STATISTIKA 2013 - PRŮMĚRNÁ POZICE V KVALIFIKACI A STARTY; Z jaké průměrné pozice pilot v sezóně 2013 startovali a kolik pozic získali či ztratili v samotných začátcích závodů?
Starty tvoří velmi důležitou součást závodů vzhledem k tomu, jak obtížně se kvůli současné aerodynamice vozů F1 předjíždí. FIA sice před pár lety schválila používání systém pro omezení přítlaku, ani s ním to však na většině okruhů není snadné.
To ostatně potvrdil i Heikki Kovalainen, který v závěru sezóny zaskakoval za Kimiho Räikkönena: "Mé oba starty zde a v Austinu byly opravdu slabé, po procedurálních potížích při obou příležitostech jsem nebyl schopen se všemi při rozjezdu držet tempo. To bylo zklamání, protože to tvoří tak velkou část závodu. Pak je velmi těžké získávat zpět pozice."
Nejlepší průměrnou pozici po kvalifikaci (bez ohledu na pozdější penalizace) má pochopitelně Sebastian Vettel, který devětkrát získal pole-position, šestkrát druhé místo, třikrát třetí a jednou deváté.
S odstupem jedné pozice se za něj řadí Lewis Hamilton (3,2), jenž kvalifikaci vyhrál pětkrát, a pak jeho týmový kolega z Mercedesu Nico Rosberg (4,4), jenž v sobotu nenašel přemožitele celkem třikrát. Ze stejné průměrné pozice se těší i Mark Webber, jenž se z pole-position radoval dvakrát.
Nyní se pojďme podívat, kolik míst piloti získali či ztratili hned po startu v úvodním kole. Nejlépe jsou na tom Pastor Maldonado a Esteban Gutiérrez, kteří se v 19 závodech posunuli o 28 míst dopředu. Velmi dobře si počínali také Sergio Pérez (+ 25 míst), Giedo van der Garde (+ 24) a Adrian Sutil (+ 23) - všichni tito piloti startovali obvykle uprostřed pole.
Mistr světa Sebastian Vettel okupující pravidelně první řadu moc co získávat neměl, jeho týmový kolega z Red Bullu Mark Webber je jedním z nejhůře startujících jezdců (jeho vysvětlení, proč k tomu docházelo, najdete zde).
Ferrari potvrzuje kvalitu svých startovacích systémů a práce se spojkou - oba jeho jezdci jako jediní z první čtyřech týmů v úvodních fázích závodů získávali: Fernando Alonso si polepšil celkem o 11 míst, Felipe Massa dokonce o 21 míst. Šetrné Lotusy a Mercedesy, které před letní přestávkou byly v kvalifikacích lepší než Red Bully, na startech ztrácely.
Absolutně nejhorší ze všech je Jean-Eric Vergne (přišel o 28 míst), což bylo ostatně patrné po povedené kvalifikaci také v posledním závodu sezóně v Brazílii, kde přišel o čtyři místa.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur potvrdil, že Andrea Kimi Antonelli po kolizi s Charlesem Leclercem osobně navštívil garáž a omluvil se týmu.
Toto Wolff hájí Kimiho Antonelliho po kolizi s Charlesem Leclercem a zdůrazňuje, že odvážné manévry jsou součástí jeho růstu.
Carlos Sainz oznámil, že se jako člen představenstva GPDA hodlá zasadit o zlepšení úrovně rozhodování komisařů, které označil za „nepřijatelné“. Chce prostřednictvím své pozice přispět k transparentnějším a spravedlivějším pravidlům pro všechny jezdce.
Po odstoupení v Zandvoortu zůstává Lando Norris pro McLaren klíčovým jezdcem v boji šampionátu jezdců a šéf týmu Andrea Stella věří, že nyní může ukázat svůj plný potenciál.
Mercedes má podle všeho jasno, že i v roce 2026 bude spoléhat na George Russella a Kimiho Antonelliho. Oficiální potvrzení jezdecké sestavy ale zatím stále chybí.
Andrea Kimi Antonelli přišel v Zandvoortu o šanci na dobrý výsledek po kolizi s Charlesem Leclercem v zatáčce číslo 3. Za incident dostal nováček ve Formuli 1 desetisekundový trest.
Lewis Hamilton obdržel od komisařů trest za svou jízdu na cestě na startovní rošt při Velké ceně Nizozemska.
Oscar Piastri po dramatickém závodě v Zandvoortu zůstává nohama na zemi, přestože vede šampionát o 34 bodů. Australský jezdec upozorňuje, že sezóna je ještě dlouhá a jakékoli podcenění soupeřů by ho mohlo stát body i vítězství.
Charles Leclerc v Zandvoortu nedokončil závod kvůli kolizi s Kimim Antonellim. Pro Ferrari to byla další bolestná ztráta bodů a pro Leclerca frustrující vyústění víkendu, který začal slibně.
Lando Norris zažil velkou ránu, když musel v Zandvoortu odstoupit z Velké ceny Holandska. Přesto zůstává optimistický ohledně svých šancí na zisk titulu v letošní sezóně.
Pro Lewise Hamiltona se Velká cena Nizozemska změnila v noční můru, když narazil do zdi a musel závod předčasně ukončit. Incident znamenal další ztrátu bodů pro Ferrari.
Oscar Piastri měl v Zandvoortu navrch nad Landem Norrisem, ale vítězství si musel vybojovat při dvou restartech za Safety Carem. Jeho triumf stvrdil až šokující motorový výpadek týmového kolegy. Překvapením závodu se stal Isack Hadjar