Caterham se v letošním konečném pořadí Formule 1 propadl až za Marussií, protože dle slov šéfa tým, Cyrila Abiteboula, v roce 2012 přehnal svoje úsilí.
Caterham byl od vstupu nových týmů do F1 v roce 2010 vždy nejlepším z nich, letos byl ale v boji o 10. místo v poháru konstrukterů poražen britsko-ruskou Marussií. Jejich hlavní rival je také porážel už od začátku sezony. Abiteoul připouští, že jejich chybné rozhodnutí z loňska je připravilo o možnost nachystat na letošek pořádné nové auto a že byli až moc daleko, aby mohli Marussii dohonit.
"Začlo to už vloni, kdy se tým věnoval určitým technickým strategiím, které upřímně řečeno věřím, že jsme si nemohli dovolit vzhledem k jejich sofistikovanosti, co se týče pochopení celého procesu a tak dále a tak dále," říká Cyril Abiteoul pro britský Autosport. "Problémem nebylo, že jsme se jim věnovali, ale věnovali jsme se jim dlouho. Ovlivnilo to tedy náš loňský rok a ovlivnilo to také letošek."
"Vloni jsme také měnili továrnu, což znamenalo zastavení všeho, na čem jsme dělali. Investovali jsme také více do větrného tunelu, protože jsme neměli tunel, který by byl schopen produkovat foukání výfukových plynů, které teď momentálně vyvíjíme. To, co jsme utratili v minulé sezoně, jsme nebyli schopni investovat do nového auta - a to jak z finanční stránky, tak i ze stránky času a lidských zdrojů."
Caterham se letos většinou díval Marussii na záda(foto: Team Caterham F1)
Loňský rok nebyl fantastický, nikdo si nebude pamatovat loňské auto Caterhamu a když ho použijete ve dvou letech... výsledek vidíte sami." Dle Cyrila tým také až moc věřil tomu, že dokáže porazit Marussii, která ale díky zisku 13 místa Bianchim v Malajsii Caterham porazila a skončila 10.
"Možná jsme si po Malajsii naivně mysleli, že máme dosta času, abychom se na 10. místo vrátili. Nakonec je to dlouhá sezona... Je to dlouhá sezona, ve které byli ale ostatní spolehliví. Neviděli jsme žádné zábavné závody a v motorsportu nejsou žádná kouzla. Šampionát byl rozhodnut na třetím závodu, což byla trochu škoda. Ale to je život."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.