Coulthard: Kdo říká, že nadcházející technické změny nebudou vyhovovat zrovna nováčkům, jako je Magnussen v McLarenu, nebo Kvjat v Toro Rosso?
Bývalý pilot Formule 1 David Coulthard, nyní komentátor BBC Sport, spekuluje, jak se změní závody v roce 2014 v souvislosti s platností nových technických pravidel. Také se snaží rozluštit odpověď na otázku, zda bude někdo schopen zabránit Sebastianovi Vettelovi v získání pátého titulu mistra světa.
Může někdo zastavit Red Bull a Sebastiana Vettela?David Coulthard (DC): „Red Bull zahájí novou sezonu v roli favorita. V současnosti je jejich forma na vrcholu. Mají stabilní vedení týmu, skvělého konstruktéra, ohromný rozpočet a pilota, který získal poslední čtyři tituly mistra světa. Ale není vyloučeno, že budou donuceni podlehnout tlaku týmů jako Ferrari, McLaren nebo Mercedes, které nejsou ve Formuli 1 jenom proto, aby z ní udělaly masový sport. Všechny uvedené týmy mají dostatek zdrojů a v podmínkách, kdy nadobudou platnost velké technické změny, budou mít šance na úspěch.“
Jak se odrazí změny na průběhu závodů?DC: „To je dobrá otázka, jenže odpověď nezná nikdo. Za mých časů se pravidla také měnily, ale změny nebyly nikdy tak dramatické, jak teď, kdy se v monopostech objeví šestiválcové turbomotory s obsahem 1,6 litru s efektivnějším systémem rekuperace energie. Někteří fanouškové se obávají, že se změní charakter Formule 1, že se ze závodů stane soutěž o nejnižší spotřebu paliva. Myslím ale, že se nemáme čeho obávat. Musí se také počítat se spolehlivostí techniky. Nakonec to dopadne tak, že časem se týmy naučí s novou technikou pracovat a jezdci budou znovu jezdit s větší agresivitou.“
Zůstanou pneumatiky důležitým faktorem?DC: „Od pneumatik Pirelli záviselo letos příliš mnoho. Red Bull je dokázal využívat s největší efektivností, co se týká zvláště Sebastiana Vettela. V příští sezoně bude mnohé záviset od pohonných jednotek, ale problémy s pneumatikami jen tak lehce nezmizí. Nové pohonné jednotky budou produkovat vyšší točivý moment, proto budou zadní pneumatiky víc zatížené. Problém pneumatik je potřebné řešit i z jiné stránky. Politika Formule 1 je taková, že Pirelli stále nemůže testovat pneumatiky pro rok 2014.“
Dokáže se Lewis Hamilton adaptovat na nová pravidla, převýšit Nica Rosberga a získat druhý titul?DC: „Bezpochyby ano. Lewis je jezdec světové třídy, nemám důvod se domnívat, že se nedokáže přizpůsobit změnám. Jeho vítězství v Maďarsku ukázalo, že dokáže pracovat s pneumatikami, jezdit rychle a s rozumem dobývat úspěchů. Nico Rosberg je pro něj silným soupeřem, možná silnějším, než se předpokládalo. Nico s radostí plní nové úkoly, související s nadcházejícími změnami. Přesto si myslím, že když v Mercedesu nabídnou Lewisovi monopost, který mu bude vyhovovat, může získat druhý titul mistra světa.“
Co můžete říct o formě Jensona Buttona? Bude McLaren schopen dobýt lepší pozice po této neúspěšné sezoně?DC: „Nepochybuju o tom, že Jenson je v dobré formě. Má 33 let, je jedním z fyzicky nejlépe připravených pilotů, má všechny předpoklady pro dosažení dobrých výsledků, jako naposledy v Brazílii. Bohužel s motivací měl letos problémy, které souvisely se situací v McLarenu. Je to silný tým, má velké možnosti, dostatečný rozpočet. Bylo by pod jeho úroveň vzdát se, stejně tak pod Jensonovu. Zajímavé bude jeho porovnání s nováčkem v týmu Magnussenem. Kdo říká, že nadcházející technické změny nebudou vyhovovat zrovna nováčkům, jako je Magnussen v McLarenu, nebo Kvjat v Toro Rosso?“
Co říkáte na vztah Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena, kteří budou týmovými kolegy ve Ferrari? DC: „Všichni by chtěli vědět, jak bude tohle partnerství fungovat. Fernandovou předností je jeho dlouhé působení ve Ferrari, mluví italsky a v jeho přípravě na závody nejsou žádné slabé místa. V roce 2007, kdy byl v jednom týmu s Hamiltonem, měl stejný počet bodů jako Lewis, ale po sezoně ztratil svou chladnokrevnost. Kimi nemá rád zákulisní tahy, proto si nemyslím, že by ze strany Fernanda hrozilo zhoršení vztahu mezi nimi. Očekávám ale, že Alonso bude na okruzích lepší.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.