Majitel Lotusu v rozhovoru pro německý deník Die Welt popisuje situaci ohledně Kimiho Räikkönena a jeho nástupci i financí týmu.
Kimi Räikkönen a Lotus ukončili svou spolupráci předčasně a Fin neodcestuje na poslední dva závody sezony. Místo toho jej čeká operace zad, aby byl stoprocentně připraven na první testy za Ferrari. Lotusu to však příliš radosti neudělalo.
"V první řadě je důležité jeho zdraví a přeji mu brzké uzdravení. Pro Lotus to však přišlo v nemilou a nevhodnou dobu. A také vím, v jakém sportu se pohybujeme," komentuje to Gerard Lopez. Na otázku, zda je podle něj škoda, že se Räikkönen příští rok vrací do Ferrari, odpověděl strohým ano. Následovalo slovo hodně jako odpověď na to, jak moc bolel Finův odchod.
Räikkönen se dříve vyjádřil tak, že za jeho odchodem do Ferrari stojí peníze a v Abú Zabí jasně uvedl, že letos ještě na účtu neviděl od Lotusu ani Euro. Lopez se však brání.
"Zaprvé, a to by se mělo vyjasnit: výplaty ve společnosti byly vždy zaplaceny. Zadruhé: Nemáme takové dluhy jako jiní." Dodává také, že největším rizikem jsou soukromí investoři, kteří mohou vždy přestat spolupracovat. "To se může stát každému, pokud F1 dál povedou velcí a bohatí a ostatní týmy na to zapomenou."
Podle něj je za vším snaha Lotusu bojovat na čele, ale také současné rozdělování peněz v F1. "Stále dokola čteme negativní titulky a vypadá to, že nikoho nezajímá, že jsme se rozhodli zachránit společnost a udržet si asi 500 zaměstnanců. Kdykoliv jsme se mohli rozhodnout, že budeme tým, který nás stojí méně," uvedl.
"Ale 300 rodin nebo více by bylo na ulici. F1 samozřejmě není charitativní organizace, ale obrovské rozdíly, se kterými jsou týmy finančně podporovány Formulí 1, z toho dělají aktuální téma. Není to o tom, že ostatní více investují, ale jde o fakt, že prostě dostávají více peněz. A není to proto, že jsou lepší, ale protože jsou zřejmě důležitější."
Přál by si, aby se s Lotusem jednalo jako se špičkovým týmem. "Peníze, které získáme dobrými výsledky, dostávají špičkové týmy jen za to, že závodí. A tyhle sumy musíme zaplatit z našeho nebo díky sponzorům. A tak vznikají naše finanční problémy a to je rozdíl mezi námi a špičkovými týmy." Přesto však právě s těmi stájemi dokážou bojovat a umístit se na stupních vítězů - a proto je prý na Enstone velmi pyšný.
A proč vlastně i přes všechy problémy on a jeho společnost Genii investuje právě do týmu F1? "Je to marketingový nástroj, který používáme celosvětově. I díky týmovým výsledkům se objevili noví sponzoři," popisuje.
Lotus brzdí finance, i přesto bojují se špičkou startovního pole (foto: Lotus F1 Team)
Jednou z hlavních otázek zůstává jezdecké složení týmu pro příští rok. A podle Lopeze má Lotus hned čtyři možnosti.
"Nerozhoduji o tom sám. Eric Boullier a jeho lidé mají důležité slovo. Kdyby o Romainu Grosjeanovi v minulosti rozhodoval někdo jiný, už by pro nás nejezdil. Musíme se rozhodnout, co je pro nás nejlepší. Máme čtyři možnosti. Dvě z nich jsou Nico Hülkenberg a Pastor Maldonado. O těch dvou dalších nebudu mluvit. Je to vnitřní záležitostí stáje a rozhodnutí nepadlo," prozradil.
Dodal také, že i společnost Quantum, se kterou Lotus stále jedná, má svého favorita. "Oni mají jezdce, kterého preferují. Pokud dojde k dohodě, budou mít své slovo. A i to je důvod, proč ještě nepadlo rozhodnutí."
