McLaren po loňské sezóně překvapil svým rozhodnutím dát místo nezkušenému Kevinovi Magnussenovi a zbavit se Sergia Péreze. Co k tomu v zákulisí týmu vedlo?
Šlo o odvážný krok, který byl založený na názoru, že Pérez je sice schopným jezdcem, ale ne tak dobrým, aby se z něj stal v budoucnu mistr světa. McLaren vycházel z jednoduché logiky: mladý Mexičan nebyl tak dobrý, jako Jenson Button.
V kvalifikacích to sice bylo na body vyrovnané (10:9 pro Péreze), na kolo však průměrně ztrácel 0,245 s - a co je ještě důležitější, pro tým získal o 24 bodů (o 33 %) méně než Button, jenž v šampionátu skončil se 73 body na 9. pozici.
McLaren za ta léta už přesně ví, jak je Button dobrý - za mokra sice patří mezi nejlepší, v čisté rychlosti mu však na nejlepší - jako byl například jeho bývalý týmový kolega Lewis Hamilton - 2 desetiny sekundy scházejí.
A navíc: má-li podávat své nejlepší výkony, musí čelit tomu nejlepšímu týmovému kolegovi. Lidé, kteří s Jensonem pracují, tvrdí, že se někdy trápí s nalezením limitu vozu. Když si například myslí, že našel limit, ale ve skutečnosti tomu tak není, týmový kolega typu Péreze jej nedokáže dotlačit k lepšímu výkonu.
Spojte jej však s jezdcem typu Hamiltona a Jenson najednou z vozu dokáže vyždímat ještě dalších 5 desetin. McLaren tedy u své dvojice Button - Pérez zjistil, že nemají pouze špatné auto, ale že jejich piloti ještě k tomu nechávají 2 a více desetin v garáži.
Sergio Pérez očekávání McLarenu nenaplnil: Jensona Buttona nepředčil a nedokázal jej dotlačit k lepším výkonům tak, jako například Lewis Hamilton před ním (foto: McLaren Mercedes)
Magnussen při různých testech prokázal, že je rychlý, inteligentní, má dobré technické vědomosti a poskytuje kvalitní zpětnou vazbu. Pérez podle McLarenu neměl na to stát se mistrem světa a mladý Dán má podle nich potenciál - nemají s ním tedy co ztratit.
Rozdílné názory na Péreze a Magnussena ve WokinguU McLarenu však nebyli v názoru na Magnussena jednotní. Šéf týmu Martin Whitmarsh až do závodu v Abú Zabí tvrdil, že si Pérez své místo udrží. Někteří v týmu však nabyli přesvědčení, že by to nebylo dobré. Proto tlačili na svého šéfa, aby změnil svůj názor. Většina lidí dala najevo, že by s udržováním Péreze nebyli spokojeni.
Nejmenovaný člen týmu uvedl, že "střední management se proti Whitmarshovi spiknul" a že někteří inženýři dokonce hrozili odchodem, pokud si Pérez své místo udrží i v roce 2014. Whitmarsh se tím nenechal zviklat a názor nezměnil. Dokonce i začátkem týdne po Abú Zabí Mexičanovi řekl, že u nich bude v příštím roce pokračovat.
Pak ale najednou udeřil blesk z čistého nebe. V pátek Pérezovi zavolal, že se rozhodnutí týmu změnilo a místo něj bude závodit Magnussen. Co se vlastně stalo? Na povrch se dostávají zajímavé informace. Je známo, že s nejvyšším vedením McLarenu není vše v pořádku.
Kevin Magnussen (foto: McLaren Mercedes)
Předseda skupiny McLaren Ron Dennis, který dal kdysi v F1 šanci mladému Lewisovi Hamiltonovi, nemá ty nejlepší vztahy s některými členy správní rady. Podle insiderů se již několikrát pokusil dostat se zpět na pozici šéfa závodního týmu a vytlačit Whitmarshe. Tentokrát podle některých zasáhl do výběru pilotů ve snaze naklonit si na svou stranu tým.
Ostatně, nebylo by to poprvé, co zasáhl do Whitmarshovy "pochybné" volby jezdců. Martin chtěl například v roce 2009 podepsat smlouvu s Nickem Heidfeldem, jenž se měl stát v sezóně 2010 Hamiltonovým týmovým kolegou. S Němcem dokonce už vyjednal smlouvu. Před jejím podpisem odjel na dovolenou, a když byl pryč, tak ostatní členové vyššího vedení včetně Rona Dennise využili příležitost a podepsali smlouvu s Buttonem.
V sázce tedy bude letos u McLarenu s Magnussenem hodně: pokud se bude trápit, budou ti, kteří tak bojovali za nahrazení Péreze, vypadat hloupě. Pokud ale uspěje, pak bude muset tým čelit dalším otázkám týkající se jeho vedení a pod Whitmarshem se bude povážlivě kývat židle.
Fanoušci Formule 1 mají jedinečnou příležitost – originální závodní vůz BMW Sauber, s nímž Robert Kubica závodil v sezóně 2009, je nyní v aukci. Cena za tento kousek historie? 390 tisíc eur, a k ještě DPH.
Lando Norris věří, že v roce 2025 bude schopný „bojovat se všemi“ o titul. Britský jezdec se poučil z chyb, které udělal v minulém roce, a je připravený vstoupit do nové sezóny s cílem usilovat o mistrovský titul.
Laura Muellerová se stala historickou postavou ve formuli 1, když byla v úterý jmenována inženýrkou týmu Haas. Jako první žena v této roli se bude podílet na spolupráci s francouzským jezdcem Estebanem Oconem.
Zimní pauza se blíží ke konci a je čas, aby se piloti a týmy vrátili zpět do práce a začali s intenzivními přípravami a testováním. Ačkoli si někdo může myslet, že si všichni odpočinuli doma u krbu, realita je kolikrát jiná. Adrenalin je součástí života každého pilota F1, a tak někteří z nich využili volno k lyžování, jízdě v pouštních buginách nebo dokonce k pokusům o pilotování letadel.
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.