Jezdci mohou během sezóny volně použít v závodech celkem 8 motorů. Jak jsou na tom před posledními dvěma velkými cenami sezóny 2013?
Motory
Piloti mohou během sezóny využít v souladu s článkem 28.4a sportovních pravidel kterýkoliv z přidělených osmi motorů, s nasazením každého dalšího souvisí trest v podobě odsunu o deset míst zpět na startovním roštu.
Do Abú Zabí přijeli všichni jezdci, jejich vozy pohánějí motory Mercedes (stáje McLaren, Mercedes a Force India), s tím, že letos již využili celkem osm agregátů.
Všichni ostatní, ať už šlo o zákazníky Cosworthu (Marussia), Ferrari (stáje Ferrar, Sauber a Toro Rosso) či Renaultu (stáje Caterham, Lotus, Red Bull a Williams), zatím během závodů použili pouze sedm motorů.
Jak jsou na tom piloti po 17. z devatenácti podniků letošní sezóny?Pro Velkou cenu Abú Zabí se rozhodlo nasadit novou pohonnou jednotku 13 pilotů: Alonso, Bottas, Maldonado, Massa, Grosjean, Gutiérrez, Hülkenberg, Pic, Ricciardo, Räikkönen, Vergne, Vettel a Webber.
Jeden nepoužitý motor tedy zůstává pouze Van der Gardemu z Caterhamu a oběma Marussiím. Tuto výhodu však není třeba přeceňovat, protože nevíme, kolik toho mají jinými týmy nasazené motory celkem najeto. Neznamená to tedy, že by někdo hospodařil lépe či hůře, či že Cosworthy toho vydrží více agregáty jiných výrobců.
Převodovky
Kdo v Abú Zabí použil novou převodovku? Celkem šest pilotů: Gutiérrez, Hülkenberg, Chilton, Maldonado, Massa, Pic, Ricciardo a Webber, jehož převodovka sice nezvládla pět podniků za sebou, jak vyžaduje článek 28.6a sportovních pravidel, ale v předchozí velké ceně nebyl klasifikován - proto mohl také těžit z této výhody.
Nikdo nesmí použít během posledních pěti závodů více než jednu převodovku, pokud je v nich klasifikován. Kolik velkých cen již piloti absolvovali se svými současnými převodovkami?
V Austinu tedy budou moci novou převodovku nasadit Van der Garde (Caterham) a Vergne (Toro Rosso), kteří se svými převodovkami odjeli již pět závodů. Totéž se týká Räikkönen z Lotusu, který v Abú Zabí skončil hned v prvním kole.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.