McLaren po loňské sezóně překvapil svým rozhodnutím dát místo nezkušenému Kevinovi Magnussenovi a zbavit se Sergia Péreze. Co k tomu v zákulisí týmu vedlo?
Šlo o odvážný krok, který byl založený na názoru, že Pérez je sice schopným jezdcem, ale ne tak dobrým, aby se z něj stal v budoucnu mistr světa. McLaren vycházel z jednoduché logiky: mladý Mexičan nebyl tak dobrý, jako Jenson Button.
V kvalifikacích to sice bylo na body vyrovnané (10:9 pro Péreze), na kolo však průměrně ztrácel 0,245 s - a co je ještě důležitější, pro tým získal o 24 bodů (o 33 %) méně než Button, jenž v šampionátu skončil se 73 body na 9. pozici.
McLaren za ta léta už přesně ví, jak je Button dobrý - za mokra sice patří mezi nejlepší, v čisté rychlosti mu však na nejlepší - jako byl například jeho bývalý týmový kolega Lewis Hamilton - 2 desetiny sekundy scházejí.
A navíc: má-li podávat své nejlepší výkony, musí čelit tomu nejlepšímu týmovému kolegovi. Lidé, kteří s Jensonem pracují, tvrdí, že se někdy trápí s nalezením limitu vozu. Když si například myslí, že našel limit, ale ve skutečnosti tomu tak není, týmový kolega typu Péreze jej nedokáže dotlačit k lepšímu výkonu.
Spojte jej však s jezdcem typu Hamiltona a Jenson najednou z vozu dokáže vyždímat ještě dalších 5 desetin. McLaren tedy u své dvojice Button - Pérez zjistil, že nemají pouze špatné auto, ale že jejich piloti ještě k tomu nechávají 2 a více desetin v garáži.
Sergio Pérez očekávání McLarenu nenaplnil: Jensona Buttona nepředčil a nedokázal jej dotlačit k lepším výkonům tak, jako například Lewis Hamilton před ním (foto: McLaren Mercedes)
Magnussen při různých testech prokázal, že je rychlý, inteligentní, má dobré technické vědomosti a poskytuje kvalitní zpětnou vazbu. Pérez podle McLarenu neměl na to stát se mistrem světa a mladý Dán má podle nich potenciál - nemají s ním tedy co ztratit.
Rozdílné názory na Péreze a Magnussena ve WokinguU McLarenu však nebyli v názoru na Magnussena jednotní. Šéf týmu Martin Whitmarsh až do závodu v Abú Zabí tvrdil, že si Pérez své místo udrží. Někteří v týmu však nabyli přesvědčení, že by to nebylo dobré. Proto tlačili na svého šéfa, aby změnil svůj názor. Většina lidí dala najevo, že by s udržováním Péreze nebyli spokojeni.
Nejmenovaný člen týmu uvedl, že "střední management se proti Whitmarshovi spiknul" a že někteří inženýři dokonce hrozili odchodem, pokud si Pérez své místo udrží i v roce 2014. Whitmarsh se tím nenechal zviklat a názor nezměnil. Dokonce i začátkem týdne po Abú Zabí Mexičanovi řekl, že u nich bude v příštím roce pokračovat.
Pak ale najednou udeřil blesk z čistého nebe. V pátek Pérezovi zavolal, že se rozhodnutí týmu změnilo a místo něj bude závodit Magnussen. Co se vlastně stalo? Na povrch se dostávají zajímavé informace. Je známo, že s nejvyšším vedením McLarenu není vše v pořádku.
Kevin Magnussen (foto: McLaren Mercedes)
Předseda skupiny McLaren Ron Dennis, který dal kdysi v F1 šanci mladému Lewisovi Hamiltonovi, nemá ty nejlepší vztahy s některými členy správní rady. Podle insiderů se již několikrát pokusil dostat se zpět na pozici šéfa závodního týmu a vytlačit Whitmarshe. Tentokrát podle některých zasáhl do výběru pilotů ve snaze naklonit si na svou stranu tým.
Ostatně, nebylo by to poprvé, co zasáhl do Whitmarshovy "pochybné" volby jezdců. Martin chtěl například v roce 2009 podepsat smlouvu s Nickem Heidfeldem, jenž se měl stát v sezóně 2010 Hamiltonovým týmovým kolegou. S Němcem dokonce už vyjednal smlouvu. Před jejím podpisem odjel na dovolenou, a když byl pryč, tak ostatní členové vyššího vedení včetně Rona Dennise využili příležitost a podepsali smlouvu s Buttonem.
V sázce tedy bude letos u McLarenu s Magnussenem hodně: pokud se bude trápit, budou ti, kteří tak bojovali za nahrazení Péreze, vypadat hloupě. Pokud ale uspěje, pak bude muset tým čelit dalším otázkám týkající se jeho vedení a pod Whitmarshem se bude povážlivě kývat židle.
Šéf týmu Sauber Jonathan Wheatley si udržuje naději, že tým by mohl během Grand Prix v Sao Paulu předvést něco výjimečného, když zde poprvé závodí Gabriel Bortoleto před domácím publikem.
Oscar Piastri přišel o vedení v šampionátu po závodě v Mexico City, čímž se změnilo rozložení sil v boji o titul. Australan tak vstupuje do závěrečné fáze sezony pod větším tlakem.
Williams připravuje změny pro sezonu 2026, které propojují jeho bohatou historii s novou etapou týmu.
Zhou Guanyu se rozpovídal o své cestě ve Ferrari a o tom, co mu aktuální sezona po boku Lewise Hamiltona a Charlese Leclerca přináší.
I přes vedení v šampionátu Lando Norris přiznává, že letošní sezona pro něj nebyla úplně jednoduchá.
Oscar Piastri prochází náročnějším obdobím a jeho pozice v šampionátu se změnila, přičemž závěrečné závody sezony budou klíčové. Mladý Australan nyní čelí většímu tlaku a každý bod se bude počítat.
Bývalý pilot Formule 1 Robert Doornbos okomentoval aktuální dění ve Ferrari a upozornil na jeden z možných problémů, kterému tým Lewise Hamiltona stále čelí.
Paul Monaghan z Red Bullu upozornil, že poslední zlepšení týmu nejsou výsledkem jen jednotlivých technických novinek na voze RB21.
Max Verstappen z Red Bullu a Oliver Bearman z Haasu vstupují do víkendu v Brazílii s větším klidem, protože jim již nehrozí zákaz startu.
Podle informací médií si Ferrari po slibných výsledcích na nedávných závodech v USA a Mexiku rozmyslelo rozsah změn na svém voze pro sezónu 2026.
Jezdci McLarenu, Lando Norris a Oscar Piastri, prozradili, jak ladí přípravy na závěrečný boj o titul, aby zůstali konkurenceschopní až do posledního závodu sezóny.
Pilot Ferrari Charles Leclerc oznámil zásnuby se svou partnerkou Alexandrou Saint Mleux prostřednictvím příspěvku na Instagramu, který během chvíle zaplavil sociální sítě.