E21, protože by testování s ním postrádalo smysl.
Týmy přes zimu čekal náročný úkol, protože v platnost vstoupila nová pravidla týkající se motorů i aerodynamiky a testování začíná o šest týdnů dříve než v roce 2013. Žádný z týmů dosud neohlásil datum prezentace nového monopostu, což svědčí o velké výzvě, které během příprav čelí.
Lotus včera potvrdil (viz zde), že při testu v Jerezu od 28. do 31. 1. bude chybět. Technický ředitel Nick Chester však ujišťoval, že vývoj vozu E22 zdárně pokračuje a že některé koncepty převezme z loňského úspěšného monopostu E21.
"Myslím, že se můžeme odrazit z toho, jak dobrý byl vůz E21, protože sezónu zakončil obzvlášť konkurenceschopně - šlo o jediné auto, které se dokázalo přiblížit Red Bullu. Určité koncepty z E21 jsou stále platné pro E22, ale zejména naše metodologie vývoje a synchronizace s různými simulacemi je velmi platná a slibná," říká Chester.
Jak je na tom nový Lotus z pohledu povinných nárazových testů FIA a homologace? "Učinili jsme velké pokroky u různých homologačních testů, které se uskutečnili před vánocemi - včetně tlakového testu šasi, stejně jako zadní nárazové struktury. Znamená to, že nám pro dokončení homologace vozu zbývá už jen test nosu," vysvětluje technický ředitel Lotusu.
Lotus ujišťuje, že vývoj nového vozu probíhá zdárně (ilustrační foto: Lotus F1 Team)
Kromě toho také připravili nový vůz E22 pro své jezdce: "Podstoupili jsme úpravu šasi pro Romaina [Grosjeana] a Pastora [Maldonada]. Naši partneři, kteří viděli auto, uvedli, že na ně velmi zapůsobilo rozložení a různá řešení nových technických výzev.
Náš vývojový program E22 probíhá přes dva roky a je jasné, že dál roste. Páteř Enstone je silná a my si vychutnáváme výzvu nové sezóny, která je před námi... Čísla z našeho pohledu vypadají slibně a vývoj je pozitivní," dodává Chester.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.