Ferrari věří, že díky společné výrobě šasi i motoru v Maranellu získájí v nové turbo éře ve Formuli 1 příjemnou výhodu.
Ferrari včera v Maranellu novinářům prezentovalo nový motor a technický ředitel James Allison při té příležitosti uvedl: "To, že můžeme společně stavět motor i šasi je pro Ferrari rozhodně příjemnou výhodou. Ostatní týmy to tak nemají a letos bude zabudování nové pohonné jednotky do šasi složitou operací."
"Má s tím přímé zkušenosti z Lotusu. Je pravdou, že dodavatelé motorů se snaží splnit vaše požadavky, ale nikdy to není stejné jako zde s historickou kulturou, kde to patří k běžné úloze definice a vývoje designu nového vozu," pokračuje Allison, jenž letos přišel z Lotusu, na historickou tradici Ferrari, které staví pod jednou střechou auta i motory už od roku 1950.
Souhlasí s ním šéf vývoje motorů Luca Marmorini: "Během let jsme spolupracovali s našimi kolegy pro šasi. Přesně víme, že nemá smysl, abychom my, motoroví inženýři, kladli příliš velký důraz na náš samotný projekt, pokud by se pak nedokázal přizpůsobit vítěznému vozu.
V tomto případě nejde pouze o motor, ale i o další prvky tohoto pohonného ústrojí, které je mnohem složitější než v minulosti, jak jistě chápete," vysvětluje Marmorini.
Ferrari se loučí s atmosférickými osmiválci, Formuli 1 čeká nová éra (foto: Scuderia Ferrari)
"S Lucou mohu jedině souhlasit. Tento argument platí také pro prvek, který byl v uplynulých letech středem pozornosti - pro výfuky. Foukání z nich nabídlo zajímavé technické výzvy, ale osobně musím říci, že jsem rád, že jsme se toho zbavili a můžeme se věnovat designu výfuků s cílem získat z motoru co nejvyšší výkon," dodává Allison.
První jízdy s novým V6 turbomotorem 059/3 jsou plánovány na konec ledna v Jerezu, kde začne společné testování před sezónou 2014. Očekává se, že Ferrari svůj příští monopost odhalí týden před odletem do Španělska.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.