Rozhodně však popírá, že by hledali "platícího pilota". Pastor Maldonado by prý nepřišel do týmů kvůli penězům z Venezuely. "Pokud byste to brali tak, Romain by s námi byl kvůli penězům a také Hülkenberg, nebo Fernando Alonso. Nezapomeňte - Maldonado vyhrál závod. Znovu opakuji, že do našeho auta neposadíme nikoho, kdo zrovna získal řidičák. Ať se jmenuje jakkoliv," uzavírá Lopez.
Formule 1 se po zimní pauze opět vrací zpět na závodní dráhu. Dva týdny před úvodním závodem sezóny v Austrálii se odjel první den předsezónních testů v Bahrajnu. Nejrychlejší byl Norris.
Před rokem Lewis Hamilton šokoval motorsportový svět oznámením přestupu do Ferrari. Po nějaké době si fanoušci začínají zvykat na jeho nové působiště a brzy jej uvidí v akci. I když už žije v Itálii, kde si rád dopřeje místní speciality, přiznává, že si musí dávat pozor na svou oblíbenou pizzu, aby se vešel do závodní sedačky.
Mladý Ital Kimi Antonelli zažívá svůj debut na oficiálních předsezónních testech F1. V Bahrajnu sdílí vůz Mercedesu W16 s Georgem Russellem a během tří dnů si poprvé vyzkouší intenzitu přípravy na novou sezónu.
Liam Lawson se stal prvním, kdo z týmu vyzkoušel nový monopost Red Bull RB21 při zahájení předsezónních testů v Bahrajnu. Dopolední část testovacího dne patřila právě jemu, než vůz odpoledne převzal úřadující šampion Max Verstappen.
Před nadcházející sezónou 2025 se naplno rozběhne testování Formule 1. Týmy a jezdci nyní usilovně ladí své vozy a strategie, aby byli připraveni na další vzrušující ročník plný napínavých závodů a nečekaných momentů.
S okamžitou platností se nový tým Cadillac v rámci Formule 1 připojí k TWG Motorsports, nové divizi TWG Global. Tato akvizice zahrnuje i Andretti Global, který se účastní závodů v IndyCar, Formuli E a Indy Nxt, dále Spire v NASCAR Cup, Wayne Taylor Racing v IMSA a Walkinshaw Andretti v australských supersportech.
Tento týden v Bahrajnu poutají veškerou pozornost Lewis Hamilton a Charles Leclerc, kteří se účastní klíčového testování. Ferrari, které si v zimní přestávce zajistilo sedminásobného mistra světa, se stalo hlavním tématem motorsportových diskuzí.
Red Bull odhalil svůj nový monopost RB21, se kterým Max Verstappen bude usilovat o pátý titul mistra světa v řadě. Tým představil svůj vůz těsně před začátkem testů v Bahrajnu, čímž se stal posledním, kdo odkryl vůz pro nadcházející sezónu.
Alpine představil svůj monopost AP25 poprvé na dráze v Sachíru během filmovacího dne. Tyto dny slouží nejen k ověření funkčnosti nových monopostů, ale i k jejich oficiálnímu představení na dráze.
Michael Schumacher ukončil svou kariéru ve Formuli 1 na konci roku 2006 jako jeden z nejúspěšnějších jezdců historie, když dosáhl téměř všech možných triumfů v tomto sportu.
Lewis Hamilton čelí ve Ferrari obrovské výzvě – v legendárním týmu z Maranella se pokusí dosáhnout historického osmého titulu mistra světa, zatímco očekávání fanoušků i tlak konkurence neustále rostou.
Mercedes odhalil první snímky svého nového monopostu W16, se kterým do sezóny 2025 vstoupí George Russell a talentovaný nováček Andrea Kimi Antonelli. Stáj ze Stuttgartu se chystá na další boj v královně motorsportu a naděje vkládá do kombinace zkušeností a mladé dravosti.