Majitel Lotusu v rozhovoru pro německý deník Die Welt popisuje situaci ohledně Kimiho Räikkönena a jeho nástupci i financí týmu.
Kimi Räikkönen a Lotus ukončili svou spolupráci předčasně a Fin neodcestuje na poslední dva závody sezony. Místo toho jej čeká operace zad, aby byl stoprocentně připraven na první testy za Ferrari. Lotusu to však příliš radosti neudělalo.
"V první řadě je důležité jeho zdraví a přeji mu brzké uzdravení. Pro Lotus to však přišlo v nemilou a nevhodnou dobu. A také vím, v jakém sportu se pohybujeme," komentuje to Gerard Lopez. Na otázku, zda je podle něj škoda, že se Räikkönen příští rok vrací do Ferrari, odpověděl strohým ano. Následovalo slovo hodně jako odpověď na to, jak moc bolel Finův odchod.
Räikkönen se dříve vyjádřil tak, že za jeho odchodem do Ferrari stojí peníze a v Abú Zabí jasně uvedl, že letos ještě na účtu neviděl od Lotusu ani Euro. Lopez se však brání.
"Zaprvé, a to by se mělo vyjasnit: výplaty ve společnosti byly vždy zaplaceny. Zadruhé: Nemáme takové dluhy jako jiní." Dodává také, že největším rizikem jsou soukromí investoři, kteří mohou vždy přestat spolupracovat. "To se může stát každému, pokud F1 dál povedou velcí a bohatí a ostatní týmy na to zapomenou."
Podle něj je za vším snaha Lotusu bojovat na čele, ale také současné rozdělování peněz v F1. "Stále dokola čteme negativní titulky a vypadá to, že nikoho nezajímá, že jsme se rozhodli zachránit společnost a udržet si asi 500 zaměstnanců. Kdykoliv jsme se mohli rozhodnout, že budeme tým, který nás stojí méně," uvedl.
"Ale 300 rodin nebo více by bylo na ulici. F1 samozřejmě není charitativní organizace, ale obrovské rozdíly, se kterými jsou týmy finančně podporovány Formulí 1, z toho dělají aktuální téma. Není to o tom, že ostatní více investují, ale jde o fakt, že prostě dostávají více peněz. A není to proto, že jsou lepší, ale protože jsou zřejmě důležitější."
Přál by si, aby se s Lotusem jednalo jako se špičkovým týmem. "Peníze, které získáme dobrými výsledky, dostávají špičkové týmy jen za to, že závodí. A tyhle sumy musíme zaplatit z našeho nebo díky sponzorům. A tak vznikají naše finanční problémy a to je rozdíl mezi námi a špičkovými týmy." Přesto však právě s těmi stájemi dokážou bojovat a umístit se na stupních vítězů - a proto je prý na Enstone velmi pyšný.
A proč vlastně i přes všechy problémy on a jeho společnost Genii investuje právě do týmu F1? "Je to marketingový nástroj, který používáme celosvětově. I díky týmovým výsledkům se objevili noví sponzoři," popisuje.
Lotus brzdí finance, i přesto bojují se špičkou startovního pole (foto: Lotus F1 Team)
Jednou z hlavních otázek zůstává jezdecké složení týmu pro příští rok. A podle Lopeze má Lotus hned čtyři možnosti.
"Nerozhoduji o tom sám. Eric Boullier a jeho lidé mají důležité slovo. Kdyby o Romainu Grosjeanovi v minulosti rozhodoval někdo jiný, už by pro nás nejezdil. Musíme se rozhodnout, co je pro nás nejlepší. Máme čtyři možnosti. Dvě z nich jsou Nico Hülkenberg a Pastor Maldonado. O těch dvou dalších nebudu mluvit. Je to vnitřní záležitostí stáje a rozhodnutí nepadlo," prozradil.
Dodal také, že i společnost Quantum, se kterou Lotus stále jedná, má svého favorita. "Oni mají jezdce, kterého preferují. Pokud dojde k dohodě, budou mít své slovo. A i to je důvod, proč ještě nepadlo rozhodnutí."
Rozhodně však popírá, že by hledali "platícího pilota". Pastor Maldonado by prý nepřišel do týmů kvůli penězům z Venezuely. "Pokud byste to brali tak, Romain by s námi byl kvůli penězům a také Hülkenberg, nebo Fernando Alonso. Nezapomeňte - Maldonado vyhrál závod. Znovu opakuji, že do našeho auta neposadíme nikoho, kdo zrovna získal řidičák. Ať se jmenuje jakkoliv," uzavírá Lopez.
Christian Horner odmítl tvrzení Tota Wolffa, že obavy ohledně motorů byly na program Komise F1 přidány na poslední chvíli jako "vtip". Podle Hornera jde o dlouhodobé téma, které bylo opakovaně diskutováno, nikoli novou stížnost.
Tento víkend se ve Miami uskuteční druhý sprintový závod letošní sezony Formule 1. Po šestitýdenní přestávce od prvního sprintu v Číně, kde to vypadalo, že Lewis Hamilton začíná úspěšnou éru ve Ferrari.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že letošní kontroverzní pravidla upravující chování jezdců by mohla projít úpravami. Podle něj není vyloučeno, že se na základě reakcí z paddocku i širší veřejnosti dočkáme změn v aktuálním znění těchto předpisů.
Ferrari chystá velké technické změny svého vozu, které začne postupně zavádět už při Velké ceně v Imole. Vedení týmu věří, že díky těmto úpravám se brzy zařadí mezi nejrychlejší stáje na startovním roštu.
Lando Norris přiznává svou sebekritiku a frustraci, přičemž místo obviňování týmu se soustředí na analýzu vlastních chyb. Aby plně naplnil svůj potenciál, musí najít rovnováhu mezi sebekritikou a sebedůvěrou, jinak by mohl promarnit šanci na očekávaný průlom.
Zak Brown si znovu rýpl do Alpine a připomněl, že ztráta Oscara Piastriho byla jejich velkým selháním. Vzhledem k Australanově současné formě u McLarenu působí tento přešlap o to bolestněji.
George Russell tvrdí, že kdyby se připojil k Mercedesu hned po vstupu do Formule 1, mohl mít na svém kontě dva tituly. Naznačuje, že čas strávený v menších týmech mohl znamenat ztrátu šampionátů, které by jinak mohl získat.
Lando Norris měl být hlavním tahounem McLarenu v boji o titul, ale drobné chyby ho postupně srážejí a nahrávají jeho klidnějšímu kolegovi Oscarovi Piastrimu. Ten zatím beze slov přebírá roli lídra a ukazuje, kdo má aktuálně navrch.
Začátek nové kapitoly Lewise Hamiltona ve Ferrari se zatím nese ve znamení zklamání. Očekávaný restart kariéry v ikonickém červeném voze se rychle proměnil v sérii neuspokojivých výsledků, které zatím nenaplňují ambice ani fanouškovská očekávání.
Max Verstappen z Red Bullu je známý svou přímočarostí a otevřeností, když přijde na hodnocení dění ve světě formule 1.
Pilot McLarenu si zakládá na férovém přístupu a přátelském vystupování, přesto by bylo chybou vnímat jeho slušnost jako nedostatek bojovnosti. Na trati je připraven tvrdě si jít za svým cílem.
Andrea Kimi Antonelli vstoupil do Formule 1 s velkými očekáváními a silnou podporou Mercedesu, který stojí za ním i v případě chyb. Šéf týmu Toto Wolff mu poskytuje plnou podporu, zatímco Valtteri Bottas, jako rezervní pilot a mentor, ochotně sdílí své zkušenosti.