STATISTIKA 2013 - PRŮMĚRNÁ POZICE V KVALIFIKACI A STARTY; Z jaké průměrné pozice pilot v sezóně 2013 startovali a kolik pozic získali či ztratili v samotných začátcích závodů?
Starty tvoří velmi důležitou součást závodů vzhledem k tomu, jak obtížně se kvůli současné aerodynamice vozů F1 předjíždí. FIA sice před pár lety schválila používání systém pro omezení přítlaku, ani s ním to však na většině okruhů není snadné.
To ostatně potvrdil i Heikki Kovalainen, který v závěru sezóny zaskakoval za Kimiho Räikkönena: "Mé oba starty zde a v Austinu byly opravdu slabé, po procedurálních potížích při obou příležitostech jsem nebyl schopen se všemi při rozjezdu držet tempo. To bylo zklamání, protože to tvoří tak velkou část závodu. Pak je velmi těžké získávat zpět pozice."
Nejlepší průměrnou pozici po kvalifikaci (bez ohledu na pozdější penalizace) má pochopitelně Sebastian Vettel, který devětkrát získal pole-position, šestkrát druhé místo, třikrát třetí a jednou deváté.
S odstupem jedné pozice se za něj řadí Lewis Hamilton (3,2), jenž kvalifikaci vyhrál pětkrát, a pak jeho týmový kolega z Mercedesu Nico Rosberg (4,4), jenž v sobotu nenašel přemožitele celkem třikrát. Ze stejné průměrné pozice se těší i Mark Webber, jenž se z pole-position radoval dvakrát.
Nyní se pojďme podívat, kolik míst piloti získali či ztratili hned po startu v úvodním kole. Nejlépe jsou na tom Pastor Maldonado a Esteban Gutiérrez, kteří se v 19 závodech posunuli o 28 míst dopředu. Velmi dobře si počínali také Sergio Pérez (+ 25 míst), Giedo van der Garde (+ 24) a Adrian Sutil (+ 23) - všichni tito piloti startovali obvykle uprostřed pole.
Mistr světa Sebastian Vettel okupující pravidelně první řadu moc co získávat neměl, jeho týmový kolega z Red Bullu Mark Webber je jedním z nejhůře startujících jezdců (jeho vysvětlení, proč k tomu docházelo, najdete zde).
Ferrari potvrzuje kvalitu svých startovacích systémů a práce se spojkou - oba jeho jezdci jako jediní z první čtyřech týmů v úvodních fázích závodů získávali: Fernando Alonso si polepšil celkem o 11 míst, Felipe Massa dokonce o 21 míst. Šetrné Lotusy a Mercedesy, které před letní přestávkou byly v kvalifikacích lepší než Red Bully, na startech ztrácely.
Absolutně nejhorší ze všech je Jean-Eric Vergne (přišel o 28 míst), což bylo ostatně patrné po povedené kvalifikaci také v posledním závodu sezóně v Brazílii, kde přišel o čtyři místa.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.
Red Bull vsadil na odvážnou strategii v nastavení Verstappenova vozu pro britskou Grand Prix – risk se však obrátil proti nim.
Lewis Hamilton letos v sezóně 2025 zatím zápasí s nepříznivými výsledky. Ačkoliv Silverstone přineslo zlepšení, Brit stále hledá formu a není s dosavadním výkonem spokojený.
Oscar Piastri po penalizaci ve Velké ceně Velké Británie chtěl vyměnit pozici s Landem Norrisem, ale uznal, že by to nebylo fér. I přes zklamání respektoval týmové rozhodnutí a chce se z této zkušenosti poučit.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.