McLaren po loňské sezóně překvapil svým rozhodnutím dát místo nezkušenému Kevinovi Magnussenovi a zbavit se Sergia Péreze. Co k tomu v zákulisí týmu vedlo?
Šlo o odvážný krok, který byl založený na názoru, že Pérez je sice schopným jezdcem, ale ne tak dobrým, aby se z něj stal v budoucnu mistr světa. McLaren vycházel z jednoduché logiky: mladý Mexičan nebyl tak dobrý, jako Jenson Button.
V kvalifikacích to sice bylo na body vyrovnané (10:9 pro Péreze), na kolo však průměrně ztrácel 0,245 s - a co je ještě důležitější, pro tým získal o 24 bodů (o 33 %) méně než Button, jenž v šampionátu skončil se 73 body na 9. pozici.
McLaren za ta léta už přesně ví, jak je Button dobrý - za mokra sice patří mezi nejlepší, v čisté rychlosti mu však na nejlepší - jako byl například jeho bývalý týmový kolega Lewis Hamilton - 2 desetiny sekundy scházejí.
A navíc: má-li podávat své nejlepší výkony, musí čelit tomu nejlepšímu týmovému kolegovi. Lidé, kteří s Jensonem pracují, tvrdí, že se někdy trápí s nalezením limitu vozu. Když si například myslí, že našel limit, ale ve skutečnosti tomu tak není, týmový kolega typu Péreze jej nedokáže dotlačit k lepšímu výkonu.
Spojte jej však s jezdcem typu Hamiltona a Jenson najednou z vozu dokáže vyždímat ještě dalších 5 desetin. McLaren tedy u své dvojice Button - Pérez zjistil, že nemají pouze špatné auto, ale že jejich piloti ještě k tomu nechávají 2 a více desetin v garáži.
Sergio Pérez očekávání McLarenu nenaplnil: Jensona Buttona nepředčil a nedokázal jej dotlačit k lepším výkonům tak, jako například Lewis Hamilton před ním (foto: McLaren Mercedes)
Magnussen při různých testech prokázal, že je rychlý, inteligentní, má dobré technické vědomosti a poskytuje kvalitní zpětnou vazbu. Pérez podle McLarenu neměl na to stát se mistrem světa a mladý Dán má podle nich potenciál - nemají s ním tedy co ztratit.
Rozdílné názory na Péreze a Magnussena ve WokinguU McLarenu však nebyli v názoru na Magnussena jednotní. Šéf týmu Martin Whitmarsh až do závodu v Abú Zabí tvrdil, že si Pérez své místo udrží. Někteří v týmu však nabyli přesvědčení, že by to nebylo dobré. Proto tlačili na svého šéfa, aby změnil svůj názor. Většina lidí dala najevo, že by s udržováním Péreze nebyli spokojeni.
Nejmenovaný člen týmu uvedl, že "střední management se proti Whitmarshovi spiknul" a že někteří inženýři dokonce hrozili odchodem, pokud si Pérez své místo udrží i v roce 2014. Whitmarsh se tím nenechal zviklat a názor nezměnil. Dokonce i začátkem týdne po Abú Zabí Mexičanovi řekl, že u nich bude v příštím roce pokračovat.
Pak ale najednou udeřil blesk z čistého nebe. V pátek Pérezovi zavolal, že se rozhodnutí týmu změnilo a místo něj bude závodit Magnussen. Co se vlastně stalo? Na povrch se dostávají zajímavé informace. Je známo, že s nejvyšším vedením McLarenu není vše v pořádku.
Kevin Magnussen (foto: McLaren Mercedes)
Předseda skupiny McLaren Ron Dennis, který dal kdysi v F1 šanci mladému Lewisovi Hamiltonovi, nemá ty nejlepší vztahy s některými členy správní rady. Podle insiderů se již několikrát pokusil dostat se zpět na pozici šéfa závodního týmu a vytlačit Whitmarshe. Tentokrát podle některých zasáhl do výběru pilotů ve snaze naklonit si na svou stranu tým.
Ostatně, nebylo by to poprvé, co zasáhl do Whitmarshovy "pochybné" volby jezdců. Martin chtěl například v roce 2009 podepsat smlouvu s Nickem Heidfeldem, jenž se měl stát v sezóně 2010 Hamiltonovým týmovým kolegou. S Němcem dokonce už vyjednal smlouvu. Před jejím podpisem odjel na dovolenou, a když byl pryč, tak ostatní členové vyššího vedení včetně Rona Dennise využili příležitost a podepsali smlouvu s Buttonem.
V sázce tedy bude letos u McLarenu s Magnussenem hodně: pokud se bude trápit, budou ti, kteří tak bojovali za nahrazení Péreze, vypadat hloupě. Pokud ale uspěje, pak bude muset tým čelit dalším otázkám týkající se jeho vedení a pod Whitmarshem se bude povážlivě kývat židle.
Lando Norris podle Andrey Stelly už v roce 2024 získal přesvědčení, že může soupeřit s Maxem Verstappenem. Právě tato nová sebedůvěra se ukázala jako rozhodující faktor
Forbes zveřejnil žebříček nejlépe placených pilotů F1 za sezonu 2025, přičemž příjmy rozdělil na základní platy a bonusy, které často výrazně převyšují samotný plat a umožňují i jezdcům bez titulu mistra světa výrazně zvýšit celkové příjmy.
Verstappen Racing podle dostupných informací uzavřel víceletou spolupráci s Mercedesem. Partnerství má být klíčovým pilířem dlouhodobých ambicí týmu Maxe Verstappena.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.