Red Bull sice vyhrál poslední čtyři šampionáty za sebou, Ferrari je ale stále politicky silnější, těší se prezident rudé stáje Luca di Montezemolo.
Ferrari sice již 6 let po sobě ve Formuli 1 titul nevyhrálo, přesto je pro ní podle Montezemola nepostradatelné. "Dosáhli jsme s Ecclestonem a s FIA dohody a jsme jediným týmem, který má právo veta - mít větší politický vliv už není možné," uvádí prezident Ferrari pro italskou televizi RAI.
"Jsme si vědomi naší síly ve Formuli 1, která by bez nás byla úplně jiná. Přesto je pravdou, že ten vliv vychází také z vítězného vozu, a ten nám chybí. Zbytek jsou všechno pomluvy," odmítá podezření z nekalých zákulisních praktik.
A co říká na Ecclestoneův výrok, že by jeho ideálním nástupcem byl šéf Red Bull Christian Horner (více zde)? "Ecclestone vnímá Hornera jako svého nástupce? Jak přibývají léta, čím dál více ho baví vtipy a jsem rád, že má stále touhu je vykládat," směje se Montezemolo.
Na závěr se vyjadřuje k letošnímu šampionátu, v němž Ferrari uniklo druhé místo. Přispěla k tomu i penalizace Felipeho Massy ve víkendové Velké ceně Brazílie za to, že přejížděl vyznačenou dráhu v místě nájezdu do boxů.
"Myslím, že to bylo nepřiměřené a nespravedlivé, stejně jako Hamiltonova [penalizace]. Pokud by Felipe zůstal na čtvrtém místě, byli bychom v šampionátu druzí.
Každou chvíli ti gentlemani, kteří přijíždějí na závody jako komisaři, činí rozhodnutí, které jsou trochu směšná a anachronická. Musí být pečliví, abychom si udrželi důvěryhodnost, kvůli týmům, které investují peníze a pilotům, kteří riskují své životy," pokračuje Montezemolo.
Luca di Montezemolo (vlevo) se svým jezdcem Fernandem Alonsem (foto: Scuderia Ferrari)
Opět nezapomíná pochválit svého pilota - Fernanda Alonsa: "Má právo být hrdý na druhé místo, zažil skvělou sezónu. Musíme mu dát rychlejší auto a on z něj dostane maximum. Že jsem mu dal osm místo deset z desíti? Má osmička má hodnotu desíti, protože jde o skóre, které dávám jako podnět. Doufám, že mu ho dám příští rok a osm alespoň i týmu.
Příští rok bych mu rád dal auto ještě lepší, než má Red Bull. Nezapomínejme, že víme, jak na to: stačí si vzpomenout na pětileté období od roku 2000 do 2004 a na vítězství v letech 2007 a 2008. Děkuji mu za veškerou jeho letošní snahu a odhodlání a také za to, že byl připraven Massu pustit v neděli v Brazílii na pódium, což dokládá hezkou atmosféru v našem týmu."
A už se těší na sezónu 2014: "Naším cílem je postavit auto, které by mělo na vítězství. Provedli jsme velmi rozsáhlou reorganizaci a přidali se k nám vysoce uznávaní inženýři, jako je Allison. Přijdou nová pravidla, která budou klást větší důraz na některé oblasti, jako například na motory, kde jsme velmi schopní.
Máme dobré důvody k optimismu a pohromadě veškeré ingredience k vítězství. Příliš často nám úspěch unikl jen o vous a nyní musíme vyhrát. Jen doufám, že věci neovlivní nějaká nečistá hlediska. A vyvarování se chyb? To se bude týkat všech," dodává Montezemolo.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.
Yuki Tsunoda po třech závodech v Red Bullu ukazuje potenciál, ale jeho plná adaptace ještě není dokončena. Rozdíl oproti Verstappenovi se projevuje nejen v rychlosti, ale i v práci s pneumatikami, stabilitě a konzistenci výkonu.
Šéf Aston Martinu Andy Cowell přiznal, že nové aerodynamické zařízení týmu jim od svého spuštění výrazně rozšířilo obzory. Podle jeho slov poskytl nový větrný tunel cenné poznatky, které Aston Martin plánuje využít k vývoji rychlejšího a konkurenceschopnějšího monopostu.
Gabriel Bortoleto přiznal, že přechod z vítězství v šampionátech F2 a F3 na závodění na chvostu startovního pole Formule 1 pro něj představuje značnou výzvu.
Red Bull Racing se v roce 2026 chystá představit vlastní pohonné jednotky, které vyvinul ve spolupráci s Fordem. Šéf týmu Christian Horner je nadšený z tohoto kroku, i když si je vědom rizika, které s ním souvisí.