Coulthard: Kdo říká, že nadcházející technické změny nebudou vyhovovat zrovna nováčkům, jako je Magnussen v McLarenu, nebo Kvjat v Toro Rosso?
Bývalý pilot Formule 1 David Coulthard, nyní komentátor BBC Sport, spekuluje, jak se změní závody v roce 2014 v souvislosti s platností nových technických pravidel. Také se snaží rozluštit odpověď na otázku, zda bude někdo schopen zabránit Sebastianovi Vettelovi v získání pátého titulu mistra světa.
Může někdo zastavit Red Bull a Sebastiana Vettela?David Coulthard (DC): „Red Bull zahájí novou sezonu v roli favorita. V současnosti je jejich forma na vrcholu. Mají stabilní vedení týmu, skvělého konstruktéra, ohromný rozpočet a pilota, který získal poslední čtyři tituly mistra světa. Ale není vyloučeno, že budou donuceni podlehnout tlaku týmů jako Ferrari, McLaren nebo Mercedes, které nejsou ve Formuli 1 jenom proto, aby z ní udělaly masový sport. Všechny uvedené týmy mají dostatek zdrojů a v podmínkách, kdy nadobudou platnost velké technické změny, budou mít šance na úspěch.“
Jak se odrazí změny na průběhu závodů?DC: „To je dobrá otázka, jenže odpověď nezná nikdo. Za mých časů se pravidla také měnily, ale změny nebyly nikdy tak dramatické, jak teď, kdy se v monopostech objeví šestiválcové turbomotory s obsahem 1,6 litru s efektivnějším systémem rekuperace energie. Někteří fanouškové se obávají, že se změní charakter Formule 1, že se ze závodů stane soutěž o nejnižší spotřebu paliva. Myslím ale, že se nemáme čeho obávat. Musí se také počítat se spolehlivostí techniky. Nakonec to dopadne tak, že časem se týmy naučí s novou technikou pracovat a jezdci budou znovu jezdit s větší agresivitou.“
Zůstanou pneumatiky důležitým faktorem?DC: „Od pneumatik Pirelli záviselo letos příliš mnoho. Red Bull je dokázal využívat s největší efektivností, co se týká zvláště Sebastiana Vettela. V příští sezoně bude mnohé záviset od pohonných jednotek, ale problémy s pneumatikami jen tak lehce nezmizí. Nové pohonné jednotky budou produkovat vyšší točivý moment, proto budou zadní pneumatiky víc zatížené. Problém pneumatik je potřebné řešit i z jiné stránky. Politika Formule 1 je taková, že Pirelli stále nemůže testovat pneumatiky pro rok 2014.“
Dokáže se Lewis Hamilton adaptovat na nová pravidla, převýšit Nica Rosberga a získat druhý titul?DC: „Bezpochyby ano. Lewis je jezdec světové třídy, nemám důvod se domnívat, že se nedokáže přizpůsobit změnám. Jeho vítězství v Maďarsku ukázalo, že dokáže pracovat s pneumatikami, jezdit rychle a s rozumem dobývat úspěchů. Nico Rosberg je pro něj silným soupeřem, možná silnějším, než se předpokládalo. Nico s radostí plní nové úkoly, související s nadcházejícími změnami. Přesto si myslím, že když v Mercedesu nabídnou Lewisovi monopost, který mu bude vyhovovat, může získat druhý titul mistra světa.“
Co můžete říct o formě Jensona Buttona? Bude McLaren schopen dobýt lepší pozice po této neúspěšné sezoně?DC: „Nepochybuju o tom, že Jenson je v dobré formě. Má 33 let, je jedním z fyzicky nejlépe připravených pilotů, má všechny předpoklady pro dosažení dobrých výsledků, jako naposledy v Brazílii. Bohužel s motivací měl letos problémy, které souvisely se situací v McLarenu. Je to silný tým, má velké možnosti, dostatečný rozpočet. Bylo by pod jeho úroveň vzdát se, stejně tak pod Jensonovu. Zajímavé bude jeho porovnání s nováčkem v týmu Magnussenem. Kdo říká, že nadcházející technické změny nebudou vyhovovat zrovna nováčkům, jako je Magnussen v McLarenu, nebo Kvjat v Toro Rosso?“
Co říkáte na vztah Fernanda Alonsa a Kimiho Räikkönena, kteří budou týmovými kolegy ve Ferrari? DC: „Všichni by chtěli vědět, jak bude tohle partnerství fungovat. Fernandovou předností je jeho dlouhé působení ve Ferrari, mluví italsky a v jeho přípravě na závody nejsou žádné slabé místa. V roce 2007, kdy byl v jednom týmu s Hamiltonem, měl stejný počet bodů jako Lewis, ale po sezoně ztratil svou chladnokrevnost. Kimi nemá rád zákulisní tahy, proto si nemyslím, že by ze strany Fernanda hrozilo zhoršení vztahu mezi nimi. Očekávám ale, že Alonso bude na okruzích lepší.“
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.